Site logo
10 august 2022

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, ar vrea să facă concedieri la CFR SA, CFR Călători și la Metrorex, sub pretextul invocat al eficientizării activității acestor companii. Nu vrea însă să fie asociat cu această decizie, așa că se ascunde în spatele selectării unor manageri de companii pe baza Ordonanței de Urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Numai că și așa decizia se va întoarce tot la el, ca un bumerang, după cum au explicat pentru Club Feroviar juriști specializați în drept administrativ.

De mai bine de zece ani, toate companiile în care statul este acționar majoritar, inclusiv cele din subordinea Ministerului Transporturilor, ar fi trebuit să aiba directori și Consilii de Administrație selectați ca la privat, pe bază de competențe.

În fapt, la Transporturi au fost câteva încercări de numire a conducerilor de societăți pe baza OUG 109/2011, însă s-a dovedit că până la urmă tot politicul intervenea în actul managerial. Cum companiile feroviare depind fie de subvenții, fie de alte modalități de alocare a banilor de la bugetul statului, nici nu era greu.

Numirea interimară a directorilor, preferată de PSD, PNL și USR

În cele din urmă s-a renunțat până și la enunțarea ideii de guvernanță corporatistă, darămite să mai fie făcut și vreun demers pentru ca ea să fie aplicată.

Toți miniștrii Transporturilor din ultima perioadă, fie că vorbim de Răzvan Cuc (PSD), Lucian Bode (PNL) sau Cătălin Drulă (USR) au preferat să meargă ”în stilul clasic”. Adică au pus șefi de companii după bunul lor plac, pe afinități sau pe apartenență politică, pe mandate interimare de patru luni, care apoi au fost prelungite cu încă două luni și tot așa. În acest fel, directorii și membrii consiliilor de administrație au fost la mâna ministrului (oricare ar fi fost el), care putea să-i schimbe imediat ce nu-i convenea ceva.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Grindeanu cochetează cu Ordonanța 109. Pentru a putea face concedieri la CFR și Metrorex

De ceva vreme însă, actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), repune pe tapet ideea selectării conducerilor companiilor din subordinea sa pe baza Ordonanței 109/2011. În paralel, el și-a exprimat (public sau doar în cercul apropiaților săi) nemulțumirea față de unii directori de companii feroviare, în special cei puși la propunerea partenerilor de guvernare de la PNL – Traian Preoteasa de la CFR Călători și Mariana Miclăuș de la Metrorex.

Mai pe șleau sau doar lăsând să se înțeleagă, ministrul a spus că aceste societăți trebuie reorganizate, fapt ce ar presupune și concedieri. „Nu mi se pare normal ca din banii tuturor românilor să se subvenționeze non-stop o societate de transport din București, chiar dacă Bucureștiul contribuie cu cea mai mare sumă la bugetul de stat. Și Bucureștiul, și zona Ilfov. De ce ar fi de acord un timișorean să subvenționeze o societatea de transport din București? Sau un clujean, sau un ieșean? Lucrurile acestea trebuie să se termine odată. Statul trebuie să vină non-stop și să subvenționeze această societate. Mă aștept ca viitorul director general, cu tot Consiliul de Administrație, să-și asume ce am spus eu”, spunea Grindeanu pe 20 iulie la Timișoara, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.

Tot atunci, el a precizat că, până la sfârșitul anului, membrii Consiliilor de Administrație și directorii generali de la societățile și companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, deci inclusiv la Metrorex, vor fi selectați pe Ordonanța 109/2011 privind guvernanța corporativă.

Cu alte cuvinte, vrea să pună la societățile din subordine management selectat pe Ordonanța 109, iar acesta să ia deciziile de restructurare, atât financiară, cât și de personal.

Cum o dai, cum o-ntorci, tot ministrul trebuie să-și asume responsabilitatea

Numai că acest lucru, așa cum au explicat pentru Club Feroviar specialiști în drept administrativ, s-ar putea întoarce, ca un bumerang, tot la el, nereușind să scape de responsabilitatea de a-și asuma concedierile.

Din punct de vedere legal, în primul rând Consiliul de Administrație și directorul general al unei societăți trebuie să fie selectați pe baza Ordonanței menționate. Următorul pas este ca directorul general să prezinte în fața CA un plan de management. Dacă acesta din urmă este aprobat, Consiliul de Administrație trebuie să întocmească un plan de administrare, pe care să-l prezinte, spre aprobare, Adunării Generale a Acționarilor (AGA). După cum se știe, aceasta este formată din reprezentanții acționarului majoritar, în speță Ministerul Transporturilor, deci oamenii din AGA sunt puși de ministru, în cazul de față Sorin Grindeanu.

Dacă AGA aprobă planul de administrare propus de director și aprobat anterior de CA, trebuie să întocmească un plan de restructurare/reorganizare, care va presupune, printre altele, concedieri. Deci, dacă AGA aprobă concedierile, se poate spune fără echivoc că ele au fost aprobate de Grindeanu. Lucru pe care ar putea să-l facă, dacă ar vrea, și în actuala formulă, cu directori generali și membri ai CA numiți interimar.

În cazul în care planul de administrare este respins de AGA, trebuie selectat un nou Consiliu de Administrație și un nou director general. Adică ne întoarcem de unde am plecat și luăm toate procedurile de la capăt.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share