Site logo
17 august 2022

Consiliul Concurenței din Rusia interzice căilor ferate din această țară să cumpere energia de tracțiune necesară direct, de pe piața engros, ținând captivă compania de stat față de firma unui oligarh rus.

Căile Ferate Ruse întâmpină dificultăți la intrarea pe piața engros de energie pentru a cumpăra energie electrică fără intermediari. Potrivit publicției ruse Kommersant, Serviciul Federal anti-Monopol (FAS) se opune deoarece monopolul feroviar deține rețelele, ceea ce ar fi incompatibil cu activitățile de vânzare a energiei.

Reamintim că până de curând în România activitățile de cumpărare, vânzare și intreținere a rețelelor de energie aveau loc toate sub bacheta CFR SA prin compania Electrificare CFR. Recent Electrificare CFR s-a rupt de CFR SA devenind responsabilă de cumpărarea și revânzarea de energie, iar CFR SA de intreținerea rețelei de electrificare.

Revenind, potrivit analiștilor, intrarea Căilor Ferate Ruse pe piața angro ar aduce economii de cinci miliarde de ruble anual (80 milioane euro. Compania cheltuiește 190 de miliarde de ruble pentru achiziționarea de energie pe an. Cursul de schimb este o rublă= 0,016 euro).

Căile Ferate Ruse solicită să fie incluse în Consiliul Pieței (regulatorul pieței de energie) și în Registrul entităților de pe piața angro de energie. Problema va fi analizată la o ședință a Consiliului de supraveghere al „Consiliului Pieței” din 23 august.

Potrivit documentului, compania cere să înregistreze pentru aceasta un grup de puncte de aprovizionare de consum (GTP) în limitele regiunii Krasnodar (nord-estul Mării Negre).

Acum Căile Ferate Ruse cumpără energie electrică pe rețeaua acestei regiuni de la un intermediar – un furnizor garant TNS Energo Kuban.

Căile Ferate Ruse încearcă să intre în mod independent pe piața angro de energie din 2019 pentru a economisi la achiziționarea de energie electrică. Compania este unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrică din Federația Rusă. În 2021, consumul a crescut cu aproape 5%, la 51,46 miliarde kWh (aproximativ 4,6% din consumul de energie electrică în Federația Rusă). Costurile de achiziție a energiei electrice ale Căilor Ferate Ruse au crescut cu 8,8% față de an, ajungând la 188,9 miliarde RUB în 2021.

Acum compania feroviară cumpără energie electrică de la companiile de distribuție, plătindu-le suplimentar o suprataxă.

Intermediar, Rusenergosbyt, asociere a italienilor Enel cu oligarhul Berezkin

Principalul intermediar este Rusenergosbyt (o structură a ESN Grigory Berezkin și a companiei italiene Enel). Aproape toți marii consumatori de energie electrică, în special Rusal, NLMK și Severstal, o cumpără deja fără intermediari.

Grigory Berezkin este un om de afaceri rus de frunte și este considerat a fi un om de încredere al lui Vladimir Putin. El este Președintele Consiliului de Administrație al ESN Group, un grup de capital privat rus cu un portofoliu de investiții în diverse industrii, inclusiv mass-media, energie, infrastructură, IT, resurse naturale și sectoare petrochimice. ESN Group este una dintre cele mai mari companii holding din Rusia. Grigory Berezkin deține Komsomolskaia Parvda, publicație care a menționat la un moment dat în martie 10.000 de soldați morți în Ucraina, după care a șters imediat știrea.

Potrivit lui Maxim Dyakin de la Vygon Consulting, intrarea pe piața angro va permite Căilor Ferate Ruse să economisească aproximativ 5 miliarde de ruble pe an. O parte din economiile Căilor Ferate Ruse vor trebui direcționate către crearea și întreținerea propriilor divizii de comerț cu ridicata.

Serviciul Federal Antimonopol se opune accesului Căilor Ferate Ruse pe piața angro. Serviciul a explicat că acest lucru ar duce la o încălcare a legii privind industria energiei electrice, care conține interdicția de a combina activitățile de transport și vânzare a energiei electrice.

„Compania este o organizație teritorială de rețea care oferă servicii de transport de energie electrică în peste 40 de regiuni”, a menționat FAS. Potrivit raportului Căilor Ferate Ruse, veniturile monopolului din transportul de energie în 2021 s-au ridicat la 13,8 miliarde de ruble.

„Consiliul Pieței” a spus că problemele de pe ordinea de zi a următoarei ședințe a Consiliului de Supraveghere sunt în discuție preliminară. JSC Russian Railways (RZD) intenționează să achiziționeze energie electrică pe piața angro de energie pentru propriile nevoi folosind GTP-ul declarat, care prezintă echipamentele de recepție a energiei ale JSC Russian Railways.

„Pentru a respecta cerințele legislației Federației Ruse în ceea ce privește echipamentele Căilor Ferate Ruse, nu contează în acest GTP dacă Căile Ferate Ruse ar cumpăra energie electrică pe piața cu amănuntul de la comerciantul de energie în legătură cu acest echipament sau de pe piața angro”, consideră Consiliul Pieței.

Excepții permise de lege

Legislația prevede excepții de la regula privind interzicerea combinării activităților. Astfel, entitățile implicate în transportul energiei electrice și controlul operațional al dispecerelor în industria energiei electrice numai pentru a-și satisface propriile nevoi de producție nu intră sub incidența restricției, spune avocatul Kulik & Partners Law Economics, Pavel Dmitriev. „Poate că Căile Ferate Ruse se vor referi la aceste excepții din legislație”, crede avocatul.

Partenerul Vegas Lex, Yevgeny Rodin, adaugă că în Rusia este interzis să fie furnizate simultan servicii de transport și de vânzare a energiei electrice dar nu cumpărarea acesteia pentru consumul propriu.

Poate, admite el, ideea este că Căile Ferate Ruse vor crea o nouă companie care va cumpăra energie electrică și o va vinde altor filiale ale monopolului. Apoi, există o încălcare oficială a interdicției de a combina activități, dar aceasta este destul de depășită: interdicția a fost introdusă pentru a preveni restrângerea concurenței, dar în această situație nu poate fi, deoarece energia electrică va fi vândută întreprinderilor aparținând aceluiași grup.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share