Site logo
Ce se întâmplă cu angajările la CFR SA și CFR Călători în 2025 și cum s-a grăbit Metrorex
8 ianuarie 2025

Angajările la CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă nu vor fi sistate în acest an, ca urmare a intrării în vigoare a Ordonanței Trenuleț, însă vor fi supuse unor condiții stricte. Responsabilii Metrorex s-au grăbit sau au dat dovadă de exces de zel atunci când au anulat concursurile de angajare, chiar și pe cele aflate în derulare.

UPDATE. La câteva ore după publicarea acestui articol, și SNTFC CFR Călători a început să anuleze concursurile de angajare care urmau să aibă loc în perioada următoare. ”Anulat conform O.U.G. 156/30.12.2024” – este mențiunea care apare în dcreptul mai multor anunțuri. Neanulate au rămas doar concursurile destinate salariaților proprii, pentru promovare. Chit că și în urma promovării unui angajat acestuia îi crește salariul, deci va crește fondul de salarii la nivel de societate.

Ordonanța de Urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, așa cum sună titulatura sa oficială, este cunoscută mai degrabă publicului larg sub denumirea de Ordonanța Trenuleț.

Asemenea ordonanțe se emit de către Guvern la fiecare final de an, însă de această dată prevederile ei sunt mult mai drastice. Asta pentru că, după anul electoral 2024, când premierul Marcel Ciolacu și miniștrii din subordine au aruncat cu bani (de multe ori ”pomeni”), acum același premier și aceiași miniștri au devenit brusc responsabili în ceea ce privește cheltuirea banului public.

Angajările la CFR SA continuă, la Metrorex au fost sistate

Invocând Ordonanța Trenuleț, pe 3 ianuarie, responsabilii Metrorex au anunțat sistarea angajărilor, așa cum am scris atunci. Au anulat inclusiv concursurile care fuseseră deja inițiate la finalul anului trecut și care urmau să aibă loc în acest an, unul dintre ele fiind pentru mecanici.

Pe de altă parte, pe site-ul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA se află un anunț de angajare pentru un concurs care urmează să aibă loc la SRCF Galați pe data de 15 ianuarie.

Posturi scoase la concurs de SRCF Galați.

Posturile scoase la concurs sunt următoarele:

  • 1 post de meseriaș întreținere cale la Secția L2 Brăila;
  • 3 posturi de muncitor necalificat lucrări foarte grele la Secția L2 Brăila;
  • 1 post de lăcătuș mecanic întreținere reparații universale la Secția L4 Focșani;
  • 1 post de muncitor necalificat lucrări foarte grele la Secția L4 Focșani;
  • 1 post de primitor distribuitor materiale și scule la Secția RLU Buzău;
  • 1 post de electrician de întreținere și reparații universale la Secția RLU Buzău;
  • 1 post de muncitor necalificat lucrări foarte grele la Secția RLU Buzău.

Detalii sunt disponibile AICI.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Angajații Metrorex nu sunt bugetari

Și Metrorex, și CFR SA sunt companii cu capital integral de stat în subordinea Ministerului Transporturilor.

Însă Metrorex a anulat toate concursurile, în vreme ce angajările la CFR SA se derulează conform graficului. Au încălcat cei de la compania de infrastructură prevederile Ordonanței Trenuleț sau cei de la Metrorex au făcut exces de zel? Ei bine, după ce am consultat juriști specializați în drept administrativ am ajuns la concluzia că responsabilii CFR SA au respectat legea și că angajările la CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă și Metrorex pot continua și în acest an.

”Începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii”, se arată la art VII alin (1) din OUG 156/2024.

Or, Metrorex nu se încadrează la autorități și instituții publice, potrivit prevederilor Legii 500/2002: ”instituții publice – denumire generică ce include Parlamentul, Administrația Prezidențială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități publice, instituțiile publice autonome, precum și instituțiile din subordinea/coordonarea acestora”. Mai pe românește, sub incidența acestei prevederi a Ordonanței Trenuleț privind concursurile de angajare intră Ministerul Transporturilor și celelalte instituții (nu societăți sau companii) din subordinea sa, cum ar fi Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) sau Autoritatea Feroviară Română (AFER).

Angajații societăților sau companiilor de stat nu sunt bugetari. Cu toate astea, Metrorex a invocat Ordonanța Trenuleț pentru a anula concursurile de angajare, inclusiv cele deja lansate înainte de intrarea ei în vigoare, pentru care se dădea oricum derogare: ”Pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concurs anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la data demarării procedurii”.



