Site logo
Contre Bogdan Chirițoiu-Gigi Gavrilă pe lipsa de reformă în sistemul feroviar
19 mai 2021

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a criticat miercuri, la Conferința de Material Rulant organizată de Club Feroviar, lipsa de reformă în sistemul feroviar. Replica președintelui Autorității pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă, aflat și el la prezidiu, nu s-a lăsat așteptată.

Adrian Bărbulescu

reformă în sistemul feroviar

”Sunt uimit de curajul funcționarilor de la Ministerul Transporturilor, care periodic acordă subvenții pentru transportul de călători fără a avea o bază verificabilă. Dai bani publici pe baza unor declarații pe propria răspundere, fără a avea o evidență referitor la ce bilete se eliberează. E un curaj pe care eu îl admir, dar pe care eu nu l-aș avea”, a spus ironic Bogdan Chirițoiu.

E nevoie de reformă în sistemul feroviar. Nu există sistem integrat de ticketing

El a punctat faptul că atunci când statul român finanțează transportul feroviar de călători trebuie să existe mai întâi o analiză și, mai ales, un sistem integrat de ticketing. ”Ani de zile  nu sunt în stare să implementeze nimic. În ce privește bătutul pasului pe loc, lipsa asta de rezultate nu mai e vina Guvernului, a politicului. Până acum speranța de viață a unui ministru a fost de sub un an de zile. Nu cred că ne-a împiedicat vreun ministru să facem ceva”, a mai spus președintele Consiliului Concurenței. În finalul intervenției sale, Bogdan Chirițoiu a criticat și faptul că nici până acum nu au fost cumpărate ”echipamente”, făcând referire la materialul rulant pe care ar fi trebuit să-l achiziționeze ARF, cu toate că există bani europeni disponibili pentru acest lucru.

Gigi Gavrilă: ”Gestionăm 400 milioane de euro pe an cu 40 de angajați”

Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă, și-a susținut prezentarea imediat după intervenția șefului de la Concurență. În paralel cu prezentarea pregătită anterior evenimentului (pe care o vom trata distinct, într-un articol separat), Gigi Gavrilă a răspuns, printre rânduri, și nemulțumirilor exprimate de Bogdan Chirițoiu.

”Apropo că se întreabă unii ce face ARF. Gestionăm 400 milioane de euro pe an cu un număr mediu de 40 de angajați”, a spus președintele ARF. În continuare, el a prezentat ”proiectele majore” derulate de către Autoritate. Primul menționat a fost ”Studiul de sustenabilitate și eficientizare a rețelei feroviare din România”. Apoi, a fost amintit ”Mecanismul de calcul și acordare a compensației  OSP” (obligația de serviciu public).

Referitor la sistemul de ticketing, Gigi Gavrilă a precizat că în momentul în care ARF a preluat această activitate ” nu a primit nimic”. El a ținut să puncteze că, de fapt, politicul a încetinit implementarea acestui proiect: ”De două ori ne-a fost tăiată finanțarea pe acest proiect. Într-un final am reușit să-l facem pe POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare – n.red.). Informatică Feroviară va face acest contract”. În ceea ce privește OSP, Gigi Gavrilă a precizat că în perioada următoare va fi semnat contractul, cu o firmă românească asociată cu INRO.

Situația actuală a licitațiilor pentru cumpărarea de material rulant nou

În finalul intervenției sale, președintele ARF s-a referit la achiziția de material rulant nou cu fonduri europene. El a ținut să precizeze faptul că a mai fost o finanțare europeană prin POS-T (Programul Operațional Sectorial Transport), pentru care ”nu s-a făcut nimic”, înainte ca ARF să preia această activitate.

Revenind la situația actuală, licitația pentru rame electrice regionale, lansată în aprilie 2019, la care au depus oferte Alstom, Siemens și Astra-CRRC, este în prezent în justiție. În ceea ce privește licitația pentru rame interregionale, ea a fost lansată în aprilie 2020 și au depus oferte Alstom și Astra-CRRC. ”Am intrat într-o vrie, într-un iureș al tribunalelor, cu firma statului chinez”, a spus Gigi Gavrilă, făcând referire directă la CRRC.

El a precizat că prima contestație, depusă la CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor), a fost soluționată în favoarea ARF, apoi Curtea de Apel București a decis, irevocabil, eliminarea factorului de evaluare tehnică.

”Avem o problemă de legislație. Toate licitațiile sfârșesc la tribunal”, a concluzionat președintele ARF.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share