Pierde din dobânzi și penalități. Datoriile CFR Marfă către ANAF au crescut anul trecut cu peste 100 milioane lei, în pofida vânzărilor de material rulant, susține publicația Profit.ro, informațiile fiind însă dezmințite de către conducerea companiei, întrebată de Club Feroviar.
ANAF a încasat la bugetul statului, în contul datoriilor CFR Marfă, suma de 141 milioane lei din vânzarea a mii de vagoane și locomotive din patrimoniul companiei, active pe care societatea nu le folosea în activitatea curentă, potrivit datelor analizate de Profit.ro.
În pofida vânzării de active, datoriile companiei către stat au crescut însă anul trecut, de la 2,11 miliarde lei la final de 2022 la 2,28 miliarde lei la final de 2023, arată datele din platforma Termene.ro, scrie Profit.ro. O parte semnificativă a datoriei are ca sursă recuperarea unui ajutor de stat de 1 miliard de lei, la care s-au adăugat dobânzi și penalități timp de mai mulți ani.
Afirmațiile care dealtfel nu fac decât să descrie o situație paradoxală în care datoriile cresc pe fondul vânzărilor de active și a existenței unui profit operațional sunt dezmințite de conducerea CFR Marfă.
Teoretic astfel de situații pot fi reale în aceea că nivelul ridicat al dobânzilor și penalităților poate ajunge să fie o piedică serioasă în calea redresării unei companii în dificultate, chiar dacă aceasta înregistrează un profit operațional (strict din activitatea curentă).
Citește Statul, consiliat la înființarea Carpatica Feroviar de către firma ce a girat țepuirea CFR Marfă
Conducerea CFR Marfă neagă
Consultat de Club Feroviar, Daniel Apostolache, director general al companiei, spune că nu au cum să fie adevărate atât timp cât doar anul trecut CFR Marfă s-a achitat de datorii de peste 300 milioane lei la ANAF prin vânzări de active.
Apoi el adaugă că nu știe de unde au rezultat aceste date și că nu a fost întrebat de către publicație dacă cifrele sunt adevărate sau nu.
Potrivit ultimelor rezultate ale ANAF, CFR Marfă înregistra la finele anului trecut datorii către stat de 1,72 miliarde lei la bugetul de stat, 407 milioane lei la bugetul asigurărilor sociale. Potrivit bilanțului depus la Ministerul de Finanțe la 31 decembrie 2022, deci cu un an mai înainte, datoriile totale ale companiei erau de 4,55 miliarde lei, comparabile cu cele de la finele lui 2021, care au fost de 4,46 miliarde lei.
Pierderile au fost însă în scădere, adică 153 milioane lei la finele lui 2022 față de 351 milioane lei la sfârșitul lui 2021.
Nu există date disponibile la Finanțe pentru finele lui 2023 acestea fiind prezentate în luna iunie.
Profit operațional
În ultimele luni CFR Marfă a vândut o bună parte din active care – spunea compania – nu prezintă importanță operațională. CFR Marfă a valorificat bunurile pe care le putea valorifica în concordatul preventiv şi inclusiv cele două nave feribot au fost vândute prin licitaţii publice la Bursa Română de Mărfuri şi astăzi nu mai sunt în patrimoniul CFR Marfă, iar banii obţinuţi prin licitaţie au fost viraţi către furnizorul de ajutor de stat CFR SA, pentru o navă în luna decembrie 2023 şi cea de a doua navă în luna ianuarie 2024. ANAF este în curs de aplicare a măsurii de recuperare a ajutorului de stat prin executare silită şi execută silit parte din patrimoniul excedentar al CFR Marfă care nu face parte din actuala structură de transport şi, aşa cum am spus, la Carpatica Feroviar nu se vor transfera automat de la CFR Marfă active”, spunea Apostolache, la dezbaterea publică referitoare la proiectul de Hotărâre de Guvern privind înfiinţarea Carpatica Feroviar.
Fiecare feribot s-a vândut cu suma de 13,2 milioane de lei, deci 26,4 milioane de lei obţinuţi au fost viraţi către CFR SA, în baza ajutorului de stat.
Potrivit directorului general, în prezent CFR Marfă foloseşte un parc activ de 8.500 de vagoane şi 270 de locomotive, cu posibilităţi de creştere a acestuia, pentru că sunt vagoane operaţionale până la concurenţa unui număr de 15.000 de vagoane şi 350 de locomotive, care, în funcţie de necesităţi, pot fi alocate într-un timp foarte scurt către transporturi.
În ultimii doi ani, CFR Marfă a înregistrat profit operaţional, cheia succesului fiind eficientizarea procesului de transport, începerea digitalizării proceselor de transport şi urmărirea ca fiecare leu cheltuit să fie recuperat în costul de transport.
„CFR Marfă a încheiat anul 2023 cu un profit operaţional de 114 milioane de lei, anul 2022 cu un profit operaţional de 137 de milioane de lei. Activitatea companiei este o activitate cu o cifră de afaceri în creştere de la an la an în ultimii doi ani. Cifra de afaceri pentru 2023 a fost în creştere cu 14% faţă de 2022, iar în 2022 faţă de 2021 cu 37%. Suntem cu plata la zi către toţi furnizorii de servicii şi furnizorii, iar către ajutorul de stat suntem cu tot ce am semnat eşalonări către CFR SA şi către ANAF. Toate sumele obţinute de ANAF prin executare silită merg în contul ANAF şi se sting din datoriile ajutorului de stat. CFR Marfă nu are datorii curente, nu avem alte plăţi restante din trecut decât cele date din ajutorul de stat”, a precizat Daniel Apostolache.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail