Site logo

Dispute în Olanda privind taxarea liniei de mare viteză Amsterdam – Breda

5 iunie 2024

Guvernul olandez este criticat pentru impunerea unor taxe de acces la calea ferată pentru companiile feroviare care operează pe linia de mare viteză Amsterdam – Breda.

Această politică controversată, care își are originea într-o licitație din 2001 a Căilor Ferate Olandeze (NS), urmează să intre în vigoare integral până la finele anului 2024. În 2011, s-a ajuns la un acord pentru introducerea taxei HSL, care a crescut anual și va ajunge acum la aproximativ 170 de milioane de euro în 2024.

Criticii au ridicat trei probleme:

  • Redevența HSL contravine Directivei 2012/34/UE, care stabilește normele privind taxele de utilizare a infrastructurii feroviare. Taxa ridicată ar putea face ca serviciile feroviare de mare viteză să devină nerentabile.
  • în timp ce NS va fi compensată pentru taxa HSL cu banii contribuabililor, ceilalți operatori vor trebui să suporte costurile, ceea ce creează condiții de concurență neloială.
  • menținerea acordurilor de la incidentul de la Fyra și de mai departe creează obstacole atât pentru actorii existenți pe linia de mare viteză, cât și pentru cei de pe linia de mare viteză și împiedică concurența.

Erich Forster, președintele ALLRAIL, a solicitat guvernului să reconsidere această politică: „Guvernul olandez ar trebui să elimine taxa HSL pentru a asigura accesul nediscriminatoriu la linia de mare viteză. În conformitate cu orientările UE”, a subliniat el.

Având în vedere că finele anului 2024 se apropie cu pași repezi, sectorul feroviar urmărește îndeaproape, în speranța că se va găsi o soluție care să promoveze concurența și operațiunile feroviare durabile pe întreg teritoriul Țărilor de Jos.



Share