Site logo
3 aprilie 2023

Compania națională CFR SA este acuzată că la licitațiile organizate pe cele două loturi de modernizare între Craiova – Filiași – Igiroasa (jud. Mehedinți) a pus condiții ce pot fi îndeplinite doar de unele firme. Companiile care au lansat acuzele s-au și adresat CNSC, solicitând suspendarea acestora. Aceleași acuze de licitații cu dedicație au fost formulate și la procedura pentru modernizare Constanța Port, stația Valu lui Traian. 

Loturile contestate sunt Craiova – Filiași – Igiroasa (două loturi), dar și Valu lui Traian, licitație de dată mai recentă.

Contestațiile au fost depuse la cele două loturi Craiova – Filiași – Igiroasa de către companiile Alstom Transport și Arcada Galați, iar la Valu lui Traian – modernizarea stației prin construire de linii suplimentare, cel puțin de către Alstom. Informațiile apar în baza de date a CNSC, dar și a SEAP.

Atât Arcada, cât și Alstom cer suspendarea procedurii pe durata modificării documentației de licitație, în sensul asigurării accesului egal la procedură a tuturor firmelor. Se mai cer clarificări ale unor capitole de cheltuili extraordinare, eliminarea cerințelor privind calificările personalului pus la dispoziție de antreprenori și posibilitatea ca firmele executante să aleagă ele însele tehnologiile de execuție și utilajele folosite.

Alstom afirmă că prin impunerea doar a unor utilaje, CFR SA îngrădește artificial concurența, cu o consecință de favorizare a unor constructori.

Licitații cu dedicație. „Favorizarea nejustificată a unor operatori economici”

„Cerințele privind utilajele sunt restrictive și disproporționate, conducând de fapt la restrângerea artificială a concurenței prin favorizarea nejustificată a unor operatori economici”, scrie Alstom în contestație.

Compania acuză că au fost impuse doar utilajele de cale ferată, deși obiectul lucrărilor e mai complex și că nu s-a avut în vedere faptul că lucrările pot fi efectuate și cu alte utilaje decât cele care au fost impuse limitativ.

Au fost prevăzute doar trei tipuri de utilaje ce pot fi înlocuite și s-au precizat și utilajele de înlocuire, deși aceste lucrări pot fi efectuate și cu alte tipologii de utilaje.

Și cerințele privind experții cheie sunt „neclare, necorelate și conduc la restrângerea artificială a concurenței”, mai acuză Alstom. Concret, CFR ar fi cerut expres ca anumiți experți să fie absolvenți doar de Căi Ferate, Drumuri și Poduri, deși aceștia au rol de coordonare – management.

Potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar, o contestație similară a fost depusă și în privința licitației Modernizarea infrastructurii feroviare din portul Constanța – stația Valu lui Traian, un alt proiect anunțat cu tam-tam zilele trecute de oamenii de comunicare ai ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.

Cât privește licitația pentru Craiova – Igiroasa, imediat după depunerea contestațiilor, CFR SA a publicat așa-zise măsuri de corecție a cerințelor, însă nu se știe deocamdată cât de potrivite, reale și convenabile pentru competitori sunt aceste modificări.

Ce s-a scos la licitație

Loturile scoase la licitație sunt următoarele:

  • Lot 1: Craiova (Cap X ) – Filiași (Cap Y ), km 248+760 – 286+735 (37,975 km)

Valoare estimată: 1.400.738.775,27 lei fără TVA

Durata proiectării și execuției lucrărilor: 54 de luni (12 luni proiectare și 42 de luni execuție lucrări).

  • Lot 2: Filiași (Cap Y) – Igiroasa (Cap Y), km 286+735 – 331+000 (44,265 km)

Valoare estimată: 1.142.560.591,80 lei fără TVA

Durata proiectării și a execuției lucrărilor: 60 de luni (12 luni proiectare și 48 de luni execuție lucrări).

  • Al treilea lot nu e scos la licitație. Lot 3: Igiroasa (Cap Y) – Drobeta Turnu Severin (Cap X ), km 331+000 – 362+632, inclusiv legăturile CF ale noii variante de traseu Balota cu stațiile Prunișor și Drobeta Marfă, Stația CF Drobeta Marfă, Racord CF Dudașu (41,234 km)

Valoare estimată: 3.087.419.527,78 lei fără TVA

Durata proiectării și a execuției lucrărilor: 72 de luni (12 luni proiectare și 60 de luni execuție lucrări).

Principalele obiective feroviare incluse în primele trei loturi sunt:

– 123,474 km reabilitați pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h;

– 16 stații/halte;

– 48 de poduri;

– 87 de podețe;

– 18 pasaje inferioare și superioare;

– 1 tunel nou cu cale ferată dublă (6.189 m);

– 1 viaduct nou cu cale ferată dublă (900 m);

– 16 de treceri la nivel cu calea ferată;

– 4 puncte de oprire;

– 4750 m panouri fonoabsorbante;

– construcții clădiri de exploatare/mentenanță;

– dublare linii CF: Strehaia – Ciochiuța, stația Ciochiuța, Ciochiuța – Tâmna, Tâmna – Igiroasa, stația Igiroasa, Igiroasa – Prunișor;

– variante noi de traseu: Igiroasa – Prunișor Nouă, Prunișor – Drobeta Est Nouă, Drobeta Est Nouă – Drobeta Mărfuri, Drobeta Est Nouă – Dudașu;

– modernizarea instalațiilor de semnalizare/centralizare/telecomunicații, bariere automate la trecerile la nivel;

– sistemul european de management al traficului (ERMS) pe întregul tronson;

– lucrări specifice de protecția mediului.

Lungimea totală a liniei de cale ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, analizată în cadrul studiului de fezabilitate, este de 225,287 km, iar valoarea totală estimată pentru obiectivul de investiţie (șase loturi) este de 10.506.354.835,57 lei, fără TVA.

Licitație pentru modernizare stație Valu lui Traian

Acest obiectiv face parte din etapa I a programului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, investiție finanțată din fonduri nerambursabile CEF.

Valoarea totală estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări): 402.343.706,36 lei, fără TVA și 456.939.903,99, cu TVA. Pentru proiectare sunt alocate șase luni, iar pentru execuție – 20 de luni. Termenul de depunere a ofertelor este data de 8 mai 2023.

Lucrările care vor fi executate sunt următoarele:

– realizarea Grupei de Așteptare din Stația Valu lui Traian care va cuprinde 32 linii de primire-expediere;

– electrificarea, pe toată lungimea, a celor 32 de linii din Grupa de Așteptare, acestea fiind linii de primire-expediere;

– modernizarea și electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Stație și a liniilor de legătură cu Grupa de Așteptare;

– menținerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Așteptare și Magistrala 800;

– realizarea unei centralizări electronice în Stația Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor și Post local, deservit de IDM Exterior;

– includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalații din Stația Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecție a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc);

– proiectarea și execuția unei diagonale pentru a putea menține trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Așteptare;

– trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Asteptare, la km 215+333, va fi dotată cu instalație SAT;

– integrarea în SCADA a instalațiilor noi de electrificare din Grupa Stație și Grupa de Așteptare Valu Traian;

– reabilitarea sistemului de iluminat din Grupa de Așteptare;

– postul local (PL) din stația Valu lui Traian va fi prevăzut cu terminal pentru manipularea instalațiilor de semnalizare și electrificare și deservit de IDM exterior;

– lucrări de telecomunicații între postul deservit de IDM Dispozitor, amplasat în clădirea stației și cel deservit de IDM Exterior.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share