Site logo

CFR anulează licitația pentru Sistem informatic alocare capacități infrastructură

de 6 octombrie 2025
CFR anulează licitația pentru Sistem informatic alocare capacități infrastructură

Licitația anulată fusese demarată în primăvara anului și avea o valoare de aproape 14 milioane lei.

Potrivit anunțului de atribuire din SEAP cauzele anulării au fost : „Toate ofertele, cererile de participare sau proiectele au fost retrase sau au fost considerate inadmisibile”.

A existat o singură ofertă depusă anume cea a asocierii Kontron Services Romania – TRENOlab, însă a fost considerată necorespunzătoare.

Avantajele unui sistem automatizat

În primăvară, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Sistemul informatic pentru elaborarea mersului de tren la CFR (elaborare software și achiziție echipamente hardware) în cadrul proiectului de tip ”. Valoarea totală estimată a contractului a fost 13.903.400 de lei, echivalentul a aproape 2,8 milioane de euro.

CFR SA, în calitatea sa de administrator al infrastructurii feroviare, trebuie să îndeplinească procedurile de alocare a capacitaților de infrastructură într-o manieră echitabilă și nediscriminatorie. Alocarea capacităților de infrastructură reprezintă repartizarea traselor conform cererilor operatorilor de transport feroviar (OTF), pe baza Planului de mers al trenurilor care este realizat în prezent de către CFR SA, prin intermediul unei aplicații informatice denumită ROUTES. Actualul sistem informatic ROUTES asigură sprijin pentru elaborarea graficului de circulație, dar constituie și o bază pentru furnizarea informațiilor privind circulația trenurilor către unele sisteme informatice cum ar fi sistemul IRIS (Informational Railway Integrated System), pentru coordonarea și monitorizarea circulației trenurilor, și Calipso (pentru calculul TUI).

Tehnologia actuală este învechită

Dezavantajul major al aplicației actuale pentru elaborarea Mersului Trenurilor este imposibilitatea furnizării automate a informațiilor specifice privind circulația trenurilor în cadrul proiectului de tip ”Centralizări electronice și electrodinamice”, cum ar fi actualele și viitoarele sisteme de centralizare electronică (CE) și Centre de Management al Traficului (CMT) ce urmează a fi realizate în vederea realizării automate a parcursurilor pentru circulația trenurilor, din cauza tehnologiei învechite utilizate. Principalul avantaj al furnizării automate, de către sistemul informatic de alocare a capacitaților de infrastructură, a datelor de mers de tren către sistemele CE și CMT îl constituie atât modernizarea și eficientizarea metodelor de lucru din domeniul managementului feroviar, cât și creșterea productivității activităților de management ale traficului. Această categorie de acțiuni vizează atât creșterea vitezei comerciale planificate, cât și a vitezei comerciale efective.

 



Share