Asocierea româno-chineză a depus marți la CNSC o contestație privind anularea licitației de achiziție a 40 de rame electrice regionale de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Asocierea cere într-o contestație depusă marți continuarea licitației, fără a solicita constatarea unei eventuale neconformități a ofertelor depuse de ceilalți competitori, Siemens și Alstom, potrivit unor surse din licitație.
După ce s-au cheltuit bani și ofertele competitorilor au devenit accesibile celorlalți concurenți, ARF nu poate veni și anula în acest fel, fără probleme, licitația, spun sursele.
Fapt important, privind argumentația ARF că nu se pot compara ofertele din punct de vedere energetic, există un standard european anume SR EN 50591 privind consumul energetic al materialului rulant care permite aceste comparații. Nici experții, nici ARF nu șoptesc o vorbuliță despre acest standard, spun sursele menționate.
Alstom, contestație depusă săptămâna trecută după anularea licitației de trenuri regionale
Contestația CRRC Astra vine la aproape o săptămână după cea depusă de Alstom. Compania franceză a depus joi o contestație la CNSC privind anularea licitației de achiziție a 40 de rame regionale, decisă recent de către instituția condusă de Gigi Gavrilă.
Practic, argumentul din spatele contestației a fost următorul: participanții CRRC – Astra și Siemens nu au respectat cerințele privind declararea consumului de energie al ramelor – singurul participant care ar fi făcut-o este Alstom și, ca urmare, ofertele asocierilor româno-chineze și germane trebuie considerate neconforme și menținută drept singură oferta conformă cea a producătorului francez. Ultimul respinge argumentația ARF din spatele deciziei de anulare potrivit căreia toți participanții au respectat procedurile de calcul și declarare a consumului și că aceste consumuri nu pot fi comparate între ele.
De ce a anulat ARF licitația
În decizia de anulare, ARF a argumentat că o decizie a Curții de Apel din octombrie 2020 o obliga să anuleze o modalitate de calcul a consumului de energie electrică și să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic. Totodată, atunci, Curtea de Apel a cerut:
- să fie solicitate clarificări ofertanților privind consumul energetic declarat;
- să verifice dacă nu există erori de calcul;
- să se identifice de unde provin diferențele între participanți;
- să stabilească un mod unic algoritm al consumului de energie;
- să evalueze ofertele potrivit celor stabilite și, dacă nu se poate, să fie anulată licitația.
Stabilirea unui mod unic de calcul/metodă/algoritm al consumului de energie se poate realiza doar cu un soft specializat care ar putea fi făcut doar de către personal specializat în programare, a avut într-un târziu o revelație ARF, observație ce a fost inclusă în procesul verbal.
Pentru identificarea calculului unic al energiei, ARF a trimis în iulie 2021 o propunere de colaborare pentru oferirea de consultanță de specialitate. Experții au analizat:
- consumul energetic pe servicii auxiliare (climatizare, iluminat etc)
- consumul energetic pe tracțiune
- energia electrică recuperată
ARF a susținut că o „lipsă a bazei comune a temperaturilor la care se fac testele face ca o analiză comparativă a puterii electrice active utilizate de sisteme să fie imposibilă”. Este posibil ca o contestație similară să fie depusă cât de curând și de ceilalți doi participanți la procedură.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail