Site logo
Doi posibili factori care periclitează siguranța la metrou
8 martie 2024

Conducerea Metrorex a adoptat în ultimii ani mai multe măsuri despre care se poate spune că au pus presiune pe siguranța la metrou.

Conducerea Metrorex a adoptat în ultimii ani mai multe măsuri despre care se poate spune că au pus presiune pe siguranța traficului metrourilor, două dintre acestea privind politicile de resurse umane și, respectiv, mentenanța trenurilor.

Compania de transport trece printr-o criză de personal care pare a-și avea originile în urmă cu câțiva ani, când fostul director general Ștefan Paraschiv și fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă au oprit angajările în companie. Blocajul angajărilor de-atunci a dus în prezent la un deficit de mecanici experimentați care ar fi fost utili. Un mecanic ajutor are nevoie de cel puțin un an pentru a avansa la a doua treaptă și alți 2-3 ani pentru a ajunge la prima clasă care i-ar permite să condusă singur. În ultimii cinci ani au plecat din Metrorex circa 300 de mecanici. Conducerea companiei a încercat recent să ocupe pozițiile disponibile de personal, însă tot au rămas neocupate aproximativ o treime. În pofida examenelor repetate, nu s-a reușit ocuparea posturilor libere, fie din cauza absenței vechimii necesare, fie a rezultatelor nesatisfăcătoare la concursurile organizate.

reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems

În anii 2020-2021, de la Metrorex au plecat prin pensionare aproximativ 1.000 de angajați, iar în loc au fost angajați 900, în condițiile în care în acea perioadă a fost pusă în funcțiune și Magistrala 5 de metrou, spre Drumul Taberei.

În aceste condiții, s-a ajuns ca 38% din personalul angajat al Metrorex să nu aibă o vechime mai mare de patru ani, necesară pentru ocuparea unor anumite posturi cheie, cu responsabilități în domeniul siguranței circulației.

Problema personalului este cumva legată de o altă problemă importantă, și anume kilometrajul parcurs de trenuri dintre revizii. Practic, o majorare a acestuia la trenurile Bombardier ar permite micșorarea numărului de trenuri IVA în circulație, trenuri care trebuie conduse de doi mecanici.

Siguranța la metrou. Prelungirea reviziilor la ramele Bombardier, refuzată

În urmă cu un an, a fost oprită o procedură ce își propunea prelungirea resursei de viață între două revizii la trenurile Bombardier. Acceptarea propunerii ar fi dus la eliminarea trenurilor vechi pe două magistrale. Refuzul a venit în contextul în care măsuri similare au fost acceptate de către Ministerul Transporturilor pentru materialul rulant de suprafață.

Reamintim că zilele trecute, Consiliul de Administrație al Metrorex a cerut suspendarea a doi directori după recentele incidente de siguranță în care un tren nu a oprit la peron, iar altul a deschis în stație ușile aflate pe partea opusă peronului. În ultimele zile ale lunii februarie, două metrouri s-au lovit ușor în stația Timpuri Noi, în urma unor manevre efectuate după defectarea unui alt tren.

Este vorba de directorul de linii, Liviu Dinu, și cel de infrastructură Gabriel Mocanu. Surse din cadrul companiei au justificat această hotărâre ca fiind necesară pentru bunul mers al cercetărilor și pentru ca acestea să nu fie distorsionate.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share