Omul politic care a introdus gratuitatea studenților pe CFR este în cărți pentru a prelua funcția de ministru al Transporturilor în viitorul Guvern PSD-PNL-UDMR. Numele prim vicepreședintelui PSD Sorin Grindeanu este vehiculat, alături de cel al liberalului Marcel Boloș, pentru funcția de ministru al Transporturilor în viitorul Executiv ce ar putea fi format din reprezentanți ai PSD, PNL și UDMR.
Despre Marcel Boloș, Club Feroviar a scris în urmă cu o săptămână cum a fost părtaș, alături de Dan Șova și Ioan Rus, la decizia de închidere a 35% din rețeaua de cale ferată din România.
CITEȘTE și Cum a vrut preotul propus la Transporturi în Guvernul Ciucă să închidă 35% din rețeaua CFR
În cele din urmă, decizia total antieuropeană a fost eliminată din Master Planul General de Transport al României. Acum, numele lui Marcel Boloș este vehiculat pentru postul de ministru al Fondurilor Europene, pe care l-a mai ocupat în Guvernul condus de Ludovic Orban.
Gratuitatea studenților pe CFR, introdusă de Guvernul condus de Sorin Grindeanu
În plin război al PSD, partid condus la acea vreme de Liviu Dragnea (ulterior condamnat la închisoare), cu Justiția în ianuarie 2017 Guvernul condus de Sorin Grindeanu dădea Hotărârea nr 42/2017.
”Studenții pot circula gratuit cu trenuri, clasa a II-a, îndepând de mâine, 1 februarie, potrivit unui act normativ adoptat de Executiv în ședința de astăzi. Este vorba despre Hotărârea pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi și studenți. Astfel, studenţii români și străini înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă – licență, master, doctorat – în instituţiile de învăţământ superior acreditate din România beneficiază de gratuitate la transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, în tot cursul anului calendaristic, indiferent de distanță sau rutele călătoriilor”, se arăta într-un comunicat de presă dat de Guvern la data de 31 ianuarie 2107.
Problemele ridicate de gratuitatea studenților pe CFR
Toate bune și frumoase în teorie, numai că gratuitatea studenților la transportul feroviar a ridicat numeroase probleme.
Introducerea acestei facilități nu a fost precedată, așa cum ar fi fost normal, de o suplimentare a parcului de material rulant al Societății Naționale de Transport feroviar de Călători CFR Călători. Astfel, cererea de transport a explodat, în timp ce oferta a rămas aceeași. Rezultatul: cei care voiau să circule cu trenul plătind bilet nu mai găseau locuri pe scaune, acestea fiind rezervate de studenți.
Numai că trenurile nu erau întotdeauna pline, din cauză că rezervarea locului nu însemna de fiecare dată că studentul respectiv chiar călătorește. În plus, în lipsa unei evidențe integrate între operatorul feroviar de stat și cei privați, un student putea să-și rezreve pentru aceeași zi și aceeași oră mai multe bilete de tren, la CFR Călători, Astra Trans Carpatic, Softrans sau Regio Călători, de exemplu.
Pe de altă parte, niciun operator de transport feroviar de călători, nici cel de stat, nici cei privați, nu au protestat, pentru că statul deconta călătoriile, chiar dacă ele nu erau efectuate. Cu alte cuvinte, încasau bani fără să facă nimic.
Gratuitatea, eliminată de Guvernul condus de Florin Cîțu
Pe 18 februarie 2021, premierul Florin Cîțu a anunțat că Guvernul a adoptat o ordonanță de Urgență prin care se elimină gratuitatea transportului cu trenul pentru studenți și se introduce un tarif redus cu 50%.
”Se modifică Legea Educației Naționale în sensul stabilirii dreptului studenților să beneficieze de tarif redus cu 50% pe mijloacele de transport și abrogarea prevederilor prin care se reglementa ca studenții să beneficieze de gratuitate”, a declarat Florin Cîțu în conferința de presă de la finalul ședinței de Guvern.
Proteste ale studenților, nemulțumiți de eliminarea gratuităților
Evident, studenții s-au arătat profund nemulțumiți de ideea că nu vor mai putea merge nelimitat pe calea ferată și au organizat mai multe proteste.
“Constatăm că domnul Florin Cîțu revine repetitiv asupra eliminării gratuității studenților la transportul feroviar, amintind aici amendamentul depus de către Florin Cîțu împreună cu Eugen Teodorovici în anul 2017. Ulterior, senatorul Florin Cîțu de atunci a renunțat la amendament pe considerentul că impactul bugetar este redus. Ne întrebăm astfel: în contextul în care subvenția nu a crescut din 2017 până în prezent, ce a determinat răzgândirea prim-ministrului? Deși domnul prim-ministru Cîțu declara în 2018 faptul că deficitul CFR Călători ar fi cauzat de subvenția pentru studenți, adevărul este că subvenția nu doar că nu reprezintă o cheltuială pentru CFR Călători, ci este o măsură care reduce acest deficit. Coroborând beneficiile generate de gratuitatea la transportul feroviar pentru studenți, printre care creșterea echității accesului la învățământul superior, a mobilității studenților în scopuri didactice și de dezvoltare profesională, beneficiile aduse mediului și încheind cu sprijinul esențial acordat CFR Călători prin această măsură, sunt imperioase menținerea acestui drept și încetarea oricăror demersuri de limitarea acestuia”, susținea Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), într-un comunicat dat publicității în iarnă.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail