Spre deosebire de camionagii, transportatorii feroviari par a nu fi băgat de seamă majorarea accizelor la carburanți și impactul acesteia asupra afacerilor lor. Mai mult, ceea ce pare a fi nepăsarea lor vine în contextul în care, deși li se restituie o parte a accizei, camionagiii rămân nemulțumiți.
Creșterea accizei la motorină hotărâtă să intre în vigoare la data de 1 iulie nu pare a nemulțumi pe cineva din industria feroviară. Atât înainte de creșterea taxei de la 1 iulie, cât și după acest moment, niciun operator de transport feroviar, de călători sau de marfă, nu a protestat în niciun fel asupra măsurii, nu a ieșit să arate că măsura vine în continuarea dezechilibrelor existente față de transporturile rutiere.
Camionagiii vor să li se ramburseze automat acciza
Dimpotrivă, reprezentanți ai transporturilor rutiere UNTRR au ieșit zilele trecute pentru a protesta împotriva creșterii, deși statul le returnează o parte a accizei, ceea ce nu se întâmplă și nu s-a întâmplat niciodată în transportul feroviar (doar la un singur moment, pe o perioadă scurtă, transportatorii feroviari au beneficiat de o scutire de acciză).
“După această majorare, acciza la motorină a trecut pragul de 439 Euro la 1000 l și, istoric vorbind, este cea mai mare acciză din România de după 1990. Pentru ca transportatorii să poată concura în condiții loiale cu transportatorii străini, în România trebuie să se activeze automat un mecanism de rambursare până la 100% din acciza suplimentară față de nivelul minim european de 330 euro/1000 litri conform practicii din celelalte state europene. Transportatorii rutieri români solicită cel puțin menținerea procentului de rambursare de 62% din acciza suplimentară acordată până la 30 iunie 2024, aplicat la noua valoare a accizei suplimentare din 1 iulie 2024, adică rambursarea a 34 bani/litru. Și, de asemenea, această acciză trebuie returnată în cel mai scurt timp către operatorii de transport rutier care plătesc motorina la scadente mult inferioare perioadelor de încasare a contravalorii operațiunilor de transport și fac eforturi considerabile pentru susținerea fluxului de numerar, mai ales în condițiile unei inflații și a unor dobânzi semnificativ mai mari decât în Europa de Vest”, a cerut luni, în prima zi a noii valori a accizei, secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
Zeci de milioane în plus la costuri
În industria feroviară însă, s-a așternut tăcerea. Scumpirea la pompă de 50 de bani ar însemna câteva zeci de milioane de lei în minus în buzunarele industriei. CFR Marfă consumă anual aproximativ 10 mii de tone diesel, deci va avea un spor de cinci milioane de lei la cheltuieli. Ținând cont de cota de piață a operatorului național, costurile suplimentare în industrie vor depăși cu mult zece milioane de lei.
În cazul operatorilor de transport persoane, situația ar putea să fie mai blândă pentru că creșterea cheltuielilor cu carburanții e recunoscută de ARF și statul va plăti costurile suplimentare, mai devreme sau mai trâziu.
Afectați par a fi în primul rând micii operatori de transport, căci cei mari au realizate stocuri importante de combustibil. Totuși, un efect se va simți și la ei. Nu pot majora valorile în contract la clienți imediat ce se scumpesc carburanții. Plătesc însă mai mult firmei care livrează carburanții, căci așa e contractul, explică directorul unui transportator de marfă important.
Simona Istrate, președinte al OPSFPR – Organizația Patronatelor Societăților Feroviare Private din România atrage atenția că scumpirea apare intr-un context în care asupra industriei planează alte greutăți. Prețurile stabilite în ianuarie 2024 de către Electrificare CFR SA ar fi și de zece ori mai mari decât cele anterioare. Conducerea Electrificare CFR respinge astfel de puncte de vedere și a promis un punct de vedere zilele viitoare – vom reveni cu acesta. Estimările sunt aberante, iar Electrificare CFR SA este singura firmă ce livrează energia sub prețul plafonat.
Marinică Voicu, director CER Fersped, operator privat de transport, spune că firma, deținătoare de parc de tracțiune electric, dar și diesel, este afectată de creșterea accizei, undeva la ”10 – 15 mii de euro”.
Majorările vin în contra angajamentelor luate de România privind dublarea ponderii transporturilor feroviare în total până în 2023 și accentuează dezechilibrele dintre cele rutiere și cele pe șină, spune Simona Istrate. Mai mult, ea ironizează: „vom ajunge la dublare poate doar dacă înjumătățim kilometrul, adică îl facem de 500 de metri”, spune ea.
Problema prețului la motorină urmează altor dificultăți înregistrate de industrie, precum creșterea TUI. În ultimii ani, patronatele feroviare au cerut Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor, Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar scheme de ajutor de stat comparabile cu cele din restul Uniunii Europene, fără succes. Astfel de scheme nu s-au regăsit în România, spre deosebire de celelalte țări.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail