Site logo
6 noiembrie 2020

Comisia Europeană a concluzionat preliminat că operatorul feroviar ceh de stat pentru transportul persoanelor, České dráhy, a încărcat normele anti-concurență practicând pe o rută prețuri mici, sub costuri, pentru a scoate concurența de pe aceasta. Plângerea a fost formulată de către LEO Express, un operator privat ceh.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Comisia Europeană a emis o declarație de obiecții față de operatorul feroviar ceh deținută de stat České Dráhy, pentru că ar fi pretins prețuri de dumping, potrivit globalcompetitionreview.com.

Comisia a dezvăluit zilele trecute că a ajuns la o părere preliminară că České Dráhy a perceput prețuri pentru biletele de tren care nu și-au acoperit costurile din 2011 până în 2019 pe o rută între Praga și Ostrava pentru a împiedica concurența pe piață. Prețurile de dumping reprezintă o „încălcare gravă a normelor antitrust ale UE”, iar comportamentul operatorului feroviar ar putea constitui un abuz de poziție dominantă, a spus CE.

Comisia a deschis cercetări la České dráhy în aprilie 2016 după ce a primit o plângere de la LEO Express. Comisia a deschis o anchetă formală în noiembrie 2016 pentru a stabili dacă operatorul feroviar a perceput prețuri de dumping pe linia dintre Praga și Ostrava, despre care autoritatea europeană a spus că este „coloana vertebrală a rețelei feroviare cehe”.

RegioJet și LEO Express afectate de dominația České Dráhy

În 2011 și 2012, rivalii RegioJet și LEO Express au început să opereze trenuri comerciale pe traseu și numărul de călători călători s-a dublat în câțiva ani, a constatat autoritatea.

CE a declarat că ancheta sa a arătat că České dráhy „a simțit potențial că RegioJet și LEO Express s-au extins prea repede” și au început să ofere serviciile sale la prețuri de dumping pentru a reduce concurența.

České Dráhy are acum ocazia să răspundă la acuzațiile comisiei. Comisia va emite o decizie în cazul în care constată o încălcare și poate amenda compania până la 10% din cifra de afaceri anuală.

Comisarul UE pentru concurență, Margrethe Vestager, a declarat că concurența din sectorul transportului feroviar de călători poate reduce prețurile și crește calitatea, beneficiind consumatorii și mediul.

Planul de acțiune al Acordului European European acordă o prioritate puternică transportului feroviar și îmbunătățirii rețelelor feroviare, ceea ce nu poate fi realizat fără existența unei concurențe efective, a spus autoritatea.

České Dráhy a declarat într-o declarație de astăzi că nu ia cu ușurință comunicarea obiecțiilor, dar nu crede că a încălcat legea concurenței. Compania va coopera cu comisia și va examina comunicarea obiecțiilor înainte de a decide asupra unor acțiuni ulterioare, a spus acesta.

Pavel Kysilka, președintele consiliului de supraveghere al České Dráhy, a declarat într-un comunicat de presă că declarația privind obiecțiunile vine într-un moment foarte dificil în care compania a suferit pierderi financiare majore din cauza pandemiei Covid-19. O amendă de mai multe milioane de euro ar fi foarte dureroasă pentru České Dráhy, a spus el.

České Dráhy: Competiția in Cehia e mai puternică decât în alte state

Partenerul Skils din Praga, Jiří Kindl, care este consilier al České Dráhy, a declarat că firma trebuie să analizeze comunicarea obiecțiilor pentru a înțelege care este teoria prejudiciului comisiei, deoarece concurența pe piața feroviară din Republica Cehă este puternică în comparație cu „practic toate celelalte state membre ”.

Transportatori precum RegioJet și LEO Express folosesc profiturile pe care le generează în Republica Cehă pentru a se extinde în alte state membre, iar RegioJet a devenit primul transportator pe ruta dintre Praga și Ostrava în 2014, a spus el.

Este greu de înțeles cum comportamentul České Dráhy ar putea fi privit ca fiind unul de excludere a competiției, a adăugat Kindl.

Pavel Dejl, partener la Kocián Šolc Balaštík din Praga și consilier la LEO Express, a declarat că compania este mulțumită de faptul că Comisia și-a ascultat argumentele și „ne-a confirmat profunda credință că České dráhy a abuzat de poziția sa dominantă pe piața feroviară cehă de călători din pentru a exclude LEO Express de pe piață ”.

Decizia CE de a emite o comunicare a obiecțiilor este un „semnal foarte pozitiv pentru noii intrați pe piețele dominate de operatorii economici”, a spus el.

Acesta arată că CE va proteja mediul concurențial emergent prin aplicarea regulilor de concurență „împotriva titularilor care recurg la metode în afara cadrului concurenței pe fond”, a adăugat Dejl.

České Dráhy și Comisia s-au ciocnit mai devreme în acest caz, atunci când operatorul feroviar a contestat decizia executorului de a face controale în sediul său. Tribunalul UE a decis în iunie 2018 că CE dispunea de suficiente dovezi pentru a justifica controalele. České Dráhy a făcut recurs împotriva deciziei la Curtea Europeană de Justiție, care a confirmat pe deplin hotărârea instanței inferioare din februarie 2020.

Antecedente ale České Dráhy

Operatorul feroviar a primit, de asemenea, controlul concurenței de la Oficiul pentru Protecția Concurenței din Republica Cehă. Organul de executare a amendat České Dráhy 367,8 milioane de coroane (13,5 milioane de euro) în decembrie 2017 pentru abuzul de poziție dominantă prin transmiterea unei oferte „disproporționat de scăzute” către Ministerul ceh al Transporturilor în timpul unei proceduri de achiziție.

České Dráhy a făcut recurs împotriva deciziei la Comisia Europeană – care se ocupă de apelurile în primă instanță – și în august 2019 a confirmat constatarea, dar a redus amenda la 247,7 milioane de coroane (10,1 milioane de euro).

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share