Site logo
CFR Marfă pierde ultima șansă de a recupera 10 milioane de euro de la CET Arad. Inacțiunea conducerii și-a spus cuvântul
17 martie 2022

Instanțele de judecată au respins miercuri planul de reorganizare a CET Arad, societate care are datorii către CFR Marfă de peste 10 milioane de euro. CET Arad urmează să intre în faliment, iar CFR Marfă pierde definitiv banii și în contextul în care conducerea CFR Marfă și CITR nu au făcut nimic pentru a recupera creanța statului.

O decizia în sensul respingerii planului de reorganizare a CET Arad a fost pronunțată miercuri de către Tribunalul Arad. „Respinge cererea privind confirmarea planului de reorganizare a debitoarei Centrala Electrică de Termoficare Arad propus de către creditoarele Aot Energy Switzeland AG. şi SC Gaz & Energy Distribuţie SRL. Fără cheltuieli de judecată. Executorie. Cu apel în termen de 7 zile de la comunicarea hotărârii realizată prin publicare în Buletinul procedurilor de insolvenţă. În cazul exercitării căii de atac, cererea se depune la Tribunalul Arad. Pronunţată astăzi, 16.03.2022, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei. Stabileşte termen administrativ pentru continuarea procedurii şi soluţionarea definitivă a dosarelor asociate 11.05.2022. Document: Hotarâre  186/2022  16.03.2022”, spune decizia judecătorilor, potrivit portalului instanțelor de judecată.

Pentru CFR Marfă, decizia reprezintă lovitura de grație dată în cazul creanțelor avute către CET Arad, căci, planul fiind respins, nu mai este posibilă o contestare a tabelului creditorilor întocmit de Eurosmart, firmă cu o identitate suspect de apropiată de CITR, administrator concordatar al CFR Marfă.

CITR și Eurosmart, Măria cu două pălării, una pentru CFR Marfă, alta pentru CET Arad 

Presa a relatat însă o fluctuație mare de personal între cele două companii (de la CITR la Eurosmart la înființarea ultimei). În plus, reorganizarea CET Arad a început sub umbrela CITR filiala Timiș, fapt confirmat de o decizie a Tribunalului Arad și a continuat sub sigla Eurosmart. O altă decizie, de data aceasta a Tribunalului Caraș Severin, consemna schimbarea denumirii CITR Filiala Timiș în Eurosmart filiala Timiș.

Club Feroviar a arătat aici cum administratorul concordatar CITR a cauzat prin inacțiunea sa și nerespectarea obligațiilor legale daune de 59 de milioane de lei companiei CFR Marfă, creditor al CET Arad, aflată la rândul ei în reorganizare. CET Arad are ca administrator Eurosmart, firmă care doar pe hârtie diferă de CITR. La Arad insolvența a fost începută sub denumirea de CITR, filiala Timiș, iar o decizie a Tribunalului Caraș Severin lua act de schimarea denumirii CITR Timiș în Eurosmart Timiș.

Datoriile CET Arad către CFR Marfă

CET Arad face parte dintr-o listă lungă de debitori cărora CFR Marfă le-a livrat combustibilii necesari funcționării, de regulă cărbuni, păcură etc. Societăți cu capital de stat nu și-au plătit serviciile prestate de CFR Marfă, compania de stat având de încasat de la acestea aproximativ 262 milioane lei.

Dintre principalele companii beneficiare de servicii de transport, cu debite înregistrate în contabilitatea CFR Marfă, aflate în insolvență sau faliment, amintim Oltchim Râmnicu Vâlcea, CET Arad, CET Bacău, CET- Govora, Regia Autonomă de Activități Nucleare, CET Brașov, CET Iași, Compania Națională a Huilei, Sidermet Călan, Termica Suceava și Sucursala Minieră Banat – Anina.

În cazul CET Arad, nivelul datoriilor către CFR Marfă ar fi de 59 de milioane de lei, respectiv peste 50% din totalul creanțelor chirografare sau aproape 20% din totalul creanțelor față de CET Arad.

În fața unui plan care prevedea zero lei recuperați, administratorul concordatar al CFR Marfă, CITR – companie înfrățită cu Eurosmart, nu a avut nicio reacție. CFR Marfă, prin concordatar, s-a mărginit să nu voteze planul de reorganizare al CET Arad, dar nici nu l-a contestat.

Club Feroviar a întrebat compania de stat, la momentul scrierii articolului indicat mai sus,  dacă a depus contestația permisă legal. „Vă rugăm să ne spuneți care este termenul în care se poate/s-a putut contesta planul în cauză/graficul de plăți către creditori (cel care prevede zero lei recuperați de către societate) și dacă CFR Marfă a contestat acest plan, dat fiind faptul că deține o bună parte din creanțele asupra CET Arad? Când a fost contestat, cu ce rezultat?”, au fost întrebările adresate care nu au fost urmate de vreun răspuns.

„Potrivit procesului-verbal al şedinţei Adunării Generale a creditorilor SC Cet Arad S.A., menţionat mai sus, categoria creanţelor chirografare este defavorizată întrucât cele două planuri de reorganizare prevăd plata creanţelor chirografare în proporţie de 0%.  Creanţa pe care o deţine  SNTFM „CFR MARFĂ” S.A. se încadrează în categoria creanţelor chirografare, creanţe defavorizate conform art. 5, pct.16 din Legea 85/2014.
•       CFR Marfă a acordat vot negativ  celor 2 planuri de reorganizare, creanţa deţinută de societate fiind încadrată în categoria creanţelor chirografare. Conform art.5,  pct.22 – din Legea 85/2014  privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență – creditorii chirografari sunt creditorii debitorului înscriși în tabelele de creanţe care nu beneficiază de o clauză de preferinţă.
•       La acest moment, Planul de Reorganizare Judiciară nu a fost confirmat de judecătorul sindic şi nu a fost publicat în Buletinul Procedurilor de Insolvenţă”, spune compania de stat.

A fost informat Fiscul de către CITR privind neîncasarea creanței CFR Marfă?

Nu în ultimul rând, CITR avea chiar obligația de a informa alți creditori privind îndeplinirea sau neîndeplinirea obligațiilor sale. „Informează, de urgență, adunarea creditorilor concordatari asupra neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare de către debitor a obligațiilor sale”, spune articolul 19, litera f) din legea insolvenței. Adică, în condițiile în care CFR Marfă avea drept creditor bugetul de stat – ANAF și CFR SA, CITR avea obligația de a informa aceste entități privind soarta creanței CFR Marfă asupra CET Arad.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share