Site logo
CFR Marfă, „țepuită” de alte companii de stat cu peste 270 milioane lei. Pierdere în creștere în 2020
8 iunie 2021

Compania de transport feroviar de marfă a făcut public recent cifrele financiare pe anul trecut împreună cu raportul administratorilor, document care indică vremuri grele pentru companie, în pofida unui concordat care, de fapt, ar trebui să o protejeze.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

CFR Marfă

Bilanțul pe anul trecut și Raportul administratorilor companiei (disponibil aici) indică pierderi în creștere pentru companie. Astfel, dacă în 2019 acestea au fost de 237 milioane lei, în 2020 au crescut cu 41% la 335 milioane lei. Compania a avut 4.808 angajați, față de 5.373 în 2019 (un minus de 500 de angajați), minus care însă nu a ajutat-o să obțină rezultate mai bune.

Cauzele pierderilor în creștere sunt o dinamică negativă a veniturilor, mai accentuată decât cea a scăderii cheltuielilor. Astfel, dacă în 2019 veniturile totale erau 773 milioane lei, în 2020 au fost de 576 milioane lei, deci aproximativ 200 milioane lei în minus. Pe partea de cheltuieli, acestea au fost mai mici în 2020 decât în 2019, însă doar cu 100 de milioane lei (911 milioane lei față de 1.010 milioane lei acum doi ani).

Datoriile companiei au înregistrat o explozie, crescând de patru ori din cauza obligației operatorului național de a restitui ajutorul de stat încasat. Astfel, dacă în 2019 aceste datorii erau de 1,3 miliarde lei (grosul fiind la CFR SA), anul trecut au ajuns la 4,46 miliarde lei.

Cifra de afaceri, trei sferturi față de 2019

Cifra de afaceri s-a situat la trei sferturi din cea din 2019, scăderile existând și la transportul național (77,81%) și internațional (64%), a doua categorie aducând pentru CFR Marfă doar vreo 10% din cele aduse de prima categorie.

CFR Marfă a încasat dividende totale de 4,22 milioane lei, din care 1,1 milioane lei de la Rofersped (companie al cărei acționar majoritar este) și 3,11 milioane lei de la Rolling Stock, aferente anului 2019.

Cheltuielile cu personalul au fost o treime din total (aceasta fiind cea mai importantă grupă de cheltuieli urmată imediat de cea cu amortizările), fiind însă cu 20 milioane lei sub cele din 2019. Cheltuielile cu energia sau combustibilul sunt, de regulă, de șapte ori sub cele cu personalul.

Una dintre cheltuielile companiei a fost și plata unor daune de nu mai puțin de 825.000 lei fostului director general al companiei, Liviu Bobar, destituit de fostul ministrul Radu Berceanu în 2009.

Situația clienților CFR Marfă

Potrivit datelor din bilanț și din raportul de activitate,  un număr de 14 clienți asigură peste 85% din veniturile companiei din prestații de transport. Anul trecut, din cauza pandemiei, doar în cazul a patru clienți a fost atinsă sau depășită ținta de venituri din bugetul inițial. Este vorba de CONPET (2,57% creștere a veniturilor), Ansett Logistics (16,03%), Cerealcom Dolj (15,74%), Societatea Națională a Sării (9,64%). Cele mai mari căderi au fost înregistrate în cazul Automobile Dacia (-42%), CRH Ciment România (-44%) Arcelor Mittal (-38%), Complexul Energetic Hundeoara (-35%) etc.

Cauza a fost pandemia, dar și seceta care a micșorat drastic cantitățile de cereale transportate. Pe de altă parte, scăderea consmului energetic la nivel național a dus la diminuarea cantităților de cărbune transportate pentru CE Hunedoara (cu 35%) și CE Oltenia (cu 19%). Transportul de cărbune deține o pondere de 50% din totalul mărfurilor transportate de CFR Marfă. Alți factori care au afectat negativ volumele transportate au fost închiderea granițelor pe perioada pandemiei, stoparea exporturilor, scăderea prețurilor la carburanți.

O influență negativă a avut-o și pierderea unor clienți în favoarea  operatorilor privați. Astfel, CFR Marfă a pierdut pe ALRO Slatina, Remat Compact, Kronospan, Holcim, Timber, Colterm.

CFR i-a refuzat TUI scăzut pentru transportul intermodal

Una dintre cauze a fost și neacordarea facilității de reducere a TUI de către CFR SA pentru traficul intermodal si de tranzit în condițiile în care această companie a acordat astfel de facilități operatorilor privați. Motivul neacordării nu este specificat în raportul de activitate, însă informațiile Club Feroviar arată că aceasta s-aîntâmplat din cauza datoriilor înregistrtate.

Creanțe neîncasate de peste 278 milioane lei

Un factor important în situația economică negativă a companiei este și existența unor creanțe (sume neîncasate cuvenite CFR Marfă) de 278 milioane lei de la alte companii de stat. CFR Marfă devine astfel o rotiță în angrenajul companiilor nerestructurate de stat chiar și după 30 de ani de economie de piață.

Astfel, CFR Marfă are de recuperat 103 milioane lei de la Oltchim, aflat în insolvență, CET Arad 57 milioane lei (tot insolvență), CE Hunedoara (41 milioane lei), CET Bacău, în faliment (22 milioane lei) , CET Govora insolvență 17 milioane lei, RAAN afliment (11,52 milioane lei). CET Brașov, faliment, 9,9 milioane lei, etc.

Auditorul BDO, altă opinie

Una dintre problemele raportului administratorilor este aceea că auditorul BDO nu și-a însușit concluziile administratorilor. BDO arată că, din cauza faptului că Bruxelles-ul nu a acceptat până la acest moment schema de dare în plată și ca urmare a faptului că vânzarea activelor nu va aduce banii necesari plății datoriilor, nu se poate accepta una dintre ipotezele de bază, anume cea a continuității activității CFR Marfă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share