Site logo
3 iunie 2022

CFR Călători a anunțat joi oferta sa de trenuri internaționale în sezonul estival, din care lipsește însă o destinație iubită de români. Trenul București-Salonic, scos din circulație în ultimii doi ani din cauza pandemiei, nu va circula nici în această vară. Cât privește trenul București-Varna, el circulă pe o rută ocolitoare din cauza nepăsării oficialilor statului român din ultimele decenii.

Operatorul feroviar de stat a informat că în perioada 3 iunie-3 octombrie 2022, pasagerii vor avea zilnic legături directe de la București către Halkali/Istanbul, Sofia, Varna și retur. Trenul către Halkali/Istanbul va avea în compunere un vagon cușetă, iar trenul către Varna sau Sofia va avea în compunere două vagoane clasă.

O călătorie de la Bucureşti Nord la Halkali/Istanbul (sau retur) costă 53,2 euro la vagon cușetă cu patru locuri. Un bilet pentru o călătorie Bucureşti Nord-Varna costă 22 euro, iar la întoarcere costă 28,2 euro la vagon clasa a 2-a. Un bilet pentru o călătorie de la Bucureşti la Sofia (sau retur) costă 29,8 euro la clasa a 2-a, potrivit comunicatului postat pe site-ul CFR Călători.



București-Halkali, în loc de București-Istanbul. Cușetă în loc de vagon de dormit

trenul București-Varna trenul de Istanbul
În urmă cu câțiva ani, cușeta era turcească, iar românii aveau vagon de dormit

Să le luăm pe rând. Cu ani în urmă, trenul circula pe ruta București Nord-Istanbul, nefiind limitat la stația Halkali. Scurtarea traseului a fost determinată de lucrările pe care le face la linie compania turcă de stat TCDD și care nu s-au încheiat nici acum.

Orarul de circulație este următorul:

  • Tren internațional 461 (461 /465 / 493 / 12501) = București Nord (plecare 10:55) – Halkali (sosire 05:34)
  • Tren internațional 460 (12502 / 492 / 464 / 460) = Halkali (plecare 21:40) – (sosire 17:05).

Deci la dus călătoria durează aproximativ 17 ore, iar la întoarcere – 19 ore. Călătoria nu mai este atât de comodă ca în urmă cu câțiva ani, când pe această rută CFR Călători avea vagon de dormit, nu vagon cușetă, iar trenul te lăsa direct în centrul Istanbulului, în gara Sirkeci. Atunci, CFR Călători avea vagon de dormit, iar TCDD – vagon cușetă.

Nouă ore cu trenul București-Varna. Două ore doar până iese din România

trenul București-Varna tren București-Ruse pentru refugiații ucraineni București-Sofia cu trenul trenuri internaționale anulate Podul GrădișteaȘi pe ruta București-Varna călătoria cu trenul este foarte lungă, din mai multe cauze. Iată orarul de circulație:

  • Tren internațional 461 (461/ 9623) = București Nord (plecare 10:55) – Giurgiu Nord frontieră (sosire 13:01/ plecare 13:20) – Ruse (sosire 13:45) – Varna (sosire 20:13)
  • Tren internațional 460 (2602 / 460) = Varna (plecare 07:20) – București Nord (sosire 17:05).

Durata călătoriei depășește deci nouă ore. Prima cauză este că doar până la Giurgiu călătoria durează două ore, din cauza faptului că podul de la Grădiștea, prăbușit în 2005, nu a fost reconstruit nici acum. De atunci, circulația feroviară se desfășoară pe o rută ocolitoare, pe la Videle.

Apoi, vagonul românesc staționează alte două ore și 15 minute în gara Ruse. ”Nu sunt trenuri dedicate, vagoanele românești sunt atașate la trenurile bulgărești, care pleacă după orarul lor”, a explicat pentru Club Feroviar Adrian Vlaicu, directorul de Marketing al CFR Călători.

Trenul București-Varna ar fi ajuns mai repede pe la Negru Vodă. Autoritățile au închis însă linia

București-Sofia cu trenul Licitația pentru secțiile neinteroperabile calea ferată Medgidia-Negru VodăPe de altă parte, la începutul anilor 2000, când operatorul feroviar de stat a mai avut vagoane directe către Varna, ele erau atașate la trenurile de Constanța, detașate la Medgidia, de unde se îndreptau spre Negru Vodă și apoi Varna.

Numai că autoritățile române au închis în toamna lui 2012 linia 803 Medgidia-Negru Vodă, pentru că, chipurile, nu era rentabilă. Constănțeanul Dumitru Dascălu a fost unul dintre ultimii mecanici de locomotivă (acum pensionar) care a circulat pe secția cu pricina. ”Până în 2006, pe această secție au circulat patru-cinci perechi de trenuri pe zi, compuse dintr-o locomotivă Diesel și trei-patru vagoane. Apoi, trenurile clasice au fost înlocuite de automotoare Malaxa tip 900 și uneori și tip 700. Cu locomotiva Diesel, viteza maximă pe anumite porțiuni era de 100 km/oră, iar cu automotorul de 80 km/oră. Timpul de parcurs era de o oră și 20 de minute”, a povestit el pentru Club Feroviar.

De la General Toșevo, pe partea bulgară, până la Varna, trenurile fac în prezent trei ore, iar de la București la Medgidia – o oră și 45 de minute. Făcând calculul, de la București la Varna s-ar fi putut ajunge în puțin peste șase ore, nu nouă, ca acum. Unde mai pui că majoritatea tarifului de utilizare a infrastructurii s-ar fi dus către CFR SA, nu către compania bulgară BDZ.

În fine, în comunicatul operatorului feroviar de stat nu se precizează însă de ce biletul de întoarcere de la Varna este mai scump decât cel de la dus. ”Tarifele nu au fost stabilite de noi, pentru că parcursul românesc, de la București la Giurgiu, reprezintă o mică parte din traseu, ci de partea bulgară”, a explicat Adrian Vlaicu.

București-Sofia cu trenul, în peste nouă ore și jumătate

trenul București-VarnaDe la București la Sofia, călătoria cu trenul durează peste nouă ore și jumătate la dus și zece ore la întors, astfel:

  • Tren internațional 461 = București Nord (plecare 10:55) – Sofia (sosire 20:40)
  • Tren internațional 460 (2601 /460) = Sofia (plecare 07:05) – București Nord (sosire 17:05).

În acest caz, nu mai există staționarea de peste două ore de la Ruse, ca în cazul trenului de Varna. Conexiunea s-ar putea dovedi atractivă, având în vedere faptul că pe ruta București-Sofia nu zboară avioane ale companiilor low-cost, iar la cele de linie tarifele sunt prohibitive, depășind 200 de euro.

Trenul București-Salonic, introdus de Szentes, nu va circula nici în acest an

trenuri internaționaleDeși Grecia este o destinație de vacanță preferată de români, trenul București-Salonic, introdus în vara lui 2016 de directorul general al CFR Călători de la acea vreme, Iosif Szentes, nu va circula nici vara aceasta.

Circulația sa a fost sistată în 2020, din cauza restricțiilor impuse de pandemie, iar speranțele românilor se legau de vara care tocmai a început. ”Căile ferate elene OSE nu au dat drumul le legătura feroviară Sofia-Salonic. În ianuarie-februarie 2022, când a fost negociat Mersul Trenurilor pentru această vară, și la noi, și în Grecia, erau în vigoare cele mai dure restricții de călătorie, așa că partea elenă nu a răspuns pozitiv solicitării noastre. Avem promisiuni pentru anul viitor”, a mai spus Adrian Vlaicu.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share