Site logo
6 martie 2023

Comisia Europeană a aprobat la finele lunii februarie Germaniei încă o schemă de ajutor de stat, aceasta în valoare de peste un miliard de euro. Este cel puțin al patrulea ajutor de stat încasat de feroviarii germani, în condițiile în care România nu a mișcat un deget în această direcție. Problema e că filialele operatorilor sprijinați în Germania de stat concurează în România cu operatori locali fără nici cel mai mic ajutor, asta dacă nu cumva li se bagă și un băț în roate prin majorarea tarifelor de acces sau alte tarife. Germania pompează miliarde în calea ferată, România zero.

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, o schemă germană de 1,1 miliarde EUR pentru a compensa operatorii de transport feroviar care utilizează tracțiunea electrică în contextul creșterii recente a prețurilor la energie electrică. Comisia Europeană susține că măsura va contribui astfel la asigurarea faptului că sectorul feroviar rămâne competitiv, menținând în același timp performanța de mediu a căii ferate electrice, în conformitate cu obiectivele Strategiei de mobilitate durabilă și inteligentă a Comisiei și ale Pactului ecologic european.

Germania pompează miliarde în calea ferată, România zero

Scopul schemei este de a ajuta operatorii feroviari să acopere o parte din costurile suplimentare cu electricitatea suferite din cauza creșterilor excepționale ale prețurilor la energie electrică în contextul războiului Rusiei împotriva Ucrainei.

Procedând astfel, schema își propune să susțină și să păstreze transferul modal de la transportul rutier la cel feroviar folosind tracțiune electrică, promovând astfel un mijloc de transport mai ecologic.

Germania: Reduceri lunare ale facturilor de energie

În cadrul schemei, ajutorul va lua forma unor reduceri lunare ale facturilor de energie electrică ale operatorilor de transport feroviar de marfă și pasageri. Furnizorii de energie electrică vor fi apoi despăgubiți de statul german doar pentru sprijinul economic oferit operatorilor de transport feroviar. Schema va acoperi energia electrică consumată între 1 ianuarie 2023 și 31 decembrie 2023. Comisia a constatat că: Schema este benefică pentru mediu și mobilitate, deoarece sprijină transportul feroviar folosind tracțiunea electrică, care este mai puțin poluant decât transportul rutier și reduce aglomerația rutieră. Măsura este necesară și adecvată pentru atingerea obiectivului urmărit, și anume sprijinirea și păstrarea transferului modal de la transportul rutier la cel feroviar folosind tracțiunea electrică într-o situație de costuri excepțional de ridicate cu energia electrică.

Apare întrebarea: Dacă e așa bine cu susținerea transportului electric pe șine, de ce nu face același lucru și România?

Potrivit Comisiei Europene, schema este proporțională, adică limitată la minimul necesar, deoarece ajutorul rămâne sub pragurile maxime stabilite. Ajutorul se limitează la reducerea dezavantajelor competitive cu care se confruntă transportul feroviar folosind tracțiune electrică în comparație cu transportul rutier. Prin urmare, măsura nu va avea efecte negative nejustificate asupra concurenței și comerțului în UE, pretinde CE, ignorând că întreprinderile ajutate legal de stat au filiale în alte țări ale UE, unde statele nu pot sau nu vor să își ajute companiile.

Alte scheme de miliarde date de Germania

Decizia din februarie urmează aprobările anterioare ale Comisiei în temeiul orientărilor feroviare ale altor scheme germane în vigoare, care oferă sprijin atât operatorilor feroviari de pasageri, cât și operatorilor de marfă (SA. 50395, SA.64549), precum și schemelor care sprijină în mod specific operatorii de transport feroviar de marfă (SA. 51956, SA.58046).

Ce cuprind celelalte scheme

  • SA (State Aid) 50395. Scutiri și limitări ale suprataxării consumului asigurat din surse de energii regenerabile
  • SA.64549 Schemă de plafonare a suprataxării consumului energetic al companiilor feroviare în cadrul Sistemului de Generare Combinată de Agent termic și de Energie. Sistemul a fost prelungit la aplicare și pentru perioada 2021-2025.
  • SA. 51956 -Scutire de taxe de acces pe calea ferată în proporție de 40-45%. Valoarea anuală e de 350 milioane euro anual.
  • SA.58046 -Ajutor de stat acordat transporturilor fracționate cu vagoane, respectiv transporturi în care garnitura nu are același număr de vagoane de la plecare la sosirea trenului la destinație. Bugetul e de 600 de milioane euro cu 120 milioane euro.

