Site logo
9 noiembrie 2022

După ce în urmă cu două zile au fost prezentate de președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, contractele operatorilor feroviari pe următorii 10 ani au fost puse în dezbatere publică. O prevedere demnă de reținut este aceea că va fi prevăzut un ”pachet de rezervă” pentru secțiile neinteroperabile pe care nu se circulă, iar CFR Călători nu va mai fi obligată să le preia.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 11 decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători.

Se subvenționează și trenurile InterCity

Contractele vizează operatorul de stat – Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA – și cei cinci OTF privați: Regio Călători SRL, Interregional Călători SRL, Transferoviar Călători SRL, Astra Trans Carpatic SRL și Softrans SRL.

În ceea ce privește compensația anuală de serviciu public, care cuprinde cota de profit de maximum 6,45%, aceasta se stabilește fără a depăși 50% din totalul cheltuielilor eligibile pentru trenurile din categoria InterCity, 60% din totalul cheltuielilor eligibile pentru trenurile din categoria Interregio și 87% din totalul cheltuielilor eligibile pentru trenurile din categoria Regio. Cheltuielile eligibile pe categorie de tren se calculează prin împărțirea cheltuielilor totale eligibile la numărul total de tren-km si, ulterior, înmulțirea valorii unitare obținute cu numărul de tren-km pe fiecare categorie de tren.

Contractele operatorilor feroviari au o valoare de 10 miliarde de euro

Valoarea preliminată a compensației de serviciu public alocată pe următorii 10 ani, pentru obligația de serviciu public aprobată, stabilită potrivit legii, este de 51.576.321,00 mii lei.

Valoarea estimată a compensației pentru perioada 11 decembrie 2022-10 decembrie 2023 (Mersul Trenurilor 2022-2023) este stabilită pe baza volumului de 1.868.037,808 tren-km estimat de administratorul de infrastructură feroviară pentru pachetul de servicii de rezervă pe care CNCF CFR SA poate să le scoată la licitație și are valoarea de 63.046,276 mii lei.

Topul contractelor de servicii publice

Pe baza datelor din anexele la proiectul de act normativ, Club Feroviar a întocmit topul contractelor de servicii publice, în funcție de valoarea și de sprijinul oferit de statul român.

Nr crt Operator Valoare contract (mii lei) Sprijin total din partea statului (mii lei)
1. SNTFC CFR Călători SA 41.514.579 31.021.452
2. Regio Călători SRL 3.756.904 3.546.051
3. Transferoviar Călători SRL 3.179.025 2.828.714
4. Interregional Călători SRL 1.772.496 1.681.264
5. Astra Trans Carpatic SRL 766.741 550.548
6. Sotrans SRL 586.574 mii lei 457.848

Sumele prezentate în ultima coloană includ atât subvenția (compensația), cât și alte facilități, cum ar fi bilete de tren gratuite.

Materialul rulant cumpărat de ARF va putea fi dat prin încredințare directă

O prevedere bizară este cea care face referire la posibilitatea ca ARF să atribuie direct materialul rulant achiziționat către operatorii de transport feroviar.

„În situația în care materialul rulant achiziționat de ARF nu poate fi predat în cadrul unor contracte de servicii publice atribuite prin procedură competitivă pe rutele din Anexa VII la prezenta hotărâre, predarea acestuia se va efectua pe baza unei metodologii de predare-primire între ARF și OTF în cadrul contractelor de servicii publice aflate în derulare prin atribuire directă, cu preluarea activității repartizate acestui material rulant pe rutele stabilite, precum și a subvenției aferente realizării acestei activități în condițiile impuse de ARF”, se arată la articolul 15.

Ștefan Roșeanu declara în urmă cu două zile că anul viitor va fi organizată o licitație pentru atribuirea spre operare a celor 37 de trenuri (20+17) care vor fi livrate de Alstom, așa cum a scris Club Feroviar atunci. În atari condiții, se pune întrebarea de ce nu ar putea fi predat materialul rulant prin procedură competitivă?

Contractele operatorilor feroviari. Secțiile neinteroperabile, acoperite de un ”pachet de servicii de rezervă”

O prevedere interesantă se regăsește la articolul 18 al proiectului de act normativ, care menționează instituirea unui ”pachet de servicii de rezervă” al CNCF CFR SA. Acesta se stabilește anual și se actualizează lunar până în luna octombrie a fiecărui an, când își încetează aplicabilitatea, iar suma calculată va reîntregi suma alocată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru plata subvențiilor conform contractelor de servicii publice încheiate cu operatorii de transport feroviar public de călători.

„CNCF CFR SA stabilește pachetul de servicii de rezervă pentru fiecare an la un număr de 4 trenuri/zi pentru fiecare secție neinteroperabilă pe care nu se realizează transport public de călători și îl transmite cu celeritate ARF. În limita pachetului de rezervă constituit conform celor de mai sus, CNCF CFR SA are dreptul să scoată lunar la licitație linii neinteroperabile neînchiriate, cu un  pachet de servicii de 4 trenuri/zi pentru fiecare secție, cu încadrarea în pachetul de rezervă calculat până la sfârșitul anului. Diferența de cuantum în lei, dintre pachetul de rezervă alocat la angajarea acestuia și cel rezultat în urma actualizării lunare, poate fi folosită pentru completarea compensației ce poate fi acordată operatorilor de transport feroviar de călători care au încheiat contract de servicii publice, cu evitarea supracompensării operatorilor”, se stipulează în proiect.

Potrivit legislației actuale, SNTFC CFR Călători era obligată să preia operarea secțiilor neinteroperabile abandonate de transportatorii feroviari privați. Însă în practică această prevedere legislativă nu a putut fi aplicată, așa cum a mai scris Club Feroviar.

CITEȘTE și Secții CF abandonate de privați. CFR Călători n-are bani și mecanici să respecte legea

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share