CFR Călători a modernizat șase vagoane seria 21-90 (AVA 200), parte a parcului ce include 50 de vagoane de acest tip, multe trase pe dreapta. Compania a oferit recent câteva detalii privind modernizarea, fără a scăpa ocazia de a se lăuda. „Creșterea parcului de vagoane reprezintă o prioritate permanentă pentru CFR Călători, pentru a răspunde cerințelor de trafic și confort”, spun reprezentanții acesteia.
Vagoanele seria 21-90 (AVA 200) au fost produse de Astra Arad, începând cu anul 1996, fiind livrate către C.F.R. (după anul 1998 C.F.R. Călători) 50 de vagoane. Sunt construite sub licenţă Corail şi DeDietrich, fiind primele vagoane moderne construite în ţara noastră, capabile de o viteza maximă de circulaţie de 200 km/h.
CFR Călători a modernizat șase vagoane
În anul 2024 vagoanele în cauză au fost supuse unei reparații capitale (cu modernizare, de tip RK) la SC Atelierele CFR Grivița, moment după care și-au reluat circulația sub o nouă serie, și anume seria 21-91. Materialul rulant face parte dintr-un lot de șase vagoane de călători clasa a II-a, modernizate în conformitate cu standardele UE, prin programul investițional derulat din fonduri proprii de către CFR Călători. Contractul prevede însă repararea a doar 11 vagoane.
Acestea sunt introduse în compunerea trenurilor de călători în trafic intern și internațional, contribuind astfel la creșterea capacității de preluare a cererii zilnice de trafic. Acestea se află deja în circulație pe trenurile IC 581 și IC 582 de pe rutele București Nord – Constanța și retur.
Detalii tehnice
- Sunt produse la „Astra Arad” începând cu anul 1996 și modernizate de „Atelierele C.F.R. Griviţa” în 2024;
- Regim de circulație 61 (indicativ folosit în trafic intern și trafic internațional);
- Număr de locuri: 74 de locuri duble cu sistem Funturo, tip salon;
- Scaune individuale, tip fotoliu, tapițate cu țesături ignifuge, antiuzură și antivandalism, poziționate câte 2/batiu (prevăzute cu cotiere). Fotolii cu spătare rabatabile asemenea celor din avion;
- Dispozitiv SOS – respectiv călătorul poate lua legătura cu mecanicul de locomotivă în situații de urgență;
- Sistem de informare a pasagerilor, cu display-uri atât în interiorul vagonului, cât și în exteriorul vagonului, cu indicarea rutei prin sistem GPS;
- Sistem de detecție a incendiilor (detector de fum și stingător);
- Uși laterale cu sistem de închidere/deschidere selectiva (deblocarea selectivă a ușilor de către mecanicul de locomotivă, pe partea cu peronul, similar cu sistemul închidere/deschidere a ușilor de la metrou);
- Prize 230 V 50 Hz c.a. pentru fiecare scaun și prize cu încărcare USB;
- Instalaţie de ventilaţie, încălzire şi climatizare complexă, total automatizată;
- Iluminare cu led adaptiv in functie de intensitatea luminii exterioare;
- Viteza maximă de circulaţie: 200 Km/h.
Scoase din bălării
După cum a relatat acum un an Club Feroviar, cele mai moderne vagoane fabricate în România, vagoanele AVA 200 seria 2190, zac în Revizia de Vagoane Grivița și multe dintre ele au fost năpădite de bălării. Proprietarul lor, CFR Călători, le-a mai reparat din când în când, însă cu țârâita și nu pe toate. Acum, un mare lot are șansa de a fi repus pe șine grație banilor din Planul Național de Redresare și Reziliență. Însă rămâne de văzut dacă acest lucru se va și întâmpla până în 2026, când este termenul limită.
Trebuie precizat din capul locului că este vorba de reparații, nu de modernizare, fiind vizate doar 11 vagoane din cele peste 50 care au fost livrate începând cu anul 1996 către SNCFR și apoi către CFR Călători.
În ultimii ani au mai fost tentative de reparare a acestor vagoane, însă ele au fost fie timide, fie nu au fost duse la bun sfârșit. Cea mai importantă acțiune ce viza repararea vagoanelor AVA 200 a fost lansată în 2019, odată cu licitația cu titlul „Servicii de reparaţie tip RG cu modernizare a vagoanelor de călători AVA 200 CFR – împărțită în 2 loturi”, cu o valoare estimată cuprinsă între 8.561.000 și 155.910.000 de lei. În total, prin acest acord cadru, contractul fiind adjudecat în urma licitației chiar de producătorul materialului rulant respectiv, Astra Vagoane Călători, se puteau repara și moderniza 50 de vagoane, numai că au fost încheiate, potrivit mențiunilor din SEAP, doar două contracte subsecvente, unul vizând trei vagoane (în martie 2020) și al doilea șase (în iunie 2022).
Apoi, în iunie 2020, a mai fost lansată o licitație mai mică, în valoare de doar 3.086.844,95 lei, cu titlul “Servicii de reparaţie planificată tip RTG, înlocuire roti monobloc, osii-ax, discuri de frână, uzate complet sau defecte la osiile montate, reparații/recondiționări/înlocuiri de subansambluri/piese/materiale constatate pe fluxul de reparație vagoane de călători tip AVA 200 CFR seria 2190”. Și de această dată, contractul, care viza doar opt vagoane, a fost câștigat tot de Astra Vagoane Călători.
Ulterior nu a mai fost lansată nicio procedură de achiziție pentru repararea sau modernizarea acestui tip de vagoane.
Cu un astfel de vagon a circulat spre Litoral ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, după cum a relatat aici Club Feroviar.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail