Site logo
14 februarie 2023

Directorul general al CFR Călători, Traian Pretoteasa, a fost dat în judecată de un ceferist sancționat discreționar, căruia i-a fost îngrădit dreptul la muncă. În paralel, Sindicatul Feroviar Vagoane Speciale a făcut și un denunț penal la adresa șefului operatorului feroviar de stat și a fost sesizat și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD).

Vasile Ionel este angajat al CFR Călători, pe postul de conductor vagoane de dormit și cușetă, iar până în luna martie 2022, datorită poziționării sale superioare în clasamentul lunar, a fost repartizat permanent în turnusul nominal lunar la pozițiile cu trenuri internaționale (Viena și Budapesta).

Apoi, șeful său direct, Sorin Preda (șef Serviciu Deservire Vagoane Speciale de Dormit și Cușetă), cel care se ocupă cu întocmirea, redactarea și aprobarea turnusului individual lunar, l-a repartizat exclusiv, în toate lunile care au urmat, pe trenuri din parcurs intern. Trebuie menționat faptul că ceferistul nu a fost sancționat în niciun fel în mod oficial, prin vreun ordin sau decizie scrisă, pe care s-o poată contesta. De fiecare dată când a întrebat de ce a fost ”retrogradat”, Sorin Preda i-a dat același răspuns, că “așa a primit ordin de la director”, referindu-se, evident, la directorul general Traian Preoteasa, după cum se menționează în denunțul penal și în cererea de chemare în judecată.



Repartizarea curselor se face pe baza unui clasament

ceferist sancționat discreționar Modernizarea locomotivelorPentru a înțelege cum stau lucrurile, trebuie să vedem cum funcționează ”bucătăria internă” a operatorului feroviar de stat în privința repartizării conductorilor de la vagoanele de dormit și cușetă.

Fiecărui conductor îi este acordat nominal un număr de voiaje în traficul intern și unul sau două voiaje în traficul internațional, către Viena (trenurile nr. 346/347, 349/348 sau 361/362) și către Budapesta (trenurile 472/473 sau 78/79). Totalul acestor voiaje lunare trebuie să corespundă numărului normat de ore lucrătorare al lunii respective (durata programului normat de muncă al lunii).

Stabilirea și acordarea voiajelor în traficul internațional, prin turnusul nominal lunar, se face pe baza clasamentului lunar, întocmit în funcție de un set de criterii stabilite prin reglementările interne ale CFR Călători. Apoi, angajatul primește în fiecare lună și “fluturașul” personalizat cu turnusul nominal lunar, în care sunt trecute voiajele cu trenurile (nr. tren), vagoanele (nr. și tip de vagon: dormitor și/sau cușetă) și destinația (parcursul trenului) până la care va face serviciu pe vagonul respectiv din acel tren.

Rezumând, algoritmul e simplu: în funcție de modul în care-ți îndeplinești sarcinile de serviciu într-o lună se stabilește poziția ta în clasamentul care va fi aplicat luna viitoare. Cu cât ești mai sus în clasament, ai șanse să prinzi mai multe trenuri internaționale.

Ceferist sancționat discreționar după o discuție cu Traian Preoteasa

Ei bine, Vasile Ionel s-a poziționat mereu în partea de sus a clasamentului. Și, în consecință, avea multe voiaje la Viena și Budapesta. Situația s-a schimbat radical în primăvara anului trecut. Pe 24 martie 2022, Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, condusă de Rodrigo Gabriel Maxim, la care este afiliat și Sindicatul Feroviar Vagoane Speciale a organizat un miting de protest în fața sediului Ministerului Transporturilor. Traian Preoteasa a coborât din biroul său din Palatul CFR și s-a dus să stea de vorbă cu sindicaliștii, care l-au huiduit.

