Slide Slide Slide


PARTENERI:

Cum va circula metroul în următorii doi ani. Mai rar pe M1 și M4, mai des pe M2 și M3

By

Ministerul Transporturilor a anunțat programul de circulație la metrou pentru următorii doi ani, în condițiile în care în 2023 vor sosi noile trenuri de la Alstom pentru Magistrala 5. De remarcat este faptul că pe două magistrale, M1 și M4, trenurile vor veni mai rar decât acum, pe alte două, M2 și M3, mai des, iar pe M5 intervalul de succedare va rămâne aproximativ același.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus, în dezbatere publică, proiectul de Ordin al viceprim-ministrului, ministrului Transporturilor şi Infrastructurii privind aprobarea actualizării Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru perioada 2020-2024 al Societății de Transport cu Metroul Bucureşti „METROREX” – S.A, aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nr. 697/2020, prin încheierea actului adiţional nr. 3 pentru anul 2022.



Programul de circulație la metrou, modificat în contextul sosirii noilor trenuri Alstom

Într-o anexă la proiectul de act normativ se detaliază programul de circulație la metrou pentru următorii doi ani.

La întocmirea acestui program s-a ţinut cont de faptul că până la sfârșitul anului 2023 vor fi livrate cele 13 trenuri noi achiziționate pentru exploatarea pe Magistrala 5, se precizează în document. Este vorba de trenurile Metropolis care vor fi livrate de Alstom, pentru o sumă de peste 100 de milioane de euro. La începutul lunii decembrie 2020, conducerea companiei Alstom Transport  a semnat cu Metrorex contractul de livrare de trenuri de metrou destinate Magistralei 5 Drumul Taberei-Eroilor, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Prin urmare, în anul 2024 cele 13 trenuri noi se vor utiliza pe Magistrala 5, iar trenurile tip BM (Bombardier) folosite pe această magistrală în perioada 2020-2023 vor reveni în parcul Magistralelor 1 și 3, ”acțiune care va crea posibilitatea aplicării graficelor de circulație prin care este prevăzută scăderea intervalului de urmărire a trenurilor de la 6 minute la 5 minute în orele de vârf de trafic”, precizează autorii proiectului.

Tot aici se menționează faptul că valorile rezultate din calculul kilometrilor planificați sunt determinate de graficele de circulație aplicate pe fiecare magistrală (nr. km/grafic), în funcție de necesitatea de transport (nr. zile lucrătoare/nr zile festive)/an) și de măsurile de reducere a cheltuielilor.

Trenuri mai rare pe M1 și M4 și mai dese pe M2 și M3

În acest context, graficul de circulație pentru trenurile de metrou pe cele cinci magistrale operaționale este prezentat în tabelul de mai jos:

Programul anual de transport al Operatorului

Magistrala realizat realizat Km estimaţi
2020 2021 2022 2023 2024
Pantelimon – Dristor 2 3.437.897 3.011.898 2.647.972 2.855.082 2.867.314
Berceni – Pipera 2.209.391 2.274.923 1.859.587 2.643.048 2.663.100
Anghel Saligny – Preciziei 1.761.800 1.822.169 2.310.183 2.017.474 2.026.184
Gara de Nord – Străuleşti 705.005 738.831 702.275 732.027 735.042
Râul Doamnei – Eroilor 188.706 598.222 587.868 595.834 598.788
Km planificaţi 8.107.884 8.843.465 8.890.428
Total km* = km planificaţi x 1,021 8.302.799 8.446.043 8.278.150 9.029.178 9.077.127

Analizând aceste valori și ținând cont de faptul că un număr mai mare de kilometri parcurși pe o anumită magistrală înseamnă un interval mai mic de succedare a trenurilor (mai puțin timp de așteptare în stații), se desprind câteva concluzii.

Astfel, intervalul de succedare a trenurilor pe Magistrala 1 nu va scădea, ci dimpotrivă, va crește comparativ cu anul 2021. Anul în curs nu este relevant ca bază de referință, având în vedere că în lunile de vară trenurile au circulat foarte rar, din cauza datoriilor acumulate de Metrorex către furnizorul de mentenanță, fapt ce a dus la scăderea numărului de garnituri aflate în serviciul comercial. Intervalul de succedare va crește și pe Magistrala 4, în vreme ce pe Magistrala 5 va rămâne aproximativ același în 2024 față de 2021, cu o ușoară creștere anul viitor.

Trenuri mai dese vor fi în anii viitori pe magistralele 2 și 3, după cum reiese din valorile prezentate în tabel.

Se fac modificări la nivelul subvenției, după ce Metrorex a câștigat procesul cu Ministerul Transporturilor

O altă modificare adusă de proiectul de act normativ menționat se referă la valoarea compensației primite de la bugetul statului de către Metrorex.

În Ordonanța Guvernului nr. 19/2022 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022 se precizează că din suma prevăzută la titlul 40.05 ”Subvenții pentru transportul de călători cu metroul”, în cuantum de 963.504,00 mii lei, se asigură plata sumei de 91.505,00 mii lei aferentă prestațiilor efectuate în anul 2017.

Explicația acestei alocări este că Metrorex a acționat în instanță Ministerul Transporturilor pentru subvenția/compensația aferentă perioadei octombrie-decembrie 2017 care trebuia alocată Metrorex și care nu a fost virată la acea vreme. Între timp, a avut câștig de cauză, prin Hotărârea Civilă nr. 1108/2022. Astfel, subvenția pentru transportul de călători cu metroul prevăzută în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 este în cuantum de 871.999,00 mii lei (963.504,00 mii lei – 91.505,00 mii lei).

În anul 2022, se estimează că Metrorex va primi pentru diferențe de tarif rezultate din reducerile de tarif la legitimațiile de călătorie individuale pentru anumite categorii de călători față de tariful de călătorie suma de 40.900,00 mii lei, se arată într-o altă anexă a proiectului.

Astfel, în anul 2022, Metrorex ar putea beneficia pentru prestarea serviciului de transport public de călători cu metroul, de un sprijin financiar din fonduri publice în cuantum de 912.899,00 mii lei, din care: 871.999,00 mii lei subvenție pentru prestarea serviciului public și 40.900,00 mii lei pentru diferențe de tarif.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share