Site logo
9 ianuarie 2023

CFR SA a găsit firmă de demolare a podului peste DN1 de la Câmpina, compania de infrastructură publicând zilele trecute anunțul de atribuire la licitația demarată în august 2022.

ONG „Suntem România” care își propusese salvarea podului și a liniei aferente de cale ferată spre Telega și-a pierdut avântul în procedurile de includere a liniei pe lista monumentelor istorice și ca urmare, cel mai probabil, podul va fi demolat.

Anunțul de atribuire publicat la 4 ianuarie de către CFR SA și disponibil aici, arată că asocierea câștigătoare este Infra System Proiect asociată cu Betarmex. Infra System Proiect este firma care în 2019 a primit un contract de reparare de la CFR SA pentru Podul Constanța din București.

Valoarea contractului de demolare va fi de 5,1 milioane de lei, iar sursa de finanțare este trecută drept „alte fonduri”. O altă ofertă a fost depusă de către asocierea GDO MOV Impex – Vio Top, Strabag.

CFR a găsit firmă de demolare a podului peste DN1 după tentative vechi de reparare

Încercările de reparare a podului sunt vechi. Desigur, în epoca tunelurilor construite pe sub ocean, reparația unui pod nu este imposibilă, problema adevărată a fost cea a costurilor implicate și a utilității.

În cazul podului, CFR SA nu a găsit niciodată banii reparației. Mai simplă s-a considerat a fi demolarea podului, astfel CFR SA scăpând pe vecie de dureri de cap. Potrivit Wikipedia și expertizei atașate la dosarul licitației, datând din 2018, problemele au apărut încă de la construirea podului în perioada comunistă, din cauza fundării pilei 5 a acestuia „într-un strat de pietriș cu bolovăniș, sub care se găsește un strat de sare compactă, și a existenței unui curent de apă subteran ce trece oblic pe sub latura din amonte a pilei”.

Reprezentanții CFR au constatat încă din 1985 rotiri ale acesteia. În 1995, podul a fost luat în evidență ca punct periculos de gradul I și a fost monitorizat permanent, fiind expertizat de două ori, în 2000 și 2015.

După 1990, odată cu declinul industrial al orașului Câmpina, transportul feroviar de marfă pe calea ferată Câmpina–Telega a scăzut, iar din 2009, când a fost închisă și rafinăria „Steaua Română”, traficul de marfă pe linie a devenit unul ocazional.

Din cauza agravării situației pilei 5 a podului, pe data de 24 septembrie 2013 s-a decis închiderea completă a circulației feroviare între Câmpina și Câmpinița. În 2016, CFR SA a decis alocarea sumei de 100.000 de lei fără TVA pentru „proiectare lucrări consolidare pod km 0+609, linia 312 Câmpina – Câmpinița”.

În 2017, deși lucrarea a fost menționată în Programul de Achiziții Sectoriale al Sucursalei Regionale CF București, nu au fost alocate fonduri.

În 2018, în urma amplificării rotirii și înfundării în stratul de sare a pilei 5, reprezentanții CFR au evaluat „condițiile tehnice necesare pentru dezafectarea elementelor din beton armat, componente ale tablierului pe zona adiacentă deschiderilor 5 și 6, adică zona pe care podul supratraversează DN1”.

În iunie 2018, Sucursala Regională CF București – Divizia Linii din cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a demarat o procedură de achiziție în valoare de 50.000 de lei pentru expertizarea tehnică și realizarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție la podul feroviar peste Prahova și DN1. Caietul de sarcini preciza că „viteza de deplasare/rotire a pilei nr. 5 are o evoluție defavorabilă, existând riscul de pierdere a stabilității structurii și de prăbușire a grinzilor ce se sprijină pe pila nr. 5, peste DN1” și sugera a se „dezafecta tablierele aferente deschiderilor 5 și 6”. Documentația a fost întocmită de societatea SC Pod Proiect SRL din Iași, urmând ca atribuirea lucrărilor să se facă prin „negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare”. Procedura de achiziție a fost anulată, deoarece nicio companie nu s-a arătat interesată să participe.

Documentația de licitație, respectiv caietul de sarcini, a menționat că au fost analizate două variante, prima cel mai probabil a reconstruirii, a doua a demolării, cea mai „avantajoasă” fiind însă dezafectarea podului, termenul elegant pentru demolare.

Un pod în procedură de clasare ca monument istoric

În noiembrie 2021, asociația Cultural-Educativă „Suntem România” a obținut de la Ministerul Culturii un răgaz de un an pentru clasarea liniei 312 Câmpina-Telega pe lista monumentelor istorice. Adică asociația a avut un an la dispoziție până la începutul lunii noiembrie 2022 ca să prezinte Ministerului Culturii dosarul de includere a liniei (incluisv podul) pe Lista monumentelor istorice. Orice intervenție asupra imobilelor trebuia efectuată cu respectarea protejării monumentelor istorice, spune Ministerul Culturii.

Termenul de grație acordat a trecut însă podul, se pare, nu a intrat pe lista obiectivelor protejate de către Ministerul Culturii.

Podul parte a liniei de cale ferată Câmpina – Câmpinița – Telega a avut parte pe plan local de susținere și protecție din partea asociației ONG „Suntem România”.

Dacă este de înțeles din punct de vedere tehnic nevoia demolării podului, dezafectarea acestuia va fi o lovitură dată produsului turistic din zonă, spunea în toamnă Andrei Berinde, membru în Asociația ”Suntem România”. Este vorba de zona turistică Telega, de Doftana și celebra închisoare învecinată, de frumoasa mănăstire de la Brebu, monument tursitic, de barajul Paltinul etc. Podul face legătura cu Câmpina și potențează utilitatea liniei spre Câmpinița. Primăria ar vrea pistă de biciclete, iar asociația este acuzată că ar bloca dezvoltarea orașului, deși o linie feroviară este întotdeauna utilă pentru traficul peri-urban, explica acesta.

Acum Berinde spune că linia a fost expertizată de un anumit expert care nu a găsit o valoarea prea mare culturală, mai ales în ceea ce privește podul. El mai declară că sarcina protecției liniei este în primul rând a Direcției de Cultură a municipiului Câmpina. „Dacă expertul care e specializat pe așa ceva a considerat astfel că sunt îndeplinite prea puține criterii sau sunt îndeplinite limitat…e o discuție mai amplă… s-ar fi putut face turism pe ea în orice țara civilizată. Măcar gara Câmpinița s-ar putea păstra și face muzeu”, afirmă el.

Demolarea podului este însă o lovitură grea dată legăturii feroviare Câmpina Gară – Câmpinița – Telega, iar un produs turistic pentru restul de câțiva kilometri de cale ferată va fi greu de dezvoltat.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share