Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins marți ambele contestații depuse de Alstom Ferroviaria și CRRC – Astra Vagoane Arad (China – România) privind anularea procedurii de achiziție a 40+40 de rame regionale, organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Anunțul făcut marți de CNSC nu include motivația deciziei, ci doar faptul că cele două contestații sunt „respinse pe fond”. Astfel, la prima vedere, judecătorii CNSC par a subscrie la argumentația ARF că ofertele competitorilor nu pot fi comparate, pe partea de consum energetic. Problema consumului energetic declarat, a modului în care acesta este calculat de către competitori (funcționare climatizare, viteză trenuri, opriri în stații, număr persoane etc) a fost unul dintre punctele slabe ale acestei licitații, încă de la început.
Sute de milioane de euro dați gratis sunt pierduți. Românii merg cu ruginituri
Decizia CNSC este una „scumpă”. Proiectul de achiziție a celor 40-80 de rame urma să fie finanțat din fonduri meuropene prin POIM – Programul Operațional de Infrastructură Mare și fonduri bugetare. Valoarea estimată a achiziției a fost de 1,7 miliarde lei, fără TVA. Termenul limită de semnare a contractului a fost luna iunie, prelungit pe motive de pandemie până în decembrie anul acesta.
Motivul oficial al anulării licitației, îm august 2021, a fost unul absurd, o adevărată performanță în istoria post-revoluționară a achizițiilor publice din România. Practic, ARF a spus că nu se pot diferenția între ele ofertele participanților, deși tot ARF, instituție care tot ea a stabilit cerințele licitației și ale ofertelor.
ARF a cooptat în scenetă și o institutie de învățământ superior ca să analizeze tehnic posibilitatea comparării ofertelor. Cadrele universitare au decis că ofertele nu pot fi comparate în mod real. Cu așa desfășurare de forțe, în lume ar trebui să nu mai poată avea loc licitații de rame electrice, fără experți cooptați de la faimoasele universități europene și americane.
Un motiv posibil al anulării licitației ar putea fi însă șansele asocierii româno-chineze de a câștiga contractul. Oferta asocierii CRRC – Astra a fost depusă înainte de intrarea în vigoare a ordonanței anti-China, iar asocierea CRRC – Astra nu ar fi fost exclusă, în condițiile în care avea o ofertă suficient de competitivă pentru a câștiga.
EXplicațiile date în vară de ARF
Cele 17 pagini ale procesului verbal semnat în august au părut a fi o tentativă de convingere a celor care citesc documentul, cum că anularea licitației a fost singurul lucru posibil și că ARF a făcut totul ca să găsească un câștigător.
ARF reamintea în deschidere o decizie a Curții de Apel din octombrie 2020 prin care era obligată să anuleze o modalitate de calcul a consumului de energie electrică și să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic. Totodată, atunci, Curtea de Apel a cerut:
- să fie solicitate clarificări ofertanților privind consumul energetic declarat;
- să verifice dacă nu există erori de calcul;
- să se identifice de unde provin diferențele între participanți;
- să stabilească un mod unic algoritm al consumului de energie;
- să evalueze ofertele potrivit celor stabilite și dacă nu se poate, să fie anulată licitația.
Stabilirea unui mod unic de calcul/metodă/algoritm al consmului de energie se poate face doar cu un soft specializat care ar putea fi făcut doar de către personal specializat în programare, a avut într-un târziu o revelație ARF, observație ce a fost inclusă în procesul verbal.
După vreo doi ani în care au încasat salarii de la stat degeaba și au angrenat în această aventură zeci de specialiști ai ofertanților și costuri semnificative, comisia ARF a conchis că nu se poate face evaluarea fără a permite ofertanților să își modifice ofertele. Ca urmare, a anulat procedura.
La licitatia de rame inter-regionale consumul energetic nu a fost o problemă
Reamintim că fiind depuse ofertele înainte de intrarea în vigoare a ordonanței anti-China, oferta asocierii CRRC – Astra nu ar putea fi exclusă administrativ, așa cum s-a întâmplat la licitația de rame inter-regionale.
Un semn de întrebare vine și din faptul că la licitația de rame inter-regionale, Autorității de Reformă Feroviară i-a fost foarte ușor să compare consumurile energetice ale produselor ofertate de cei doi participanți, fără a recurge la personal extern.
Licitația de rame regionale este însă departe de a fi încheiată. Cel mai probabil, Alstom și CRRC – Astra Vagoane Arad vor contesta la Curtea de Apel decizia CNSC. Doar dacă aceasta se va menține, licitația va fi anulată definitiv.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail