Site logo
5 iulie 2022

După ce a explicat marți dimineață că instalațiile de aer condiționat ale trenurilor nu pot funcționa optim pentru că e prea cald, la prânz, CFR Călători a venit cu alte precizări surpirnzătoare. Aflăm că suntem în aceeași clasă climaterică cu Danemarca, printre altele, țară în a cărei Capitală azi sunt 20 de grade față de 35 de grade la București.

Practic, explicația CFR Călători este că România se află în a doua categorie climatică după standardele UIC, când ar trebui să fie în prima, alături de Italia sau Spania.

„România se află în prezent în zona climatică II, conform fișei UIC 553-1/2005, raportat la clasificările pe zone climatice a țărilor membre UIC din Europa, ale cărei prevederi se aplică la proiectarea și construcția  instalațiilor de climatizare din vehiculele feroviare”, spune CFR Călători.

Astfel, conform acestei fișe, repartiția pe zone este următoarea:

    Vara Temperatura maximă exterioară Umiditate relativă Țări
Zona I +40 grade C 40% Grecia, Italia, Portugalia, Spania.
Zona II +35 grade C 50% Albania, Austria, Belgia, Bosnia – Herțegovina, Bulgaria, Croația, Cehia, Danemarca, Franța, Germania, Ungaria, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Iugoslavia și Macedonia, România, Serbia- Muntenegru, Slovacia, Slovenia, Elveția.
Zona III +28 grade C 45%

Finlanda, Marea Britanie, Norvegia, Suedia.

CFR Călători face cerere pentru zona climatică I

Urmare a evoluției climatice din ultimii doi ani, CFR Călători are în vedere finalizarea procedurilor pentru reîncadrarea țării noastre în zona climatică I, ceea ce presupune circulația trenurilor în condiții meteorologice de vară extremă.

Reîncadrarea în zona climatică I va permite CFR Călători realizarea și autorizarea modificărilor pentru materialul rulant nou și modernizat, în vederea creșterii confortului termic pe timp de vară.



Dar ce se întâmplă cu ramele ultramoderne ale ARF?

Dacă România se află într-o clasă UIC blândă climatic, iar această clasă a fost luată în considerare la proiectarea materialului rulant – cel puțin asta susține CFR Călători, ce se întâmplă atunci cu trenurile ultramoderne comandate sau licitate de ARF? Se vor topi și în acestea românii de căldură?
Prima constatare este aceea că documentația de licitație – caietele de sarcini nu fac referire la fișa UIC, ci la alte standarde. Ce se cere acolo?
  • Cel puțin la licitația de rame regionale actuală vor exista la trenuri geamuri rabatabile care să poată fi deschise în caz de pană de curent.
  • La temperaturile minime externe pentru România în interior trebuie să fie cel puțin 22 de grade Celsius.
  • La temperatura maximă exterioară pentru zona climatică România, temperatura interioară trebuie să fie egală cu setarea normală a temperaturii interioare cu toate scaunele ocupate și în condiții de radiație solară maximă.
  • La temperaturi exterioare de 35 de grade Celsius, sistemul de prerăcire trebuie să asigure o temperatură de cel mult 27 de grade în cel mult o oră de la prima activare zilnică a unității de aer condiționat.
  • Standardul de respectat trebuie să fie SR EN 14750, nu fișele UIC invocate de CFR Călători.

Ultimele precizări au venit după cele de dimineață, când operatorul național a afirmat că la temperaturi mari instalațiile de AC nu mai dau randament.

„Având în vedere că media temperaturilor exterioare din ultima perioadă este de peste 35-38°C°, ajungând conform determinărilor și a înregistrărilor din black box-ul procesorului de climatizare, în condiții de funcționare la temperaturi de peste 45°C – 48°C,  temperaturi exterioare dezvoltate la nivelul carcasei vagonului și umiditate de 80% (parametru raportat de către ANM), instalațiile de climatizare să nu mai poată atinge valorile de regim optim de funcționare”.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share