Site logo
12 octombrie 2021

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a stabilit ca dată pentru desemnarea câștigătorului la licitația de 20+20 de trenuri interregionale luna ianuarie 2022. Tergiversarea surpinde în condițiile în care Cătălin Drulă dădea asigurări că mai există doar o ofertă acceptată în licitație, după excluderea chinezilor de la CRRC.

Potrivit anunțului postat în Sistemul de Achiziții Publice SEAP, evaluarea financiară va avea loc până la 17 ianuarie 2022, după ce evaluarea calificării și tehnicii s-a făcut la 23 august 2021.

Anunțul ARF suprinde în condițiile în care există o singură firmă acceptată la licitație, anume Alstom, după ce oferta CRRC – Astra a fost exclusă în urma adoptării OUG 25 din 31 martie 2021, cunoscută drept Ordonanța anti-China.

Cel puțin acest lucru a fost declarat de Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor la acel moment. Nu este clar însă dacă punctul de vedere ministerial a fost însușit și de Comisia de licitație a ARF.

„În cel mult două luni, vom semna un contract de achiziţii pentru 20 de trenuri noi, moderne, de ultimă generaţie, electrice, cu opţiune de a cumpăra încă 17. Şi eu cred că ar fi o idee absolut excelentă să cumpărăm 37 de trenuri. Iarăşi discutăm de finanţare şi mă voi lupta ca să avem aceşti bani în principal din fonduri europene. 37 de trenuri, de rame electrice moderne cu aproximativ 350 de locuri. Asta este parte din soluţia de viitor şi nu cârpeala care se desfăşoară de ani şi ani, aş zice de zeci de ani, în care reparăm locomotive care sunt vechi de 40 de ani şi încearcă oamenii ăştia din domeniu să facă minuni cu materialul învechit”, a explicat ministrul.

Ciudat este că deși Drulă menționa excluderea asocierii româno-chineze, aceasta nu a fost informată de excludere, potrivit surselor noastre. 

Vorbe de spirit à la Cătălin Drulă: „Trenurile nu se cumpără de pe raft”

Ministrul susţinea că are mare încredere că se va semna acest contract şi a subliniat că aceasta este ultima şansă pe care a dat-o echipei de la ARF.

„Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte. Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie. E ultima şansă pe care am dat-o echipei de la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – n. r.), să o încheie cât mai repede. Un argument este că s-a depus o singură ofertă, pentru că au fost doar două companii – o companie europeană şi o companie din China. Companiile din China nu mai au dreptul să participe după ordonanţa de urgenţă emisă de guvern la procedurile de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluat a acelei companii europene producătoare de trenuri. Nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună o să încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Eu am spus două luni, ca să putem să semnăm şi contractul”, menţiona Drulă.

Calendarul neclarităților în licitația de trenuri RE-IR

Asocierea CRRC – Astra Vagoane a fost exclusă legal, însă pe baza unei legi cât se poate de prost scrise. Astfel, oferta CRRC – Astra a fost depusă în data de 20 aprilie 2021, dată care apare în declarația de participare. Posibilitatea excluderii firmelor din state terțe a fost prevăzută OUG 25 din 31 martie 2021, anterior depunerii ofertei de către CRRC – Astra.

Articolul V al OUG 25 spunea : „Procedurile de atribuire în cadrul cărora operatorii economici au depus oferte la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se supun legislației în vigoare la data inițierii acestora”. Chinezii au depus oferta după intrarea în vigoare a OUG 25. Însă punctul slab al legislației scrise în pripă a fost acela că urmau să fie excluse firmele venite din țări aflate pe o listă publicată de ANAP – Autoritatea de Achiziții. Ori lista ANAP care includea China a fost realizată la zece zile după ce CRRC a depus oferta. Așadar, la momentul depunerii ofertei nu exista niciun act normativ care să permită eliminarea firmelor chineze.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share