De toate aceste măsuri beneficiază și DB Cargo companie ce are în România drept filială DB Cargo România competitoare a operatorilor români, de stat sau privați.

România, niciun ajutor

La sute de kilometri în România ajutoarele acordate de stat sectorului feroviar lipsesc. În așa zisa Europă egală operatorii români concurează cu cei germani susținuți de stattul lor. De la începutul pandemiei până în prezent, singurul ajutor de stat firav a fost primit de CFR Călători sub forma unei creșteri de capital de câteva zeci de milioane de euro, finanțată de stat. Acordarea de ajutoare de stat menite să sprijine sectorul feroviar a fost insistent cerută, atât în perioada pandemiei, cât și a răzbiului din Ucraina, de companiile românești de transporturi feroviare. O listă a propunerilor făcute Ministerului Transporturilor de către operatori poate fi găsită aici într-un articol scris de Club Feroviar.

Cum justifică Ministerul Transporturilor impasibilitatea sa

Club Feroviar a dorit să afle de la Ministerul Transpoturilor care au fost ajutoarele de stat acordate de România în domeniu, dacă au exista solicitări de la patronate în acest sens, cum s-au concretizat aceste solicitări și dacă nu cumva intre operatorii prezenți pe piață apar discriminări cauzate de faptul că unii dintre ei fac parte din organizații puternice, ajutate de alte țări în timp ce alții, cum ar fi cei autohtoni sunt tratați cu indiferență de Guvernul lor.

Răspunsurile venite sunt neclare, pe lângă subiect, încropite în jurul unor prevederi legale invocate pentru a simula răspunsul, dovezi de eschivă a Ministerului Transporturilor.

Surprinzător: Nu cer ajutoare ca să nu greșească

Întrebare: Care sunt schemele de ajutor de stat in zona transporturilor feroviare sau gestionarii infrastructurii feroviare, permise de către Comisia Europeană propuse de către Ministerul Transporturilor si aprobate fiind in vigoare in prezent.

Răspuns: Statul român a acordat un ajutor de stat Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători” S.A. în sumă de 43,63 mil. euro.

Întrebare:  Vă rugam să ne spuneti dacă patronatele in domeniu, asociațiile de profil au avut astfel de solicitări la dvs, care a fost răspunsul dvs la solicitări pozitiv/negativ etc. De ce nu s-a concretizat nimic?

Răspuns: „Patronatele din domeniul feroviar/asociațiile de profil au avut solicitări adresate Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, care sa vizeze eventuale scheme de ajutor de stat, în majoritatea lor fiind concretizate prin propuneri/observații asupra proiectelor de acte normative care au parcurs procedurile de consultare publică (…)La aceste solicitări s-au formulat răspunsuri”. Ca și cum răspunsurile ajută industria.

Întrebare: Pe piata de transport feroviar de marfa româneasca operează companii filiale/sucursale ale unor alte mari companii din Europa de Vest care au beneficiat masiv de ajutoare de stat, precum DB Germania, prezent și pe piața românească. Vă rugăm să explicați și să ne spuneți dacă nu avem de a face cu o distorsionare a competiției ca urmare a ajutoarelor masive primite legal de companii din alte țări în defavoarea companiilor locale, care nu au beneficiat și nu beneficiază de niciun ajutor.

Răspuns: o eventuală distorsionare a pieței poate fi identificată de către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar. Amintim că, urmare investigațiilor derulate de Comisia Europeană în dosarul nr. SA.43549, a fost emisă Decizia C(2020) 1115/24.02.2020 privind ajutorul de stat pus în aplicare de România în favoarea Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A., pe cale de consecință, până la recuperarea ajutorului în cauza, statul român nu dorește a risca încălcarea legislației comunitare în materie de ajutoare de stat, astfel nemaifiind solicitată o altă schemă de ajutor de stat în domeniul transportului feroviar de marfă. Deci nu dăm ajutoare de stat ca să nu greșim. Bună metodă!

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share