Dacă ies 10 mecanici la pensie, se pot angaja alți 10 mecanici

La societățile și companiile de stat face referire însă art XXXIV, alin. (1), lit. d) din OUG 156/2024: ”să nu programeze în anul 2025 creșterea numărului de personal față de cel realizat în anul 2024”.

Deci se pot face angajări dacă între timp au avut loc pensionări, iar numărul de angajați rămâne același. Concret, dacă se pensionează 10 mecanici de la Metrorex se poate organiza concurs pentru angajarea altor 10 mecanici. La fel și la CNCF CFR SA, SNTFC CFR Călători sau SNTFM CFR Marfă.

Se pot da memorandumuri de derogare

Dar se poate ajunge și în situația în care o societate/companie să fie exceptată de la prevederea sus-menționată, așa cum aflăm de la art XXXVII, alin (1): ”Prin excepție de la art. XXXIV alin. (1) lit. d) în anul 2025, operatorii economici care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, pot crește numărul de personal față de cel realizat în anul 2024 și cheltuielile de natura salarială aferente, numai în cazul dezvoltării activității acestora, pe bază de memorandum inițiat de către autoritatea publică tutelară sub care aceștia își desfășoară activitatea și aprobat de către Guvern”.

Deci angajările la CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă sau Metrorex se pot face și suplimentar, dacă Ministerul Transporturilor inițiază memorandumuri care să fie aprobate ulterior de către Guvern. Și nu ar fi prima oară când se întâmplă acest lucru.

Și până la apariția Ordonanței Trenuleț versiunea 2024 angajările la aceste societăți erau restricționate, prin Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cunoscută și ca Legea Austerității. La articolul XXXII din sus-menționata lege se prevăd următoarele:

”(1) Posturile vacante existente la nivelul structurilor organizatorice ale operatorilor economici la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi, pentru care nu au fost declanșate procedurile pentru ocuparea acestora, se ocupă prin concurs sau potrivit metodologiei existente la nivelul operatorilor economici pe baza hotărârii Consiliului de Administrație, în limita maximă a 7,5% din posturile vacante existente până la sfârșitul anului 2023.

(2) Restul posturilor vacante existente la data intrării în vigoare a prezentei legi după aplicarea prevederilor alin. (1) la nivelul operatorilor economici se desființează și nu se pot reînființa pe o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi”.

Conducerea CNCF CFR SA a cerut derogare de la aceste restricții, iar Guvernul a adoptat pe 18 decembrie 2023 un Memorandum cu titlul ”Exceptarea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA de la aplicarea prevederilor art. XXXII din Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung”. Conducerea CFR Călători nu a solicitat însă o derogare similară, și nici cea a Metrorex.

 



Responsabilii Metrorex, largi la pungă în 2024, pe banii bucureștenilor din 2025

Revenind la anunțul Metrorex de pe 3 ianuarie privind sistarea angajărilor, responsabilii societății s-au comportat aidoma celor de la Palatul Victoria, adică anul trecut au fost largi la pungă și anul acesta au devenit brusc grijulii cu banul public.

La finele lunii noiembrie 2024, conducerea Metrorex semna cu liderul Unitatea – Sindicatul Liber Metrou noul Contract Colectiv de muncă, în care se prevedea, printre altele: ”Se acordă o majorare salarială, în cuantum de 1050 lei/salariat, aplicată la salariul de bază lunar brut, majorare care se va acorda odată cu aprobarea sursei de finanțare privind creşterea veniturilor proprii necesară acoperirii acestei majorări salariale, începând cu data de 01.01.2025, cu respectarea legislației în vigoare”.

Iar sursa de finanțare a fost găsită taman în Ajunul Crăciunului, când toată lumea era preocupată de împodobirea bradului și de pregătirea sarmalelor. Pe 24 decembrie, Ministerul Transporturilor a pus în consultare publică un  proiect de Ordin al ministrului ”pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.1.026/2021 privind aprobarea tarifelor de călătorie cu metroul”. Concret, de la 1 ianuarie 2025 (adică la aceeași dată când intra în vigoare prevederea din CCM referitoare la majorarea salariilor angajaților Metrorex) o călătorie cu metroul bucureștean costă 5 lei, în loc de 3 lei.

Mărinimia din luna noiembrie a fost finanțată din banii bucureștenilor care circulă cu metroul. Acum, aceiași responsabili ai Metrorex sistează angajările, invocând Ordonanța Trenuleț.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share