Modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara ar urma să fie finanţată, prin fazarea proiectului, şi din exerciţiul bugetar european multianual 2021-2027, a anunţat Dan Vîlceanu, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene. Problemele au apărut din cauza contestațiilor în instanță, care au durat mai bine de trei ani de zile.
”Probleme mai mari avem cu lotul 2 din acest proiect (Apața-Cața, n.red.). Dacă întreaga lucrare nu va fi gata până la finalul anului 2023, proiectul va putea fi fazat pentru următorii ani, pe următorul Connecting Europe Facility (n.red. – CEF), dar trebuie ca până atunci să avem 40% sau 50% din lucrări finalizate, pentru a ni se accepta fazarea proiectului şi nu cred că vor fi probleme în acest sens. Deocamdată există angajamentul ca lucrarea să fie făcută din fondurile alocate pe exerciţiul bugetar multianual 2014-2020 (+3), pentru a folosi mai puţine fonduri din exerciţiul bugetar 2021-2027”, a spus Dan Vîlceanu.
Preţul contractului privind reabilitarea şi modernizarea tronsonului de cale ferată Braşov-Simeria va fi actualizat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în următoarele zece zile şi autorităţile speră ca cele peste 860 milioane euro rămase din alocarea iniţială de 1,1 miliarde euro să fie absorbite în proiectul respectiv până la finalul anului 2023, a precizat ministrul.
Modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara, blocată prin tribunale mai bine de trei ani
Dan Vîlceanu a amintit că proiectul privind reabilitarea şi modernizarea tronsonului de cale ferată Bucureşti-Simeria a fost blocat în instanţe timp de trei ani, din cauza contestării procedurii de achiziţie, fapt care a dus la o pierdere de 330 milioane de euro din alocarea iniţială de 1,1 miliarde euro prin mecanismul CEF.
Cea mai complicată secţiune, dar şi cea mai costisitoare, este cea dintre Apaţa şi Caţa, costurile pentru 28 kilometri ridicându-se la peste 600 milioane de euro din cauza modificării traseului, care în prezent de 43 kilometri. Secţiunea presupune un traseu nou pentru linia de cale ferată din Ardeal, eliminând o buclă pe care vechea cale ferată o face în zona Apaţa – Ormeniş – Augustin – Racoş. Astfel, după staţia Apaţa, traseul căii ferate va coti spre vest prin tunelul Ormeniş, evitând bucla care acum trece pe lângă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după staţia Racoş, nu va mai face un ocol pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod. Proiectul prevede realizarea a trei tuneluri, două dintre ele având lungimi considerabile: tunel Homorod – 5 kilometri şi tunel Mureni – 700 metri.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail