Slide


PARTENERI:

Doar un pod din zece expirate este inclus în programe de reparații

By

CFR SA are 765 de poduri incluse în programe de modernizare sau reparații cu fonduri nerambursabile sau de la bugetul de stat în condițiile în care 51% dintre cele 17.600 de poduri au durata normală de funcționare expirată. Cu toate acestea, CFR susține că nu sunt menținute în funcțiune poduri care nu îndeplinesc condițiile minime tehnice. 

Pe reţeaua feroviară sunt în exploatare 17.694 de poduri, podeţe, tuneluri şi viaducte de cale ferată. Dintre acestea, 765 sunt incluse în programe de modernizare sau reparaţii cu fonduri nerambursabile sau de la bugetul de stat, potrivit News.ro.

„Pe reţeaua feroviară sunt în exploatare 17.694 de poduri şi podeţe de cale ferată. Periodic, personalul feroviar din cadrul sucursalelor regionale CF 1-8, verifică starea tehnică a acestor obiective, iar în uma acestor verificări se iau măsurile necesare, prevăzute în instrucţiile de specialitate, astfel încât circulaţia feroviară să se desfăşoare în condiţii de siguranţă. Precizăm faptul că nu sunt menţinute în circulaţie poduri CF care nu îndeplinesc condiţiile minime, din punct de vedere al stării tehnice”, au explicat responsabilii din Ministerul Transporturilor.

Cum se respectă însă condițiile minime?

Analiza datelor de către Club Feroviar arată că afirmația privind respectarea condițiilor minime se bate cap în cap, într-o anumită măsură, cu datele din Raportul administratorului CFR pentru anul 2021, despre care am scris recent.

Pe rețeaua feroviară publică există un număr de 17.689 poduri și podețe cu o lungime totală de cca 190,698 km, din care 4.375 de poduri (3.028 metalice și 1.347 masive), 190 de viaducte (108 metalice și 82 masive) și respectiv 13.124 de podețe (1.887 metalice și 11.237 masive).

Din numărul total de poduri și podețe aflate în evidență, un procent de circa 51% au durata normală de funcționare expirată, conform HG 2139/2004, iar un procent de circa 27% au durata de viață proiectată expirată.

Explicație. Potrivit unor ingineri de drumuri și poduri, durata normală de funcționare este cea până la care trebuie făcută o reparație capitală, iar cea de viață proiectată este durata pentru care s-a gândit exploatarea podului. La expirarea duratei normale de funcționare pe podul în cauză, rutier sau feroviar, se introduc restricții de tonaj/viteză pentru asigurarea siguranței. La expirarea duratei de viață proiectată, lucrarea de artă este declasificată, trecută într-o categorie inferioară.

Astfel, se poate spune că într-adevăr sunt îndeplinite condițiile minime, însă acestea sunt departe de parametrii la care au fost gândite să fie exploatate lucrările de artă.

Procentajul era mai mic în 2020. La finele lui 2020, din numărul total de poduri și podețe aflate în evidență, un procent de circa 50% are durata normală de funcționare expiratăUn procentaj de circa 28% are durata de viață proiectată expirată. Din totalul de 5023 de poduri, viaducte și podete cu suprastructură metalică a căror greutate se ridică la aproximativ 210.000 tone, în anul 2020 a devenit scadentă la revizie periodică o cantitate de 59.612 de tone (la care s-au adăugat scadențele din anii anteriori).

Realizările la activitatea de revizie a podurilor și podețelor cu suprastructura metalică pe anul 2020 reprezintă un procent de 76% din programat (37.083 tone revizie periodică), la care se adaugă revizia suplimentară (13.300 tone). Nerealizarea integrală este legată de lipsa personalului propriu de specialitate, de utilizare a forței de muncă existente la alte tipuri de lucrări în ordinea urgențelor, precum și de neatractivitatea acestui gen de activitate pentru firmele autorizate AFER în acest domeniu.



Care sunt realizările de până acum

Un număr de 744 sunt modernizate/reparate cu fonduri nerambursabile, iar dintre acestea 174 sunt finalizate. Aceasta înseamnă mai puțin de 10% din podurile ale căror durate normale de funcționare sunt depășite. Un număr de 341 sunt în execuţie, iar 229 sunt incluse în studii de fezabilitate. Numai 21 de poduri şi podeţe, în schimb, sunt modernizate/reparate cu bani de la bugetul de stat. Dintre acestea, două sunt finalizate, iar 19 sunt în execuţie.

 

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share