Chiar înainte de minivacanța de 1 Iunie și Rusalii, deputații au dat undă verde unui proiect de lege important pentru aplicarea Statutului personalului feroviar la CFR Călători și CNCF CFR SA. Voturile au fost împărțite 171 pentru, 36 împotrivă și 49 de abțineri. Toți deputații unui partid au votat împotrivă, la fel și un fost ministru al Transporturilor. Deputații altui partid politic s-au abținut.
Așa cum a informat Club Feroviar la vremea respectivă, Camera Deputaților a luat în dezbatere miercurea trecută Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.92/2022 pentru modificarea art.34 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare (PL-x 505/2022).
Aplicarea Statutului personalului feroviar, împiedicată de un articol din Legea bugetului
Proiectul fusese adoptat de Senat în luna septembrie a anului trecut, iar acum Grupul parlamentar PSD a strecurat un amendament care nu are nicio legătură cu legea în cauză, fiind menit să deblocheze aplicarea Statutului personalului feroviar la CFR Călători și CNCF CFR SA.
Prin amendamentul propus și adoptat în comisii, s-a introdus un articol II, care sună după cum urmează: ”Prin derogare de la Legea nr. 69 din 2010 a responsabilităţii fiscal-bugetare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea prevederilor art.17 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, operatorii economici cu specific feroviar se exceptează de la prevederile alin.(7) al art.63 din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022”.
Cătălin Drulă nu a fost prezent la votul din plenul Camerei Deputaților
Votul a fost majoritar pentru aprobarea proiectului, care acum va merge la președintele Klaus Iohannis, în vederea promulgării, după care urmează publicarea lui în Monitorul Oficial al României, moment din care va avea putere de lege.
Reprezentanții PSD și cei ai PNL au votat pentru. Din partea UDMR, majoritatea voturilor au fost abțineri (câteva voturi pentru), la fel și în cazul USR (doar deputatul Claudiu Năsui, fost ministru al Economiei, a votat împotrivă). Președintele USR, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, nu a fost prezent la votul din plenul Camerei Deputaților.
Un fost feroviar a votat împotriva legii care prevede aplicarea Statutului personalului feroviar
Să vedem acum cine a votat împotriva adoptării proiectului cu pricina, rezultatul votului putând fi consultat pe pagina de internet a Camerei Deputaților, AICI.
Fără excepție, toți deputații AUR, în frunte cu liderul formațiunii, George Simion, au dat vot negativ, ceea ce vine oarecum în contradicție cu declarațiile publice ale reprezentanților partidului, care se erijează în susținători ai oamenilor amărâți din România. Printre cei care au votat împotriva proiectului de lege s-a aflat și deputatul AUR Ciprian-Titi Stoica. Surprinzător, în contextul în care acesta, înainte de a fi ales, în 2020, în Parlamentul României, a fost ani de zile șef de gară în Marea Britanie.
Club Feroviar i-a cerut explicații. Deputatul a răspuns că a votat împotrivă pentru că așa a fost decizia colegilor săi din comisiile de Apărare, Buget și Administrație. ”Mai exact, se ofereau derogări de la procedura standard a achizițiilor publice pentru DSU și Inspectoratul de Stat pentru Situații de Urgență, fară o motivare obiectivă și exactă a urgenței pentru care a fost adoptată această OUG și fără un impact fiscal-bugetar clar prezentat. Ținând cont că la nivelul structurilor de stat în decursul timpului s-au practicat astfel de derogări la capitolul achiziții, ulterior fiind puși în fața faptului împlinit – anume a cheltuirii unor sume foarte mari pe astfel de achiziții, dublate și seria achizițiilor oneroase din timpul pandemiei (unde DSU și Inspectoratul de Stat pentru Situații de Urgență au fost unii dintre actorii principali) – nu am putut gira un astfel de proiect de OUG”, ne-a transmis Ciprian-Titi Stoica cu referire la partea principală a proiectului de lege.
Cât privește amendamentul ”strecurat” de deputații PSD și care are legătură cu obiectul publicației noastre, deputatul AUR a spus: ”Referitor la amendamentul care a fost introdus la Camera Deputaților, şi anume derogarea pentru operatorii economici din sistemul feroviar, este realizabilă doar respectând art.63, alin7 din Legea Bugetului de Stat pe 2023, anume: Operatorii economici prevăzuți la alin. (1) care în anul 2022 au înregistrat pierderi și/sau plăți restante, după caz, pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2023, majorarea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul programat în ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat conform prevederilor legale, cu condiția reducerii pierderilor și/sau a plăților restante realizate în anul precedent, după caz. Această condiționare, oricând, în contextul lipsei acute de venituri la bugetul de stat poate genera o imposibilitate reală de implementare a acestei așa-zise derogări. Guvernul, prin ministerul de resort – cel al Transporturilor – ar fi trebuit să găsească soluții reale, care să conducă până acum la eliminarea datoriilor istorice ale societăților feroviare, datorii care să nu mai fie folosite pe post de element de șantaj în discuțiile și negocierile cu societățile și personalul feroviar. Legat de Statutul personalului feroviar, trebuie să discutăm, în primul și în primul rând, de prorogarea sa prin OUG-uri de doi ani consecutiv, ultima prorogare având termen 01 iulie 2023 și vom încerca să aducem în discuție la comisia parlamentară de resort, inclusiv prin întrebări și interpelări către membrii Guvernului necesitatea imperioasă de intrare în vigoare a Statutului personalului feroviar, cel care, de fapt, trebuie să fie litera de lege, nu derogări și excepții”.
Dumitru Coarnă a spus ”nu” proiectului de lege
Împotriva proiectului de lege a mai votat și deputatul independent Dumitru Coarnă. El a intrat în Parlament pe listele PSD, dar a fost dat afară din partid de președintele formațiunii, Marcel Ciolacu, după ce, alături de Diana Șoșoacă, Francisc Tobă și Mihai Lasca (ultimii foști colegi de partid ai lui George Simion) s-au dus să se căciulească în fața amabasadorului Rusiei la București, Valeri Kuzmin.
Dumitru Coarnă s-a remarcat în ultima perioadă prin participarea sa la unele proteste sindicale, cum ar fi cel de la STB din 5 mai 2022 (amănunte AICI), după ce mai mulți angajați ai societății de transport fuseseră concediați ca urmare a participării la greva ilegală din acel an.
Ludovic Orban a dat vot negativ proiectului de lege
Și tot împotrivă au votat și deputații partidului Forța Dreptei, în frunte cu președintele formațiunii, Ludovic Orban, fost ministru al Transporturilor și fost prim-ministru, și cu Violeta Alexandru, fost ministru al Muncii.
Ludovic Orban a fost ministru al Transporturilor în perioada 7 aprilie – 29 decembrie 2008. Ulterior, în perioada 4 noiembrie 2019 – 7 decembrie 2020, el a fost prim-ministru al României. Club Feroviar l-a întrebat pe Ludovic Orban de ce a votat împotriva proiectului de lege, însă până la ora publicării acestui articol nu am primit niciun răspuns. În măsura în care acesta ne va parveni, îl vom publica.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail