Site logo

Din ce cauză s-a produs un incendiu la locomotiva DB a unui marfar la Târgoviște

de 13 octombrie 2025
Din ce cauză s-a produs un incendiu la locomotiva DB a unui marfar la Târgoviște

Un incendiu la locomotiva DB aflată la tracțiunea unui marfar cu 20 de vagoane încărcate cu role de tablă s-a produs pe 19 octombrie 2024 în apropiere de Târgoviște. Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a stabilit cauza producerii incendiului.

AGIFER a publicat luni pe site-ul propriu Raportul de investigare privind accidentul feroviar produs în data de 19.10.2024, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București, secția de circulație Titu – Târgoviște, între stațiile CFR Nucet și Târgoviște, în circulația trenului de marfă nr. 666251 (aparținând SC Deutsche Bahn Cargo Romania SRL), prin producerea unui incendiu la locomotiva DA 011.



Incendiu la locomotiva DB, stins pe pompieri

Să vedem mai întâi filmul evenimentelor și apoi cauza accidentului. Pe 17 octombrie 2024, trenul de marfă nr. 66625 a fost expediat din stația CFR Constanța Port și avea ca destinație stația CFR Târgoviște Sud. Două zile mai târziu, în jurul orei 01:00, după trecerea de semnalul de ieșire al stației CFR Nucet, în linie curentă, pe firul I de circulație, la km 29+850, mecanicul de locomotivă a observat fluctuații de curent pe grupele de motoare. Mecanicul ajutor s-a dus în sala mașinilor, unde a dat de fum și miros de izolație arsă, drept pentru care l-a avizat pe mecanicul de locomotivă, care a luat măsuri de oprire urgentă a trenului, oprire a motorului diesel, apoi au intervenit amândoi cu stingătoarele de incendiu din dotare. Cum însă degajarea de fum a devenit mai puternică, fără flacără deschisă și fără să se poată identifica locul exact de unde aceasta se producea, au solicitat intervenția pompierilor prin apel la 112.

Pentru stingerea incendiului au intervenit pompierii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Basarab I” al județului Dâmbovița – Detașamentul de Pompieri Târgoviște, care au localizat și lichidat incendiul în jurul orei 02:23, doar cu stingătoarele din dotare, fără a fi nevoie de apă.

Pagube minore la locomotivă

La momentul producerii accidentului feroviar, trenul era remorcat cu locomotiva DA 011 (locomotivă diesel electrică cu puterea de 2100 CP) și avea în compunere 20 de vagoane seria Eacs încărcate cu role de tablă. Ca urmare a producerii acestui accident, au fost înregistrate doar pagube minore la locomotiva implicată. Valoarea estimativă totală a pagubelor materiale a fost de 1.578,76 lei cu TVA.

După producerea evenimentului, firul I de circulație a fost închis accidental pe distanța cuprinsă între stațiile CFR Nucet și Târgoviște până la ora 23:30, când marfarul a fost garat la linia nr. 8, în stația CFR Târgoviște. Nu au fost înregistrate întârzieri în circulația altor trenuri.

Conexiuni de cabluri slăbite de vibrațiile din exploatare

În urma verificărilor și constatărilor făcute de inspectorii AGIFER care s-au dus la locul accidentului, s-a identificat ca sursă a inițierii incendiului zona electrocompresorului. Aici se află o cutie de conexiuni montată pe suportul de fixare 8 al electrocompresorului, pentru funcționarea și comanda motorului electric de antrenare a acestuia. Electrocompresorul este poziționat în sala mașinilor înspre postul de conducere nr. 1.

Instalația de aer comprimat a locomotivei diesel electrice de 2100 CP – DA 011 este echipată cu electrocompresor elicoidal cu injecție de ulei și cuplaj direct tip GA22-10 livrat de Atlas Copco Group China Branch și reconfigurat de Elind SRL, în gabarit compatibil cu LDE 2100 CP, cu codul de comandă 22SCE10.

La patru zile după ce incendiul la locomotiva DB a fost stins, s-au constatat următoarele: cutia de conexiuni cu placă de borne de alimentare și comandă a electromotorului compresorului elicoidal era topită și carbonizată parțial; cablul senzorului pentru temperatură ulei compresor era afectat termic; cablajul de comandă al supapei de mers în gol a compresorului era afectat termic; cablajul de alimentare a electromotorului ventilatorului de răcire a uleiului compresor era afectat termic.

”Apariția defectului s-a produs în timpul exploatării locomotivei (după efectuarea ultimei revizii planificate), până la producerea accidentului din data de 19.10.2024. Din cauza vibrațiilor la care a fost supusă această cutie și placa de borne aferentă este rezonabil a se concluziona faptul că s-a produs slăbirea contactului electric dintre papucul cablajului și conexiunea plăcii de borne sau între papuc și prinderea cablajului. Din cauza contactului electric imperfect care a apărut în timpul exploatării locomotivei, după revizia planificată, s-a produs supraîncălzirea plăcii de borne a cutiei de conexiuni, topirea acesteia și provocarea scurtcircuitului între cablajul care intra și ieșea din cutia de conexiuni”, se arată în Raportul de investigare.

Acesta este factorul cauzal al producerii accidentului. Nu au fost identificați factori contributivi sau factori sistemici ai producerii incendiului.

Ca urmare accidentului din data de 19 octombrie 2024, personalul DB care execută revizii la locomotive a fost reinstruit să asigure o atenție deosebită asupra modului de fixare a cablurilor în plăcile de borne de la motoarele pentru serviciile auxiliare, atunci când efectuează reviziile planificate de tip RT/R1/R2 la locomotive.



Share