Site logo
21 octombrie 2021

Cel puțin 20.000 de turiști s-au plimbat în 2021 cu mocănița Sovata, în timp ce alții, cu nevoi speciale, au beneficiat de sponsorizare din partea administratorilor mocăniței. Mocănița a încheiat actualul sezon și își va relua cursele la 1 mai anul viitor.








Cifrele au fost furnizate miercuri de Mircea Greabu, administratorul firmei care gestionează mocănița și reprezintă un fel de bilanț, ca urmare a faptului că la începutul lunii octombrie mocănița își încetează activitatea pe acest an.

„În principiu, la 1 mai vom începe, doar la sfârșit de săptămâna , iar din 12-15 iulie începem să circulăm de marți până duminică, până în 5-10 Septembrie după care circulăm din nou doar la sfârșit de săptămâna”, spune Mircea Greabu, adăugând că pentru acoperirea costurilor este necesar un număr minim de turiști care să ajute la acoperirea costurilor.

O comparație cu anul trecut nu se poate face deoarece 2020 a fost un an caracterizat prin lockdown. Apoi cei care analizează cifrele trebuie să ia în considerare și faptul că la Sovata sezonul este doar de 2-3 luni.

Mocănița are un traseu lung de 14 kilometri între localitatea Câmpul Cetății și Sovata, traseu amenajat de firma lui Mircea Greabu. Întregul traseu, respectiv cel de la Târgu Mureș la Sovata are o lungime de peste 70 de kilometri. Târgu Mureș și Câmpul Cetății, cu o lungime de 61 de kilometri, este distrusă.

Începând cu 2011 omul de afaceri mureșean a investit muncă și bani în amenajarea traseului turistic dintre Câmpul Cetății și Sovata. Suma investită nu este relevantă căci acesteia i s-a adăugat muncă voluntară efectuată. Din banii săi și ajutat și de voluntari, Greabu a reparat gara distrusă din Sovata. Fotografiile prezentate de el demonstrează adevărata metamorfoză a unor spații degradate, fără ferestre, cu tencuială căzută și acoperișuri distruse. Acum gările de pe traseu se află în proprietatea firmei sale, iar linia se află în proprietatea SAAF și concesiunea firmei.

Viitorul mocăniței este însă incert. Deși concesiunea lui Mircea Greabu mai are ani buni în față, s-ar dori preluarea terenului mocăniței. Surse neoficiale afirmau recent că ar exista intenția de a implica în proiect ca investitori privați.

O mocăniță ar face o zi dus – întors de la Târgu Mureș la Câmpul Cetății

Segmentul Targu Mureș – Câmpul Cetății (61 km) nu are însă potențial turistic ridicat pentru a fi exploatat cu mocănițe. O locomotivă cu abur de la Târgu-Mureș până la Câmpul Cetății trebuie alimentata periodic cu apă, lemne și cărbune. Parcurgerea traseului de 60 de kilometri dintre Târgu Mureș și Câmpul Cetății ar putea avea loc în cel puțin șase ore, viteza de circulație fiind limitată la 10 kilometri la oră.

Mocănița Sovata. Proiect mort de transfer al terenului

La finele anului trecut a fost discutat un proiect de lege în Camera Deputaților inițiat de 20 de parlamentari UDMR, 11 de la PSD și 4 de la PNL.

Acesta prevedea transmiterea terenurilor aferente liniilor înguste Târgu Mureș – Band – Miheșu de Câmpie și Târgu Mureș – Câmpul Cetății – Sovata de la stat la domeniul public al județului Mureș, respectiv la C.J. Mureș. Scopul preluării era anul trecut realizarea unor piste de biciclete pe traseul fostelor căi ferate înguste.

Inițiatorii spuneau că sub oblăduirea statului, terenurile au rămas de izbeliște. Inițiativa lor privea Târgu Mureș  – Miheșu de Câmpie și Tg.Mureș – Câmpul Cetății – Sovata (pe tronsonul Câmpul Cetății – Sovata, circulă o mocaniță turistică, după cum am explicat).

Rețeaua, spuneau inițiatorii, este distrusă în urma unor furturi după ce a fost folosită la transportul de persoane până în 1990. „Consiliul Judeţean Mureș intenţionează să iniţieze un proiect de valorificare a reţelei de cale ferată îngustă, mai sus-amintită, în scop turistic, cultural și de agrement, prin realizarea unei piste de biciclete”, promiteau ei ignorând însă că secțiunea Câmpul Cetății – Sovata este o afacere de succes din punct de vedere turistic.

Între timp s-ar fi renunțat la proiectul pistei de biciclete.

Proiectul este însă imposibil fără acordul Ministerului Transporturilor. Undeva spre finele anului trecut proiectul a primit aviz negativ de la Consiliul Legislativ. Trecerea terenurilor publice de la CFR/stat la autoritățile locale poate avea loc doar prin Hotărâre de Guvern sau la cererea acestuia, explica anul trecut Consiliul Legislativ.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share