Site logo
6 decembrie 2023

Club Feroviar a consultat propunerile de salarii înaintate de administrație sindicatelor și care urmează a fi negociate miercuri într-o ședință programată la orele prânzului.

reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems

Propunerile prevăd anumite creșteri salariale, ce nu sunt de neglijat, însă conțin și anumite elemente ce nasc nemulțumiri ale sindicatelor.

În vechea grilă, un necalificat începea de la clasa de salarizare 20 cu un salariu brut de încadrare de 2.790 lei. Acum, dacă se aprobă propunerile, acesta ar fi retribuit cu un brut de 3.750 lei corespunzător la prima clasă de încadrare. Să vedem și alte salarii de încadrare, vorbind de nivelurile minime:

  • acar clasa de încadrare minimă 25 salariu 3.120 lei, acum clasa 7 salariu de 5.865 lei;
  • șef tren clasa 31 salariu 3.543 lei, acum clasa 14 salariu 6.285;
  • mecanic locomotivă automotor II clasa 33 salariu 3720 lei, propunere clasa 15 salariu 6.345 lei;
  • inginer clasa 40, salariu 4.429 lei, acum clasa 25 cu salariu 8.370 lei.

Maxim Rodrigo, lider de sindicat menționează unele nemulțumiri privitoare la propunerile administrației. „A rămas să discutăm pe ele, să ne spunem punctul de vedere, din punctul Federației Sindicatelor Transportatorilor, sincer vă spun că nu ne mulțumesc. Dacă negociem pe ele și reglăm anumite lucruri, putem accepta și să trecem mai departe șă semnăm CCM. De exemplu, mecanicul de locomotivă este trecut la clasa maximă de salarizare, nu i s-a dat clasă în plus, spre deosebire de alte puncte. Propunerile lor creează foarte multe discriminări. A dispărut funcția de inginer specialist și economist specialist, îi dau mai jos. Unde îi dă, pe ce salarizare?

Apoi. mecanicul de manevră ar putea ieși pe salarizare mai mare decât mecanicul de drum, deși are salariu puțin mai mic. Aceasta deoarece va avea ore suplimentare, zile festive mai bine plătite. Va mai dori cineva să promoveze?”, spune el.

Dacă sindicatele și administrația vor pica de acord, schița de CCM va fi supusă aprobării CA.

În prezent, salarii la CFR Călători uniformizate

Prezent la jumătatea lunii trecute la un miting desfășurat în Piața Victoriei, Maxim Rodrigo a expus nemulțumirile angajaților. El a criticat modul în care a fost aplicată la CNCF CFR SA și SNTFC CFR Călători Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.

Practic, la cele două companii din subordinea Ministerului Transporturilor, legea s-a aplicat uniformizând salariile. În momentul de față, în cele două entități există doar două salarii de bază, de 4.500 de lei și de 6.500 de lei, ultimul fiind pentru cei cu studii superioare. Liderul sindical a mai criticat și faptul că până la această dată nu au fost aprobate bugetele de venituri și cheltuieli pe anul în curs ale CFR SA și CFR Călători. De asemenea, Legea 296/2023 nu mai permite acordarea de tichete de masă către ceferiști și salariații de la metrou.

Proiectele de bugete și Memorandumul prin care se exceptează companiile feroviare de la Legea austerității erau chiar în ziua protestelor pe ordinea de zi a Guvernului, așa cum a scris Club Feroviar, însă ce se mai poate face într-o lună și jumătate, când tot restul anului s-a mers pe 1/12 din bugetele de anul trecut?

Bugetul companiei a fost aprobat de Guvern la 17 noiembrie, deci la o zi după proteste.

Citește aici mai mult despre bugetul CFR Călători aprobat în noiembrie. Cum au primit ceferiștii încă o sută de lei, după modelul familei Ceaușescu.

Condiții dificile de muncă la calea ferată

Includerea ceferiștilor în rândul beneficiarilor de condiții speciale era justificată în primăvară de către sindicaliști, prin condițiile de muncă dificile.

”Subfinanțarea cronică a sectorului feroviar din ultimii 15 ani a adus după sine o degradare accentuată a condițiilor de muncă în care își desfăşoară activitatea personalul feroviar cu atribuții şi responsabilități în siguranța circulației feroviare, acesta fiind obligat să lucreze cu predilecție sub cerul liber sau în spații insalubre, utilizând instalații și material rulant cu o vechime de peste 40 de ani, conceptul de normalizare a condițiilor de muncă fiind departe de a se realiza. Obligativitatea efectuării controalelor medicale şi psihologice a scos în evidență o creștere semnificafivă, la nivel național, a numărului de zile de concediu medical, a cazurilor de revenire la controalele medicale şi/sau psihologice la intervale de timp mult mai mici decât cele normale sau a cazurilor de inaptitudine fizică sau psihică, ceea ce denotă un grad ridicat de uzură fizică şi/sau psihică în rândul personalului feroviar cu atribuții şi responsabilități în siguranța circulației feroviare. Mai mult, în rândurile acestei categorii profesionale se înregistrează numeroase cazuri de decese, unele dintre acestea producându-se chiar la locurile de muncă, în timpul serviciului. Nu întâmplător, anterior datei de 1 aprilie 2001, funcțiile cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare erau încadrate în grupa 1 de muncă, regăsindu-se în Anexa 1 la Ordinul nr. 50/1990, cu avizele ulterioare pană la data de 31 august 1994. Având în vedere faptul că reevaluarea locurilor de muncă în vederea încadrării în condiții speciale a fost restricționată ulterior datei de 30 iunie 2005, în conformitate cu Hotărârea Guvernutui nr. 2280 din 9 decembrie 2004 publicată în Monitorul Oficial nr. 1251 din 24 decembrie 2004, se impune nominalizarea personalului feroviar cu atribuţii şi responsabilități în siguranţa circulației feroviare în Legea privind sistemul public de pensii”, se arăta atunci în expunerea de motive formulată de sindicaliști.

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share