Compania Națională de Căi Ferate CFR SA are nevoie de o suplimentare cu minimum 200 milioane de euro a fondurilor alocate de la bugetul statului pentru întreținerea infrastructurii feroviare, reparații curente și reînnoire. Necesitatea alocării acestor bani este evidențiată într-un document oficial al CFR SA, semnat de directorul general Ioan Pintea.
Adrian Bărbulescu
”(…) Pentru acoperirea integrală a necesităților dc finanțare a infrastructurii retoviare, calculate fără a lua în consideraţie efectele crizei economice generate de epidernia COV1D-19, fondurile alocate prin Legea nr. 51/2020 ar trebui suplirnentate cu aproximativ 974 milioane lei, dintre eare minimum 460 milioane pentru intreținerea și operarea infrastructurii feroviare publice”, se arată într-un răspuns al companiei la o solicitare transmisă de Federația Națională Mișcare Comercial Vagoane.
1,1 miliarde de lei pentru operarea și întreținerea infrastructurii feroviare în 2020
Pentru întreținerea și operarea infrastructurii, anul acesta s-a alocat de la bugetul statului suma de 1,1 miliarde de lei și ar fi nevoie de o suplimentare de 460 milioane. Apoi, pentru reparațiile curente la infrastructură este disponibilă suma de 27,5 milioane de lei, sumă care ar trebui completată cu încă 212,46 milioane. În fine, în ceea ce privește reînnoirea infrastructurii este disponibilă suma 53,5 milioane de lei, caz în care mai este nevoie de 301,4 milioane de lei.
Sindicatele solicitaseră o reîntregire a transferului bugetar ”tăiat fără nicio logică la adoptarea bugetului cu valoarea de 286 miloane lei”. Ioan Pintea răspunde că propunerea FNMCV este în principiu corectă, iar fondurile publIce alocate trebuie să asigure acoperirea integrală a costurilor necesare pentru adininistrarea infrastrueturii feroviare. ” Surna de 286 milioane propusă de FNMCV este rezultată prin comparația cu alocările din 2019, dar este insuficientă în raport cu necesitățile reale de finanțare a infrastructurii feroviare. În fapt, respectarea prevederibr Legii 202/2016 şi ale OUG 12/1998 înseamnă alocarea de fonduri publice disponibile efectiv la nivelul costurilor necesare”, se arată în adresa semnată de directorul general Ioan Pintea.
Diminuarea veniturilor CFR SA din cauza pandemiei ar trebui compensată de stat
De asemenea, conducerea CFR SA precizează necesitatea alocării de la bugetul de stat a unor fonduri suplimentare pentru mentenanța şi întreținerea infrastructurii feroviare, cu scopul de a acoperi cel puţin diminuarea veniturilor proprii ale CFR SA cauzate de reducerea volumului de trafic din cauza restricțiilor impuse în perioada stării de urgență.
”Aceste mecanisme de finanţare din fonduri publice nu fac obiectul legislației privind ajutoarele de stat, deoarece vizează restabilirea echilibrului competiţional între modurile de transport, prin compensarea unor reguli care dezavantajează transportul feroviar. (…) Fondurile alocate trebuie să acopere integral diminuarea veniturilor proprii ale CFR SA prin efectul cumulat al diminuării traficului feroviar (ca efect al crizei econmice) şi al diminuării valorii TUI. În caz contrar există riscul amplifcării degradării infrastructurii feroviare, cu consecinţe potențial ireversibile”, se mai arată în documentul CFR SA.
Cheltuieli enorme pentru transportul rutier, în comparație cu cel feroviar
Conducerea gestionarului de infrastructură de cale ferată din România amintește faptul că transportul feroviar prezintă o serie de avantaje economice intrinseci în raport cu alte moduri de transport, mai ales în raport cu transportul rutier avantaje care sunt demonstrate prin mai multe studii internaționale.
Conforrn unui studiu recilizat de Comisia Europeană în 2019, ca urmare a implementării asimetrice a principiilor ”utilizatorul plătește” și ”poluatorul plătește”, economia națională a României suportă anual costuri de 17,8 miliarde de euro (5,3% din PIB) generate de transportul rutier, față de numai 0,21 miliarde de euro/an costuri generate de transportul feroviar.
Încurajarea transferului masiv către calea ferată
”În condiții de criză economică, ar trebui evitată asumarea unor costuri de mare amploare pentru promovarea artificială a unui mod de transport mai scump. Este necesar și oportun să fie implementate măsuri care, pe de o parte, să asigure continuitatea operațională a transportului feroviar în perioada crizei economice, iar pe de altă parte să încurajeze transferul masiv către calea ferată a fluxurilor de transport pe teritoriul național”, se arată în încheierea documentului citat.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail