Site logo
3 noiembrie 2022

Reprezentanții CFR Marfă în comitetul creditorilor CET Arad, societate în insolvență, au votat vânzarea societății, deși nu vor primi nici măcar un leu din sumele încasate din vânzare. Este un mister de ce, în condițiile în care având un cuvânt greu de spus și deținând aproape jumătate din datoriile CET Arad, CFR Marfă a respins singura cale care i-ar fi ajutat să recupereze creanța avută, și anume continuarea insolvenței. Sunt făcute astfel jocurile administratorului judiciar care își va încasa comisionul și a celor care vor cumpăra pe nimic centrala. Vânzarea are loc azi, joi, 3 noiembrie.

CFR Marfă și-a tăiat singură craca de sub picioare la CET Arad și face cadou altora zeci de milioane lei. Decizie de neînțeles a CFR Marfă în cazul insolvenței CET Arad, companie la a cărei masă credală operatorul feroviar de transport mărfuri are de încasat suma de 59 de milioane de lei din serviciile prestate. Deși ar fi trebuit să aibă tot interesul ca centrala arădeană să se redreseze, reprezentanții CFR Marfă au votat vânzarea CET Arad, chiar dacă nu vor lua niciun ban de aici. Vânzarea se va face la un preț de 90% din valoarea de evaluare a acesteia (30,3 milioane de euro fără TVA).

Vor exista cumpărători? Probabil, nu

La prima vedere, obținerea unui preț de vânzare aproape egal cu valoarea de evaluare ar părea un pas bun. Vânzarea joi a acestui activ, cel mai probabil nu se va solda cu găsirea unui cumpărător, mai toți așteptând o a doua ședință de vânzare în care prețul să fie mai mic, iar chilipirul mai mare.

Dar ceea ce este cu adevărat important este faptul că niciun leu din vânzare nu va ajunge în buzunarele CFR Marfă, chiar dacă companiei de stat i se cuvin 49% din creanțele creditorilor CET Arad. Compania figurează în ultima categorie de creditori, a celor chirografari care își iau banii la urmă, dacă mai rămân bani după ce sunt îndestulați, cum se spune în limbajul de specialitate, categoriile mai importante ale statului, bancherii, angajații.

De aceea, e de neînțeles cum CFR Marfă a votat în fapt împotriva redresării societății arădene, singura cale care l-ar fi ajutat să recupereze din creanțele de 59 de milioane de lei.

CFR Marfă nu mai așteaptă decizia Justiției

Voturile creditorilor exprimate prin poziții scrise trimise administratorului judiciar Eurosmart, compania apropiată de CITR – administrator concordatar al CFR Marfă, au fost exprimate pe două chestiuni.

Prima a fost o posibilă stopare a procedurii de vânzare a CET Arad. Aici, CFR Marfă a votat „în sensul continuării procedurii de vânzare la licitație a Activului principal”, după cum arată procesul verbal al sedinței de la finele lunii trecute. Votul, cum am spus, este de neînțeles.

Odată respinsă posibilitatea de stopare a vânzării, s-a trecut la punctul doi, și anume prețul de vânzare. Aici, CFR Marfă a votat pentru vânzarea companiei la 90% din prețul de evaluare, în condițiile în care alți creditori de acord cu vânzarea au propus vânzarea la pret de lichidare.

Este relevant faptul că alți creditori chirografari fără șanse de recuperare a vreunui leu în urma vânzării CET Arad au votat contra vânzării.

Evoluțiile par a indica manevrarea situației de către Eurosmart, în sensul vânzării CET Arad. Este inexplicabil de ce Eurosmart a împins pe ordinea de zi votul privind vânzarea și prețul acesteia, în condițile în care aceste operațiuni de vânzare au sens doar în cazul falimentului. Or, falimentul CET Arad este contestat în Justiție. Eurosmart nu ar fi avut decât să aștepte câteva săptămâni până la o decizie judecătorească, de unde această grabă?

