Site logo
Desființarea ARF, asumată oficial de România în fața Comisiei Europene. Și totuși…
3 iunie 2021

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a ”amenințat” în nenumărate rânduri cu desființarea ARF, instituție a cărei activitate o consideră ineficientă, însă până acum nu a întreprins nimic concret în acest sens.

desființarea ARF

Iată însă că acum autoritățile de la  București se angajează în fața Comisiei Europene să desființeze Autoritatea pentru Reformă Feroviară, instituție condusă de Gigi Gavrilă care până acum nu a reușit să cumpere niciun automotor pe fonduri europene.

Angajamentul este cuprins în Planul Național de Redresare și Reziliență, trimis de oficialii români la Comisia Europeană. În preambul, sunt expuși cei cinci ”piloni de activitate ai ARF” (vezi tabelul alăturat).

”Având în vedere faptul că din analizele realizate la nivelul MTI, până în prezent niciunul dintre pilonii de mai sus nu au fost îndepliniți, se are în vedere reconfigurarea activității și desființarea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF). În eventualitatea desființării Autorității pentru Reforma Feroviară (ARF), cele mai importante funcții și atribuții vor fi preluate de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii”, se arată în document.

Atribuțiile ARF, preluate de două direcții din cadrul MTI

Concret, atribuțiile ARF ar urma să fie preluate de Direcția Generală Strategie și Direcția de Transport Feroviar din cadrul MTI.

Aceste structuri ar urma să realizeze un nou mers de tren, eficient din punct de vedere socio-economic, centrat pe călător și pe nevoile de conectivitate ale populației și ale mediului de afaceri. Cererea de mobilitate va fi stabilită cu ajutorul Modelului Național de Transport, iar orarul trenurilor va fi definit cu aplicații informatice dedicate. Mersul de tren va lua în considerare și noile intervenții din Planul Național din Redresare și Reziliență, dar și din Programele Operaționale 2014-2020, respectiv 2021-2027, cum ar fi serviciul de transport feroviar metropolitan. Mersul de tren va fi definit pe  trei categorii: trenuri de lung parcurs de tip IC și IR, trenuri regionale, trenuri metropolitane. Totodată, se va introduce etapizat și orarul cadențat, atât pentru rutele principale, cât și pentru cele secundare.

MTI va defini un mecanism de stimulare a operatorilor astfel încât să fie remunerate rutele în funcție de nevoile sociale, precum și de atingerea altor obiective economice, precum turismul și legăturile cu zonele industriale sau de business, se mai arată în document. Serviciul furnizat va fi monitorizat în baza unui set de indicatori de calitate, stabilindu-se, în acest mod, mecanisme de bonusare sau penalizare în acordarea compensației în funcție de atingerea indicatorilor (exemple de indicatori vizați: întârzieri, curățenie, satisfacția clienților etc).

Totodată, se are în vedere introducerea unui sistem integrat de ticketing care să permită centralizarea informațiilor cu privire la numărul de călători. Acest sistem va pune la dispoziție informațiile necesare pentru analizarea traficului din punctul de vedere al încărcării, sezonalității și profitabilitatea rutelor.

Și totuși, desființarea ARF nu este chiar atât de sigură

Și totuși, două pagini mai încolo în cadrul aceluiași document, desființarea ARF nu pare a mai fi atât de sigură, din moment ce se vorbește despre reorganizarea și eficientizarea acesteia: ”Pe lângă aspectele menționate, reforma instituțională prevede și reorganizarea și eficientizarea activității Autorității Feroviare Române (AFER), în special în ceea ce privește transpunerea directivelor europene și armonizarea cu legislația europeană în domeniu”. (A.B.)

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share