Site logo
1 martie 2022

CFR Călători a desemnat recent câștigătoare a licitației de efectuare a reviziilor tip R9 la automotoarele Siemens Desiro firma clujeană Remarul 16 Februarie, deși aceasta are sechestrate șase rame ale CFR Călători, caz care a ajuns în atenția tuturor instituțiilor statului. Deși se plânge de situația materialului rulant și de blocajele în licitații, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu închide ochii la faptul că unele contracte de modernizare a materialului rulant ajung la firme care au dat rateuri la aceste lucrări.

Comisia de licitație a CFR Călători a desemnat la data de 14 februarie 2021 câștigătoare a licitației de reparație tip R9 a tuturor automotoarelor deținute de model Siemens Desiro – Săgeata Albastră, compania deținută de omul de afaceri clujean Călin Mitică – Remarul 16 Februarie, în pofida faptului că aceasta are sechestrate mai multe rame Siemens, ajunse acolo în cadrul unui contract de reparatie tip R8.

Sechestarea ramelor, cu toate consecințele negative rezultate de aici, cum ar fi privarea operatrorului de stat de veniturile care ar fi putut fi aduse de acestea, se pare a contat prea puțin în desemnarea Remarul 16 Februarie drept câștigătoare.

Remarul a obținut un punctaj general cu 12,2 puncte procentuale mai mare decât competitorul său anume Electroputere VFU Pașcani, firmă care de altfel are inclusiv în construcție automotoare diesel.

Remarul a obținut un punctaj financiar cu 2,2 puncte procentuale mai mare decât firma ieșeană. Grosul punctajului a fost obținut la capitolul garanție, unde oferta a fost notată cu 10 puncte procentuale în plus după ce a oferit o garanție de 34 de luni (maxim admis 36 de luni) față de 24 de luni oferite de Electroputere VFU (minim acceptat).

Chestionați asupra desemnării drept câștigătoare a licitației a firmei clujene, manageri ai unor firme de reparații și modernizare a materialului rulant, neimplicați în această licitație, și-au exprimat supriza. „Nu știu cum vor reuși să ducă la capăt un contract tip R9 când ei nu au fost să definitiveze contractul tip R8 cu lucrări similare, dar mai puține, și au ajuns să sechestreze automotoarele CFR Călători”, au spus aceștia.

Contractul pe care CFR Călători se pregătește să i-l dea lui Călin Mitică se întinde pe o perioadă de patru ani, fiind unul de tip acord-cadru și are o valoare estimativă maximă a unui contract subsecvent ce poate ajunge la 27 milioane de lei. Ofertele au fost plafonate la valoarea maximă de 160 milioane de lei.

Contract „celebru” al CFR Călători cu Remarul 16 Februarie

Atribuirea vine după un contract de-a dreptul dezastruos semnat de CFR Călători cu Remarul 16 Februarie. Contractul a ajuns in atenția Corpului de Control al Guvernului și Curții de Conturi a României. În toamna anului trecut, Curtea de Conturi a dat un ultimatum CFR Călători, cerându-i conducerii operatorului feroviar de stat să facă demersuri rapide pentru recuperarea materialului rulant sechestrat la Remarul 16 Februarie și nu numai.

Încă din vara lui 2021 organismul de control a fixat termene precise și strânse pentru fiecare demers pe care trebuia să-l facă directorul general de la acea vreme. Inspectorii Curții de Conturi au remarcat din nou în toamnă ”imobilizarea unui număr de 6 automotoare în societatea reparatoare, peste termenul contractual”.

Raportul Curții de Conturi a acuzat CFR Călători și de inacțiune față de Remarul 16 Februarie. ”De asemenea, entitatea verificată (CFR Călători – n.red.) nu a pus la dispoziția echipei de control documente din care să rezulte:

– demersurile pe care SNTFC CFR Călători le-a inițiat în interiorul termenului de imobilizare maximă de 75 de zile calendaristice de la data predării în societatea reparatoare pentru corelarea termenelor de livrare a automotoarelor cu prevederile contractuale, având în vedere că societatea reparatoare a transmis prin adrese înregistrate la entitatea verificată faptul că au fost constatate lucrări neprevăzute în caietul de sarcini, și

– demersurile pe care SNTFC CFR Călători le-a inițiat în legătură cu cele 6 automotoare imobilizate la prestator de la data expirării termenului de 75 de zile calendaristice de imobilizare maximă respectiv septembrie 2018 și până în iulie 2019 cu privire la modul de preluare a automotoarelor aflate la prestator prin stabilirea unor termene clare și precise privind finalizarea serviciilor de reparații”, se arată în document.

Un automotor și o locomotivă nu s-au întors de la Cluj-Napoca nici după 15 ani

Cele șase Săgeți Albastre nu reprezintă însă singurul material rulant al CFR Călători sechestrat la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca.

Decizia Curții de Conturi aduce în discuție și o situație care trenează de 15 ani de zile și care fusese semnalată și într-un Raport de Control al aceleiași instituții, făcut în perioada 1 februarie – 11 iunie 2021 și intitulat ”Controlul încheierii și administrării contractelor”, în care se analizează activitatea operatorului feroviar de stat din intervalul 2019-2020. Mai exact, în curtea Remarul 16 Februarie se mai află o locomotivă diesel, încă din (atenție!) 2006 și un automotor, din 2008. În Raportul cu pricina, principalul vinovat de nerecuperarea materialului rulant era indicat ca fiind Dan Marian Costescu.  Club Feroviar a scris AICI despre acest caz.

Fără a relua întregul istoric, prezentăm doar următoarea constatare din documentul la care facem azi referire: ”Față de cele prezentate, echipa de control a constatat că nu au fost valorificate, în totalitate, propunerile Comisiei Centrale Coordonatoare conform prevederilor legale în vigoare, deoarece termenul de 2 luni propus și aprobat ca măsură în Procesul verbal de inventariere a patrimoniului SNTFC CFR Călători S.A. pe anul 2019, înregistrat cu nr.DCT3/1/112/29.05.2020 și aprobat prin Hotărârea Consiliului de Administrație nr.33 din data de 30.06.2020 a fost depășit și nu a fost urmat de o acțiune pe cale juridică”.

Minune: Certificatele constatatoare negative dispar din SEAP

Un alt semn de intrebare, în ceea ce privește dorința CFR Călători de a soluționa situația, este ridicat de faptul că până acum niciun certificat constatator negativ, acordat Remarul 16 Februarie de către CFR Călători, nu a ajuns să fie publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. În acesta, pentru contractele subsecvente de reparații R8, apar doar certificate constatatoare pozitive, niciunul negativ. Club Feroviar a explicat situația pe larg într-un articol apărut aici.

Acordarea unui singur certificat negativ pentru o lucrare similară ar împiedica firma căreia i-a fost acordat să participe la licitațiile ulterioare.

Club Feroviar deține copii ale mai multor certificate constatatoare negative, inclusiv unul purtând numărul 238 din 11 iulie 2019 (vezi foto) emis pentru contractul subsecvent 46 la Acordul cadru 7 din februarie 2018. Este vorba exact de acel contract menționat de către Curtea de Conturi, în verificările acesteia privind sechestarea automotoarelor. Documentul constatator are o bifă pe căsuța cu „nu”, la secțiunea privind îndeplinirea corespunzătoare a angajamentelor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share