CFR Călători vs operatori privați, în cifre. Salarii și eficiență economică

Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă, a prezentat miercuri, la Conferința de Material Rulant organizată de Club Feroviar, un studiu comparativ CFR Călători vs operatori privați. Cele mai mari salarii sunt la stat, dar eficiența este mai mare la privat.

Adrian Bărbulescu

CFR Călători vs operatori privați cale ferată incluse în PNRR licitațiile ARF reproșuri la adresa lui Gigi Gavrilă alegeri prezidențiale în Republica Moldova licitația de rame electrice RE-IR achiziția de automotoare deturnare de fonduri la CFR Călători

Datele prezentate de Gigi Gavrilă acoperă perioada 2017-2020 și sunt luate în calcul sumele primite de la bugetul statului cu titlu de compensație pentru transportul de călători, câți bani a primit fiecare operator pentru facilități și gratuități, nivelul salariilor și eficiența economică.

CFR Călători vs operatori privați. Topul beneficiarilor de compensații

CFR Călători vs operatori privațiSă le luăm pe rând. La nivelul anului trecut s-a înregistrat cea mai mare valoare totală a compensației pentru transportul feroviar de călători, de peste 1,52 miliarde de lei. Pentru comparație, în 2017 valoare compensației a fost de numai 1,31 miliarde de lei.

Revenind la anul 2020, cum era de așteptat cea mai mare cotă din suma totală a revenit operatorului feroviar de stat – 1,19 miliarde de lei. Pe umătoarele poziții se clasează, în ordine, următorii operatori privați: Regio Călători, Transferoviar Călători, Interregional Călători, Astra Trans Carpatic și Softrans. Cifrele pot fi consultate în tabelul alăturat.

Sumele pentru facilitățile de călătorie, în scădere după eliminarea gratuității studenților

În ceea ce privește facilitățile de călătorie, se poate observa o creștere accentuată începând cu anul 2018, tendință ce poate fi simplu explicată prin faptul că în 2017 a fost introdusă gratuitatea pentru călpătoriile studenților pe calea ferată.

Vârful a fost atins în 2019, când totalul facilităților a ajuns la peste 535 milioane de lei, pentru a se înregistra apoi, în 2020, un recul până la valoarea de 334 milioane de lei. Evident, pe fondul eliminării de către Guvern a gratuității studenților și pe cel al restricțiilor de călătorie impuse în contextul pandemiei de coronavirus.

Și în acest caz, cea mai mare ”felie”, de peste 315 milioane de lei, la nivelul anului trecut, a ajuns la CFR Călători.

A crescut cota de piață a operatorilor privați

Datele prezentate de șeful ARF se referă și la Contractul de Serviciu Public. În acest context, au fost analizați doi indicatori: evoluția numărului de trenuri operate în perioada 2016-2020 și indicatorul tren-kilometru în același interval.

Ambii indicatori au înregistrat scăderi la nivelul perioadei analizate. În ceea ce privește numărul de trenuri, se remarcă însă scăderea cotei pe piață a operatorului feroviar național, de la 72,64% în 2016 la 67,72% anul trecut. În total, numărul de trenuri operate a scăzut de la 563,392 la 502,585 (545,647 în 2019, an în care nu a fost pandemie).

Indicatorul tren-km a scăzut, în aceeași perioadă, de la 63,2 milioane la 57,1 milioane. Și aici se constată o scădere a cotei de piață a CFR Călători, de la 82,49% în 2016 la 77,76% anul trecut.

CFR Călători vs operatori privați. La stat sunt costuri mari și angajați mulți

Poate cea mai interesantă statistică prezentată de Gigi Gavrilă este cea din care reiese eficiența operatorilor de transport feroviar de călători, de stat și privați.

Un prim indicator este Costul mediu/km operat în perioada 2016-2020 și evoluția lui în perioada 2016-2020. Cel mai mare cost, de peste 54 de lei/km, se înregistrează la nivelul CFR Călători, la mare distanță față de următorul clasat, Softrans, cu 36,19 lei/km. De menționat faptul că în anul 2016 valoarea indicatorului era de numai 39,47 lei la operatorul feroviar de stat.

Este prezentată separat evoluția indicatorului Număr tren-km/salariat în perioada 2016-2020. Și în acest caz CFR Călători dă dovadă de eficiența cea mai scăzută, cu o valoare a indicatorului, la nivelul anului trecut, de 3.678. Următorul clasat, la mare distanță, este Astra Trans Carpatic, cu 8.808. Potrivit cifrelor ARF, cel mai eficient operator feroviar de călători din acest punct de vedere este Interregional Călători, cu 15.080.

Salarii mai mari la stat decât la privat. În medie

În fine, în acest context merită menționat și nivelul de salarizare de la CFR Călători și de la operatorii privați de transport feroviar de călători din România.

Ei bine, cel mai mare salariu mediu brut, de 6.307 lei, se consemnează la nivelul operatorului feroviar de stat. La polul opus, cel mai mic salariu mediu brut, a fost anul trecut la Astra Trans Carpatic, de 4.281 de lei.

Trebuie însă precizat faptul că statistica este cu siguranță viciată de faptul că CFR Călători are foarte mulți angajați în aparatul central și în conducerea regionalelor, plătiți cu salarii mult peste media societății. La privat, numărul posturilor de conducere este mai mic, drept pentru care media salarială din statistici este mai apropiată de cea reală.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share