De altfel, unul dintre ceritorii CET Arad, și anume Fondul de Mediu, pune punctul pe i. „Suntem de acord cu decizia de a nu continua procedura de vânzare a bunului activ principal CET Arad (…) propunem suspendarea procedurii de valorificare până la soluționarea definitivă a dosarului asociat a26 care are ca obiect apelurile formate impotriva Hotărârii intermediare nt 627/9 septembrie 2022 prin care s-a dispus intrarea în faliment a debitoarei”. Este interesant de ce CFR Marfă nu a adoptat o poziție similară. Surse neoficiale susțin că acest caz ar trebui cercetat de Parchetul Național Anticorupție (PNA), din cauza jocurilor făcute de compania de stat.

„CFR a votat continuarea procedurii de valorificare a activului de la CET Arad, fără să își ia niciun ban din procedură. Practic, a votat să nu își ia niciun ban din procedura de insolvență și votul a venit fără mandat, fără nimic ca să poată face vânzarea și să își ia comisionul administratorul judiciar fără să țină cont de decizia de suspendare care se judecă pe data de 17.11.2022. A încălcat prerogativele de vot, adică în cazul concordatului orice vot trebuie să fie avizat de catre administratorul concordatar, fără de care se anulează votul. În consecință, au votat singuri pierderea creanței, cu toate că în Adunare toți creditorii au votat împotriva valorificării activului”, comentează un practician în redresarea companiilor.

Termenii vânzării de joi

Licitaţia publică va fi cu strigare, astfel: deschisă, cu strigare, de tip olandeză/competitiv, respectiv preț în urcare sau în scădere, în funcție de raportul dintre cerere și ofertă, pentru valorificarea următorului activ: Activ principal C.E.T. Arad (inclusiv, dar fără a se limita la Centrala Termoelectrica), având ca preț de pornire la licitație 30.339.685,00 euro, exclusiv TVA.

Licitaţia va avea loc în data de 03.11.2022, ora 14:00, la sediul din Timisoara, str. Amurgului, nr.1, etaj 1, camera 8-9, jud. Timis. În cazul nevalorificării, se va organiza o nouă ședință de licitație în data de 17.11.2022, 06.12.2022, respectiv 20.12.2022, la acelaşi preţ, locaţie şi oră.

Datoriile CET Arad către CFR Marfă

CET Arad face parte din lista lungă de debitori cărora CFR Marfă le-a livrat combustibilii necesari funcționării, de regulă cărbuni, păcură etc.

Societăți cu capital de stat nu și-au plătit serviciile prestate de CFR Marfă, compania de stat având de încasat de la acestea aproximativ 262 de milioane de lei.

Dintre principalele companii beneficiare de servicii de transport, cu debite înregistrate în contabilitatea CFR Marfă, aflate în insolvență sau faliment, amintim Oltchim Râmnicu Vâlcea, CET Arad, CET Bacău, CET- Govora, Regia Autonomă de Activități Nucleare, CET Brașov, CET Iași, Compania Națională a Huilei, Sidermet Călan, Termica Suceava și Sucursala Minieră Banat – Anina.

În cazul CET Arad, nivelul datoriilor către CFR Marfă ar fi de 59 de milioane de lei, respectiv peste 50% din totalul creanțelor chirografare sau aproape 20% din totalul creanțelor față de CET Arad.

Eurosmart, companie apropiată de CITR, administratorul concordatar al CFR Marfă

Există un conflict de interese prost mascat. Eurosmart, compania care gestionează dosarul CET Arad este apropiată de CITR, companie care este administrator concordatar al CFR Marfă, credit al CET Arad. Ale cui interese sunt promovate de Eurosmart și CITR? Oficialii Eurosmart neagă orice legătură cu CITR și orice conflict de interese.

„Nu există nicio legatura de acționariat între Eurosmart (inclusiv filiale) și CITR și nu există niciun conflict de interese”, spuneau reprezentanți ai Eurosmart.

Presa a relatat însă o fluctuație mare de personal între cele două companii (de la CITR la Eurosmart la înființarea ultimei). În plus, reorganizarea CET Arad a început sub umbrela CITR filiala Timiș, fapt confirmat de o decizie a Tribunalului Arad și a continuat sub sigla Eurosmart. O altă decizie, de data aceasta a Tribunalului Caraș Severin, consemna schimbarea denumirii CITR Filiala Timiș în Eurosmart filiala Timiș.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share