A vorbit Rodrigo Maxim la megafon, adresându-i directorului general tot felul de întrebări legate de condițiile de muncă și de salarizare, după care a luat cuvântul Mihai Cantea, care a expus nemulțumirile salariaților pe care-i reprezintă ca lider sindical. La un moment dat, atunci când Mihai Cantea i-a spus ”avem aici și conductorii, care pot să confirme” (de la minutul 14,30 din filmarea alăturată), Traian Preoteasa s-a uitat spre Vasile Ionel și i-a spus râzând: ”pe dumneavoastră vă cunosc”. După care șeful CFR Călători s-a întors pe călcâie și a plecat de la miting.

Pe moment, Vasile Ionel nu a a realizat de ce i s-a dresat astfel șeful său suprem, însă apoi și-a adus aminte de un schimb de replici pe care-l avusese nu demult cu Traian Preoteasa în Gara de Nord din București, la plecarea unui tren în care se aflau și refugiați din Ucraina. Cum însă a fost o discuție strict între cei doi, nu putem băga mâna în foc despre ce au vorbit cei doi.

Conductorul nu a mai primit nicio cursă internațională

ceferist sancționat discreționarCert este că directorul general și-a amintit discuția și l-a recunoscut pe interlocutorul său. Și tot la fel de palpabil este faptul că la câteva zile după mitingul menționat, când a venit turnusul pentru luna aprilie, lui Vasile Ionel nu i-a mai fost acordat niciun voiaj internațional.

Și așa s-a întâmplat în toate lunile care au urmat, așa că președintele Sindicatului Feroviar Vagoane Speciale, Mihai Cantea (foto), a formulat un denunț la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, la adresa lui Sorin Preda și a lui Traian Preoteasa. Cei doi sunt acuzați de sindicat de ”infracțiunea continuată de abuz în serviciu, prin îngrădirea exercitării dreptului la muncă și crearea unei situații de inferioritate”.

În paralel, însoțitorul de vagon a făcut la Tribunalul București o cerere de chemare în judecată a Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA. De asemenea, sindicatul a cerut introducerea în cauză și citarea în calitate de intervenient Consiliului Național de Combatere a Discriminării, având în vedere că în dosar sunt acuzații de ”discriminare și un cumul de hărțuire”. Instanța a încuviințat cererea sindicatului.

Greșeli gramaticale cu toptanul în întâmpinarea făcută de CFR Călători

În întâmpinarea sa la dosar, conducerea CFR Călători încearcă să se disculpe, invocând însă tot felul de ”motive” hilare.

Unde mai pui că documentul abundă de greșeli gramaticale, inclusiv virgule între subiect și predicat sau înainte de ”etc”, repetiții, ”datorită” în loc de ”din cauza”, așa cum este cazul următoarei fraze: ”De menționat este faptul că, voiajele astfel alocate unui conductor VD la începutul lunii, se pot modifica datorită apariției în circulația trenurilor de modificări cauzate de evenimente de cale ferată (deraieri de trenuri/întreruperi ale circulației trenurilor/calamități naturale, etc.)”.

Dacă în cazul unor sindicaliști sau simpli ceferiști asemenea greșeli flagrante mai pot fi trecute cu vederea, atunci când este vorba de angajați cu studii superioare ai unei societăți de stat ele sunt impardonabile.

Călătoria cu Interregio Satu Mare-Mangalia este ”voiaj internațional”

Trecând peste această paranteză, conducerea CFR Călători susține în documentul trimis instanței că reclamantului Vasile Ionel i-au fost repartizate în perioada aprilie-septembrie 2022 voiaje în trafic internațional. Și în continuare sunt date câteva exemple: data de 22.07.2022, trenul 1741/1941 vagon cușetă Bc 5, data de 27.07.2022, trenul 1641/1941, vagon cușetă Bc 7. Numai că primul tren a circulat pe relația Satu Mare-Mangalia și retur, iar al doilea pe Baia Mare-Mangalia și retur. Și următoarele trei exemple date de responsabilii operatorului feroviar de stat vizează tot trenuri în trafic intern.

Rămâne de văzut cum se va tranșa în instanță cazul acestui ceferist sancționat discreționar de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share