Traian Preoteasa a primit un nou mandat la conducerea CFR Călători, după ce primul fusese prelungit deja de două ori. Club Feroviar vă prezintă culisele acestei decizii oarecum suprinzătoare, din moment ce postul de director general al operatorului feroviar de stat revenise UDMR la negocierile din coaliția de guvernare, din care partidul etnicilor maghiari din România face parte, alături de PSD și PNL.
În atari condiții, mai toată lumea se aștepta ca, după ce mandatul de interimar al lui Traian Preoteasa expira, pe această funcție să revină Iosif Szentes. Acesta din urmă este în momentul de față consilier în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Public București-Ilfov (TPBI), poziție din care se ocupă de transportul metropolitan care urmează să fie înființat pe liniile de cale ferată din jurul Bucureștiului și din interiorul orașului.
Numai că nu a fost să fie Szentes de la Cluj-Napoca, ci tot Preoteasa, de la Craiova. Nimeni nu știe dacă primul își dorea cu adevărat să preia din nou conducerea CFR Călători, însă este cert că cel de-al doilea voia să rămână pe poziție. Și i-a ieșit.
Traian Preoteasa este apropiat de PNL
Mulți se vor întreba, pe bună dreptate, cum? Mai ales că Traian Preoteasa este departe de a fi un apropiat al actualului ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD).
Mai degrabă pare a fi un apropiat al lui Ludovic Orban, fostul lider al PNL, din moment ce acesta din urmă l-a numit, atunci când era prim-ministru, director general al CFR Marfă. Apoi, tot pe mâna PNL, în toamna anului trecut, când ministru interimar al Transporturilor era liberalul Dan Vîlceanu, Traian Preoteasa a fost numit director general interimar al CFR Călători, în locul demisionarului Ovidiu Vizante, pus de fostul ministru Cătălin Drulă (USR).
Dacă pleca de la CFR Călători, schimba jocurile la CFR SA. ”Filiera” Bistrița
Explicația nu este tocmai simplă. Traian Preoteasa este angajat de facto, ”cu arme și bagaje”, cum se spune, la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, pe funcția de director general adjunct tehnic.
La CFR Marfă și, apoi, la CFR Călători, a fost numit director general interimar prin delegare. Este o practică mult uzitată în domeniul feroviar (chiar și la nivelul regionalelor unii directori ”migrează” de la CFR SA la CFR Călători sau invers, păstrându-și însă blocat postul inițial) și nu numai, ci în tot aparatul de stat.
Ei bine, directorul general al CNCF CFR SA, Ion Simu-Alexandru, l-a adus pe funcția de director general adjunct tehnic (blocată pentru Preoteasa) pe un apropiat de-ai lui, clujeanul Petru Cesa, așa cum se poate constata și pe site-ul oficial al companiei. Acesta din urmă a condus Regionala Cluj a CNCF CFR SA, după ce anterior a fost șef de gară la Bistrița, și este cunoscut ca un apropiat al PSD, partid care, prin Sorin Grindeanu, l-a impus și pe Ion Simu-Alexandru la conducerea companiei de infrastructură. Petru Cesa este și un apropiat al lui Macarie Moldovan, fratele baronului PSD de Bistrița Radu Moldovan, care a fost, în 2014, director general al CNCF CFR SA.
Ei bine, dacă Traian Preoteasa nu mai primea un mandat la șefia CFR Călători, Petru Cesa trebuia să-și facă bagajele și să se urce înapoi în trenul de Cluj-Napoca, pentru că primul s-ar fi întors pe postul care-i aparține din punct de vedere legal. Situație care nu l-ar fi încântat pe directorul general al CFR SA, Ion Simu-Alexandru, și, cu atât mai puțin, pe ministrul Sorin Grindeanu.
Compromis în coaliția de guvernare
Așa că în coaliția de guvernare s-a ajuns la un compromis: Traian Preoteasa a mai primit un mandat de interimar la conducerea operatorului feroviar de stat, pentru ca Petru Cesa să rămână pe poziție.
Neîndoielnic, UDMR va primi ceva la schimb. Însă este posibil ca liderii etnicilor maghiari doar să fi făcut o pauză în a solicita șefia CFR Călători și ca aceasta să le revină în final, peste doar câteva luni.
Traian Preoteasa, un apropiat al lui Gheorghe Dobre
Traian Preoteasa a terminat liceul CFR Craiova, apoi Facultatea de Electrotehnică tot la Craiova, a obținut diploma de masterat de la Școala Națională de Științe Politice și Administrative, a făcut studii de apărare şi securitate naţională la Colegiul Național de Apărare, în 2005, și și-a luat doctoratul în inginerie mecanică, la Craiova.
Imediat după absolvire, el a lucrat la Revizia de Vagoane din Craiova, iar cu timpul a ajuns director la principalele companii de cale ferată. În 2011, Traian Preoteasa a făcut parte dintr-un lot de angajați ai CFR și CNADNR (actuala CNAIR), trimiși în judecată în dosarul gripei aviare, însă a fost achitat în cele din urmă.
La CFR Marfă, el a luat decizia de a băga societatea în concordat preventiv. Este cunoscut drept un apropiat al fostului ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre, cel care a dat drumul trenurilor cu mineri spre București în iunie 1990.
CITEȘTE și A murit Ioan Mănucu, cel care a oprit trenurile cu mineri ce veneau spre București în 1990
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail