Site logo
Cum pot fi economisite anual 10 tone de motorină pentru fiecare locomotivă ?
15 martie 2021

Costurile mari cu motorină, ulei şi mentenanţă pot fi reduse cu o investiţie inteligentă. TEHMIN-BRAŞOV a dezvoltat mai multe soluţii tehnice care schimbă radical în bine performanţele vechilor locomotive. TEHMIN-BRAŞOV are drept de proprietate intelectuală exclusivă asupra acestor inovaţii tehnice.

Infrastructura degradată ce impune circulația trenurilor cu viteze reduse și întreținerea scumpă a materialului rulant sunt în zilele noastre marile probleme în desfăşurarea procesului de transport feroviar, din cauza costurilor mari implicate.

O investiţie de sub o sută de mii de euro transformă o locomotivă diesel electrică, veche de peste 50 de ani într-o locomotivă comparabilă cu cele moderne, perfect adaptată la condiţiile de circulaţie existente în acest moment în România.

Soluţiile tehnice dezvoltate de firma TEHMIN-BRAȘOV sunt:

  • instalaţie pentru reducerea timpului de mers în gol a motorului diesel de tracţiune- a treia sursă de energie;
  • instalaţie pentru creşterea randamentului motorului diesel de tracţiune;

  • ventilaţie economică a motoarelor electrice de tracţiune;

  • diagnoza locomotivei, înregistrarea parametrilor şi transmisia la sol a datelor.

Dacă în primul articol am scris despre „Instalaţia pentru reducerea timpului de mers în gol a motorului diesel de tracţiune – a treia sursă de energie”, astăzi vom prezenta „Instalaţia pentru creşterea randamentului motorului diesel de tracţiune a locomotivei”.

Costul întregului pachet de soluții tehnice, inclusiv montajul, este în limita a o sută de mii euro, iar recuperarea investiției se face în 12-22 de luni, spun specialiștii brașoveni.

Locomotivele clasa DR130 – Liudmila sunt candidate la modernizare. Sursa foto Wikimedia

Dezavatajele instalației actuale hidrostatice

Pentru a ține sub control temperatura circuitului de răcire, motoarele Diesel se bazează pe o instalație hidrostatică ce include, printre altele – o pompă, un motor hidrostatic și un regulator, respectiv doi cilindrii hidraulici pentru închiderea şi deschiderea jaluzelelor exterioare.

Pompa hidrostatică funcţionează permanent, indiferent de regimul termic al motorului diesel, iar regulatorul hidrostatic funcţionează cu abateri mari faţă de valorile optime ale temperaturii lichidului de răcire, de 60 grade Celsius. Din cauza efectului de “horn” al cuvei de răcire, radiatoarele evacuează o mare parte a căldurii când temperatura este sub valoarea minimă optimă şi la menţinerea caldă a motorului. De aici apar costuri mari ca urmare a consumului suplimentar de combustibil, atunci când motorul diesel funcţionează sub temperatura minimă optimă, dar şi pentru menţinerea caldă a motorului, respectiv pentru funcţionarea în gol a instalaţiei hidrostatice.


TEHMIN-BRAȘOV SRL - soluții pentru îmbunătățirea calității transportului de călători aplicate la materialul rulant


Costurile mari provin şi din întreţinerea instalaţiei hidrostatice, adică: ulei, piese de schimb şi mentenanţă. Efectele dăunătoare ale supraconsumului de motorină sub temperatura optimă sunt atât poluarea excesivă a mediului, cât şi producerea unei mari cantităţi de calamină care creşte viteza de uzură a motorului diesel, produce infestarea uleiului de ungere şi degradarea filtrului fin de ulei. Instalaţia hidrostatică este un serviciu auxiliar puternic energofag cu efecte dăunătoare mari asupra consumului de combustibil.

Soluția propusă de TEHMIN

Pentru a elimina aceste dezavantaje, inginerii TEHMIN au gândit un sistem în care instalația hidrostatică este înlocuită de patru ventilatoare electrice, câte două pe fiecare ramură de radiatoare, prevăzute cu jaluzele interioare. Jaluzelele exterioare şi interioare sunt acţionate cu servomotoare care se închid sau se deschid în funcţie de temperatura lichidului de răcire și sunt comandate de senzorii de temperatură de către un automat central.

Noul sistem reduce puterea nominală de la cca 30kW (cât are instalaţia hidrostatică) la 9kW (cât are noua instalaţie electrică de ventilaţie). Reducerea puterii nominale de cca trei ori a fost posibilă prin apropierea ventilatoarelor electrice de grupul de radiatoare şi împărţirea cuvei radiatoarelor în trei camere distincte (două de aspiraţie şi una de refulare) cu ajutorul jaluzelelor interioare.

Cele două ramuri de radiatoare sunt închise în camerele lor de jaluzele interioare şi exterioare, atunci când temperatura lichidului de răcire este mai mică decât cea optimă (60°C) sau sunt deschise când aceasta este depășită.

Noul sistem reduce pierderile de căldură din radiatoare, când temperatura este sub valoarea optimă, asigură funcţionarea motorului diesel la temperatură optimă, înlătură consumul suplimentar de energie al motorului diesel pentru antrenarea pompei hidrostatice şi menţinerea caldă, reduce efectul poluant al gazelor arse ale motorului diesel şi al uleiului hidrostatic. Energia consumată de ventilaţie este proporţională cu temperatura lichidului de răcire şi are o valoare medie anuală de cca 2kWh; în scădere de la 12 kWh.

Totodată, radiatoarele de răcire nu mai sunt înfundate din cauza pierderilor de ulei de la cilindrii hidrostatici şi depunerii prafului, iar motoarele electrice, de fiabilitate înaltă, nu necesită manoperă de întreţinere şi materiale consumabile. Rezultă o reducere semnificativă a manoperei de întreținere și înlătură consumul de ulei. Creşte semnificativ fiabilitatea radiatoarelor datorită reducerii vibraţiilor sistemului de ventilaţie care este foarte bine echilibrat.

„Locomotivele functionează cam 3.500 de ore pe an, deci se economisesc 10 tone de motorină numai de la reducerea consumului de energie. Marea economie de motorină provine însă în primul rând din faptul că instalaţia asigură condiţii de exploatare a motorului diesel la un randament ridicat datorită îmbunătăţirii regimului termic de funcţionare şi a controlului strict prin sistemul de automatizare. Din datele înregistrate de la locomotivele dotate cu această instalaţie reiese că aceasta funcţionează numai cca 50% din timpul de funcţionare a motorului diesel. Instalaţia rezolvă două probleme: înlocuieşte un serviciu auxiliar energofag de cca 30kW şi totodată creşte randamentul de funcţionare a motorului diesel”,explică inginerul Mihai Marcu de la TEHMIN.

El speră ca soluția TEHMIN să fie implementată de cât mai multe firme din domeniul feroviar, cu atât mai mult cu cât astfel de proiecte au șanse să primească și finanțări europene pentru protecţia mediului.

Concluzie: Mersul în gol şi funcţionarea motorului diesel la temperaturi sub valoarea optimă (60°C) sunt cele două mari cauze care conduc la costuri mari cu combustibilul, cu mentenanţa şi poluarea mediului. Cele două soluţii prezentate reduc în cea mai mare parte efectul produs de aceste două cauze. (D.C.)

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share