Site logo
Din producția de studii. ARF vrea să introducă trenuri cadențate în jurul marilor orașe
13 aprilie 2024

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a demarat o procedură de consultare publică pentru stabilirea condițiilor și costurilor de introducere de trenuri cadențate în jurul marilor orașe.

Mai precis obiectul consultării publice este serviciul „Îmbunătățirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul orașelor mari din România” se arată în procedura ce poate fi consultată aici.

Obiectivul principal este introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul și între marile orașe din România printr-o abordare integrată a transportului de persoane de tip navetă (distanță redusă) cu transportul de persoane pe distante medii si lungi, coroborat cu o mai bună definire a obligației de serviciu public în transportul feroviar public de călători la nivel național ce include stabilirea obligației de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru perioada decembrie 2027 – decembrie 2042.

Trenuri cadențate în jurul marilor orașe.

Mersul cadențat va reflecta cererea de mobilitate a populației României, din fiecare municipiu și județ supuse analizei, la o cadență adecvată, pe o perioadă de 15 ani.

Ce activități se vor desfășura

Activitățile ce se vor desfășura în cadrul proiectului, pentru care se face consultarea de piață și se solicită prezentarea unei valori estimative, sunt următoarele:

I. Colectarea de date noi din teren prin realizarea unor chestionare de trafic.

II. Actualizarea Modelului Național de Transport (MNT) cu date socio-economice și de transport la nivelul anului de bază 2023, detalierea MNT pentru pol de dezvoltare și/sau creștere, precum și a principalelor legături feroviare între poli de dezvoltare – orașele reședință județ. Această activitate va porni de la MNT actualizat la anul de bază 2019 deținut de ARF și va dezvolta un alt MNT actualizat cu date socio-economice, de trafic, programul de transport aferent mersului de tren din perioada de implementare și raportare a proiectului, precum și cu datele colectate din teren.

Această sarcină cuprinde crearea bazei de date a Modelului Local de Transport pentru anul de bază stabilit, prin realizarea minim a următoarelor activități:

  • Detalierea zonificării MNT prin pregătirea unui sistem de zonificare mai detaliat pentru România, care poate include 2.500 – 3.500 de zone, considerând: – Aproximativ 150-200 de zone pentru municipiul București; – Aproximativ 60-100 de zone pentru fiecare Municipiu din cele propuse; – Aproximativ 50 de zone pentru fiecare din cele 13 orașe mari; – La nivel de localitate în toate zonele metropolitane pentru localități mai mici în zona de influență a municipiilor și/sau orașelor mari; – Grupe de localități pentru localitățile mici care pot fi considerate în acest mod.
  • Crearea și detalierea bazei de date socio-economice specifice pentru fiecare nivel de zonă/oraș de analizat a MNT pe baza celor mai noi date disponibile/recensăminte, în plus față de MNT actual care include doar datele socio-economice la nivel de județ;
  • Pregătirea legăturilor de acces la fiecare stație și a altor detalii de rețea pentru sistemul de zonificare mai detaliat.
  • Întocmirea matricelor O-D (origine-destinație) privind cererea de mobilitate.
  • Crearea structurii, stării și nivelului de performanță al rețelei de transport pentru fiecare mod de transport în parte;
  • Actualizarea și implementarea serviciilor oferite de operatorii de transport pentru călători și marfă pentru toate modurile de transport și caracteristicile acestora;
  • Programarea în MNT a modelării cererii de mobilitate și a emiterii de rapoarte în funcție de: • sezoane estivale/turistice și extrasezon; • zilele săptămânii; • paliere orare ale zilei.

III. Stabilirea parametrilor specifici, verificarea capacității de infrastructură și simularea costurilor și veniturilor pentru serviciile de transport feroviare. În cadrul acestei sarcini se vor avea în vedere, cel puțin următoarele elemente:

  • Scopurile de deplasare actualizate pentru fiecare categorie de călători;
  • Modul de afectare pe rețea pentru transportul de călători pe calea ferată și cu autobuze/microbuze;
  • Modulele de distribuție între modurile de transport;
  • Modul de implementare funcțională a MNT;
  • Posibilitatea de a utiliza separat diferite module ale MNT;
  • Stabilirea parametrilor specifici fiecărui mod de transport în parte, pentru determinarea timpului, costului și veniturilor obținute în urma prestării serviciului de transport public al călătorilor. Costurile și veniturile vor fi solicitate detaliat doar pentru modul de transport feroviar de călători;
  • Verificarea capacității de transport a administratorului/gestionarului de infrastructură în vederea stabilirii ulterioare a OSP și a mersului cadențat;
  • Calculul compensației estimative necesare prestării serviciilor propuse pentru fiecare orizont analizat în vederea fundamentării luării deciziilor de către ARF și a prioritizării introducerii acestor servicii, pe o perioadă de minim 15 ani.

IV. Stabilirea obligației de serviciu public și a mersului cadențat în transportul feroviar pentru fiecare poli de creștere și de dezvoltare și orașele mari și reședințele de județ apropiate. Obligația de serviciu public și mersul cadențat trebuie să reflecte cererea de mobilitate a populației, la o cadență adecvată, pe o perioadă de minim 15 ani. Activitatea nr.4 se împarte în trei sub-activități după cum urmează:

IV.a. Stabilirea serviciilor optime de transport feroviar public de călători pentru preluarea cereri de mobilitate a populației și pentru promovarea creșterea traficului feroviar de călători la nivel național. Această sub-activitate va avea drept rezultat stabilirea obligației de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru o perioadă de minim 15 ani, luând în considerare anul de bază 2023. Astfel, se vor obține următoarele obligații de serviciu public:

  1. pentru perioada decembrie 2027 – decembrie 2032: – reanalizarea obligației de serviciu public din Anexa 2 la Contractele de servicii publice aprobate prin HG nr.1453/2022; – redimensionarea obligației de serviciu public prevăzute la Anexa 2 la Contractele de servicii publice atribuite prin procedură competitivă pentru pregătirea următoarelor licitații în vederea derulării activității de transport feroviar de călători după data de 31 decembrie 2028; – serviciile de transport feroviar de călători asigurate prin mers cadențat în jurul marilor orașe ale României;
  2. pentru perioada post decembrie 2032: – obligația de serviciu public națională care va fi atribuită prin procedură competitivă după finalizarea CSP atribuite prin HG nr.1453/2022; – serviciile de transport feroviar de călători asigurate prin mers cadențat în jurul marilor orașe ale României;

IV.b Introducerea trenurilor de mers cadențat in jurul orașelor mari din România (21 orașe, poli de dezvoltare și poli de creștere). Prin această sub-activitate se dorește introducerea trenurilor de mers cadențat in jurul orașelor mari din România (21 orașe, poli de dezvoltare și poli de creștere).

IV.c. Asigurarea legăturilor feroviare între orașele mari și reședințele de județ apropiate (12 conexiuni). Prin această sub-activitate, se intenționează asigurarea legăturilor între reședințele de județ apropiate. Serviciile de mers cadențat de navetă pentru aceste orașe / zone de dezvoltare se vor face intercalate cu serviciile de transport de lung parcurs prevăzute în contractele de servicii publice aprobate, în funcție de capacitatea de transport a CNCF ”CFR” – SA estimată pentru perioada de analiză.

Generarea obligațiilor de serviciu public

Acestea vor fi stabilite în baza unor analize multicriteriale cuprinzătoare și vor lua în considerare cel puțin următoarele elemente și criterii

a) necesitățile de mobilitate a persoanelor pe rute interurbane și internaționale și evoluția prognozată a acestora în perioada de referință;

b) politicile și strategiile la nivel european, național și sectorial în domeniul transportului de călători;

c) cele mai bune practici ale statelor membre în domeniul serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor;

d) obiectivele stabilite privind creșterea cotei modale a transportului feroviar pe piața serviciilor publice de transport de călători;

e) evoluția prognozată a parametrilor de performanță şi disponibilitate ai infrastructurii feroviare;

f) concurența între modurile de transport și distribuția modală a cererilor de transport; g) disponibilitatea capacităților necesare de infrastructură, confirmată de administratorul/ gestionarii infrastructurii feroviare publice;

h) caracteristicile segmentelor de piață care diferențiază obligațiile de serviciu public;

i) materialul rulant necesar pentru realizarea obligațiilor de serviciu public, precum şi infrastructurile de servicii necesare pentru mentenanța şi exploatarea acestui material rulant;

j) costurile de realizare a obligațiilor de serviciu public şi măsurile necesare pentru eficientizarea acestor costuri;

k) costurile și beneficiile la nivelul societății şi al economiei naționale, luând în considerare inclusiv costurile externe ale diferitelor moduri de transport.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share