Site logo
20 decembrie 2021

În ultimii ani au avut loc puține greve la CFR și metrou. Ne referim aici la greve propriu-zise, cu un impact semnificativ asupra circulației trenurilor pe rețeaua feroviară a României și în subteranele Bucureștiului. Însă dacă analizăm situația din ultimele trei decenii, nu puțini miniștri ai Transporturilor s-au confruntat cu acțiunile greviste ale sindicaliștilor.

În cursul dimineții de luni, 20 decembrie 2021, un protest spontan al angajaților din sistemul feroviar de stat a pus la grea încercare nervii călătorilor și pe cei ai transportatorilor de marfă pe calea ferată. Efectele acestui protest, declanșat în 54 de stații de pe raza a șapte dintre cele opt regionale, se fac simțite și la ora publicării acestui articol.

Este prima acțiune de protest a ceferiștilor care are o asemenea amploare după mulți ani. Ani în care mișcări greviste au zguduit administrații feroviare ”de la case mai mari”, cum ar fi SNCF sau Deutsche Bahn. Bunăoară, la căile ferate franceze ultimul protest a avut loc nu mai devreme de săptămâna trecută.

În România, în sistemul feroviar a fost pace în ultimii ani. Și asta nu datorită faptului că pentru ceferiști ar fi curs lapte și miere, ci mai ales din cauza scăderii încrederii angajaților de rând în liderii de sindicat care ar trebui să le reprezinte interesele.

Au fost însă și perioade ”fierbinți” în istoria de după 1989 a transportului feroviar din România. Club Feroviar încearcă se le treacă în revistă, pe baza amintirilor personale ale semnatarului acestui articol, în condițiile în care sursele documentare sunt greu de accesat (în anii 90 nu exista internet decât în formă incipientă).

Greve la CFR și metrou la începutul anilor 90

greve la CFR Contractul colectiv de muncă la Metrorex Conducerea Metrorex a pierdut definitiv în instanță procesul cu USLM, prin care cerea anularea Contractului Colectiv de Muncă directorul Metrorex cu pușcăria Cotizațiile sindicaliștilor de la metrou evacuarea USLM insolvența Metrorex grevă la metrouOdată cu redobândirea, în decembrie 1989, a libertăților confiscate de comuniști, au apărut și primele mitinguri de protest și greve.

Nici calea ferată nu a fost ocolită de asemenea manifestări. Anii de început ai democrației din România au fost marcate de grevele ”în cascadă” organizate de liderul sindical Mihai Siromașcenko de la Iași. Din Moldova, grevele s-au extins treptat în toată țara. Ele au avut loc în mandatele de miniștri ai Transporturilor ale lui Doru Pană (28.06.1990 – 30.06.1991) și Traian Băsescu (30.06.1991-19.11.1992). Alți lideri sindicali ”bătăioși” de la calea ferată erau Ioan Adam sau Ion Gogonea.

Tot în acea perioadă se declanșează și primele greve generale la metroul bucureștean. Unitatea – Sindicatul Liber Metrou este organizația sindicală condusă și atunci, și acum, de Ion Rădoi.

Asaltul Ministerului Transporturilor de către lucrătorii de la IRMR

greve la CFR

După Traian Băsescu a venit la conducerea Ministerului Transporturilor Paul Teodoru (Paul Teodoru (19.11.1992 – 06.03.1994), în cadrul noului Guvern condus de Nicolae Văcăroiu (FDSN, actualul PSD).

Provenind de la Întreprinderea de Semnalizări și Automatizări Feroviare (ISAF), Teodoru a rămas în amintirea colectivă drept ”artizanul” Afacerii Petromin-Forum Maritime. Însă el s-a confruntat și cu un violent protest al ceferiștilor, mai exact al celor care lucrau la întreprinderile de reparații material rulant (IRMR). Atunci când s-a anunțat că acestea urmează să fie scoase din structura Societății Naționale a Căilor Ferate Române (SNCFR), angajații lor (mulți dintre ei de la Atelierele CFr Grivița) au luat pur și simplu cu asalt Palatul CFR, aruncând cu pietre smulse din caldarâm și cu alte obiecte contondente.

În cabinetul său de la etajul 1, Paul Teodoru era îngrozit și nu știa ce poate să facă. Într-un final, după intervenția forțelor de ordine, spiritele s-au calmat.



Grevele din mandatul lui Aurel Novac

Locul lui Paul Teodoru la șefia Ministerului Transporturilor a fost luat de ceferistul Aurel Novac (06.03.1994 – 30.11.1996).

În acea perioasă se remarcă și liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, Voicu Sala, care rămâne la conducerea organizației până în 2004, când ștafeta este preluată de Iulică Măntescu. Și atunci au avut loc greve la calea ferată, în special cu revendicări salariale și legate de condițiile de muncă. În 1995 are loc și o grevă generală la metrou, care paralizează transportul feroviar subteran din București.

Greve la CFR și metrou în mandatul lui Traian Băsescu, inamicul numărul 1 al sindicatelor feroviare

Traian Băsescu Valoarea de inventar pentru Palatul CFR Traian Băsescu laudă constructorii divizarea Căii Ferate din Moldova închiderea metroului Traian Băsescu despre coronavirusÎn 1996, alegerile sunt câștigate de Convenția Democratică din România (CDR), care formează o alianță de guvernare cu Partidul Democrat, condus la acea vreme de Petre Roman.

Cu această ocazie, revine la Ministerul Transporturilor Traian Băsescu, pentru o perioadă de patru ani de zile, cu o întrerupere în perioada 12.02-16.04.1998, când PD a ieșit de la guvernare și ministerul a fost condus de liberalul Anton Ionescu. Continuă grevele la metrou, fiind de notorietate contrele dintre Traian Băsescu și Ion Rădoi. În urma unei astfel de greve, Băsescu transformă, în 1998, Metrorex din regie autonomă în societate pe acțiuni.

În acea perioadă apar și numeroase greve la calea ferată. Dintre sindicaliști se remarcă Ion Molea, nu însă prin caracterul său de luptător, ci prin faptul că de fiecare dată era primul care se ducea la negocieri cu Traian Băsescu, fără a-i informa și pe colegii săi de mișcare sindicală. Mișcări greviste puternice apar mai ales după spargerea SNCFR, în octombrie 1990.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Acalmia din ”epoca” Miron Mitrea

diesel sub catenarăÎn 2000, la putere revine PDSR, succesorul FDSN, iar conducerea Ministerului Transporturilor este asigurată, pentru patru ani de zile (28.12.2000 – 29.12.2004), de Miron Mitrea.

Ca prin minune, se opresc grevele și la metrou, și la calea ferată. Guvernul condus de Adrian Năstase negociază cu sindicatele, la nivel național un Acord Social, mai pe românește un pact de neagresiune. Nici la metrou, nici la calea ferată lucrurile nu merg mult mai bine, însă protestele lipsesc aproape cu desăvârșire.

Greva generală din mandatul ceferistului Gheorghe Dobre

mineriada din iunie 1990După alegerile din 2004, la putere se instalează Alianța Dreptate și Adevăr, iar la conducerea Ministerului Transporturilor ajunge ceferistul Gheorghe Dobre. Nimeni altul decât cel care, din postura de director al Regionalei Craiova, a dat drumul trenurilor cu mineri spre București în iunie 1990 și în septembrie 1991.

În mandatul său de ministru al Transporturilor a avut ultima grevă generală de amploare de la CFR. Sindicaliștii au respectat legea, asigurând circulația unei treimi din trenuri, adică 413 trenuri personal, 18 accelerat, 24 de trenuri rapid și tot atâtea internaționale și 14 Intercity.

În vara lui 2005, Curtea de Apel București a decis să suspende greva ceferiștilor, iar protestul, aflat în cea de-a 23-a zi, trebuia să înceteze. Potrivit declarațiilor făcute la acea vreme de Gheorghe Dobre, greva feroviarilor a provocat societăților CFR Călători și CFR Marfă pierderi în valoare de aproximativ 300 miliarde de lei (nu intervenise încă denominarea monedei naționale).

Greva sindicaliștilor de la metrou din mandatul lui Radu Berceanu

incendiu la Craiova grevă la metroul bucureștean criza financiară la MetrorexPrimul mandat al lui Radu Berceanu la conducerea Ministerului Transporturilor (13.06.2006 – 07.04.2007) și cel al lui Ludovic Orban (07.04.2007 – 29.12.2008) nu au fost marcate de evenimente greviste.

În schimb, în al doilea său mandat la minister (29.12.2008 – 03.09.2010), Radu Berceanu se confruntă cu o grevă a sindicaliștilor de la metrou, conduși de Ion Rădoi. Greva a avut loc în noiembrie 2009 și, într-un final, a fost declarată ilegală în instanță, așa că a fost reluat lucrul.

Tentativa de grevă de pe vremea lui Iulian Matache

O tentativă pentru declanșarea unei greve generale la cale ferată a avut loc și în scurtul mandat al lui Iulian Matche la conducerea Ministerului Transporturilor (16.07 – 17.11.2015).

În septembrie 2015, federațiile reprezentative din sistemul feroviar cereau majorarea salariilor cu cel puţin 10%, acordarea de vouchere de vacanţă din 2016, acordarea de tichete de masă pentru toate zilele lucrătoare din lună și acoperirea nevoilor de personal astfel încât salariații să nu mai fie nevoiți să facă ore suplimentare. La acea vreme erau lansate și ameințări cu greva generală, care însă nu s-au concretizat.

Protestul de la metrou din martie 2021, în mandatul lui Cătălin Drulă

licitația pentru Cluj-Oradea Cătălin Drulă a demisionat Cătălin Drulă pe șantierul feroviar Buzău-Făurei

Au trecut anii și următorii miniștri au avut parte de liniște socială. Apoi, în mandatul useristului Cătălin Drulă nu au fost greve la CFR, însă s-a produs un protest spontan la metrou.

Circulaţia trenurilor de metrou a fost blocată vineri, 26 martie, de un protest spontan al unor reprezentanţi ai USLM în staţia Piaţa Unirii. Aceştia au coborât în tunel, pe calea de rulare, şi au blocat pornirea trenurilor. Circulaţia a fost reluată seara, începând de la ora 22:00, după ce protestul a fost suspendat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share