Documente publicate pe Facebook de către un lider sindical din cadrul STB indică faptul că una dintre cele mai importante doleanțe ale angajaților, negocierea unui nou Contract Colectiv de Muncă era deja programată pentru jumătatea lunii februarie, cu mult timp înainte de începerea grevei. De ce nu au așteptat atunci angajații începerea discuțiilor pentru a-și prezenta nemulțumirile și a găsi soluții și au preferat să oprească imediat lucrul, presupunând că nu au fost împinși din spate de lideri sindicali afiliați politic, precum Vasile Petrariu?
Potrivit documentului prezentat zilele acestea de către Valer Ciobănescu, lider sindical STB care a avut în ultimii ani mai multe conflicte cu managementul societății, negocierile urmau să înceapă la data de 15 februarie.
Un document semnat de directorul general Adrian Criț informa Sindicatul Transpublic din STB SA că la data menționată urmau să înceapă negocierile privind Contractul Colectiv de Muncă. În document, Adrian Criț mai informa că și Sindicatului Transportatorilor București, cei care au susținut greva spontană, i s-a comunicat demararea discuțiilor la data de 15 februarie. Scrisoarea directorului general a fost trimisă sindicaliștilor în zilele de 4 și 5 ianuarie, deci cu două săptămâni înainte de demararea grevei.
Ciobănescu: Dacă se aștepta 15 februarie nu mai era nimeni cercetat disciplinar
Într-o postare pe Facebook, Valer Ciobănescu (citește mai multe aici despre acesta) emite opinia potrivit căreia angajații au fost manipulați. „Efectul de turmă. În data de 5 ianuarie, au fost invitate toate organizațiile sindicale din STB SA la negocieri, pentru data de 15 februarie. Pe 19 ianuarie, se declanșează un miting de protest urmat de o grevă, zic ei spontană, dar eu zic premeditata și coordonata de lideri STB veniți din concediu ori din liber la comanda cuiva. Dacă a fost spontană aceasta grevă, zic eu, muncitorii au fost foarte bine organizați și intenționat dezinformați, ca ,,neștiind” că exista această adresă, iar ,,organizatorii” doar au profitat de efectul de turmă. Oare cine au fost profitorii? Nu mai bine așteptau ziua de 15 februarie, zic eu și nu mai era nevoie sa fie cercetați disciplinar muncitorii?”, spune el.
Referirea la lideri veniți din liber la comandă pare a fi făcută la adresa lui Vasile Petrariu, lider sindical STB care în mod discutabil deținea până la demisia sa din aceste zile și funcția de consilier general PSD și membru de partid.
Sigur, multe dintre doleanțele angajaților nu se regăseau probabil în nota trimisă de directorul general privind chemarea la negocieri în februarie. Sigur, dincolo de negocierea unui nou CCM există multe doleanțe justificate ale angajaților STB. Însă cât de corectă a fost menționarea de către Sindicatul Transportatorilor a problemei „un nou CCM” într-un comunicat de presă emis în zilele grevei, în condițiile în care liderii sindicatului știau că discuțiile pe temă vor începe la jumătatea lunii februarie?
Ce spuneau sindicaliștii din Sindicatul Transportatorilor în zilele grevei? „Lipsa dialogului real, nerspectarea prevederilor CCM STB SA, refuzul de a demara negocierea unui nou CCM și a asigura o creștere salarială (sublinierea noastră – n.red), lipsa unor soluții privind rezolvarea problemelor sesizate prin adresele trimise către primarul general, Consiliul de Administrație și Directorul general legat de condițiile de muncă ( capete de linii, depouri, autobaze și celelalte entități), creșterea alarmantă a bolilor profesionale, reducerea Planului de reparații la URAC, ritmul de aprovizionare cu piese și subasamble care a condus la majorarea numărului de vehicule imobilizate în mai puțin de un an de zile, la peste 400 vehicule, iar cele din traseu cu mari probleme tehnice, se vede acest lucru în numărul mare de defecte tehnice zilnice, lipsa autorizației cu privire la repausul săptămânal care a expirat la data de 31.12.2021, au fost transmise prin adresele noastre pe care le punem la dispoziția presei, adrese din care reiese că Sindicatul Transportatorilor din București a sesizat riscul iminent al declanșării unui protest precum cel de față, în pofida dorinței Sindicatului nostru de găsire de soluții pentru ca o astfel de situație să fie evitată.
Propunerile de externalizare a unor activități cum ar fi: spălători vehicule, pază, controlori și încasări titluri de călători, mentenanță, au în spate grupuri de interese. Toate aceste lucruri nu sunt altceva decât dovezi că, de fapt, în spatele susținerii directorului general se află un mare interes al celor care îl susțin. Ca atare, majoritatea salariaților, în urma amenințărilor primarului general și al directorului general, au ales să rămână în continuare pe loc”.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail