Site logo
26 iulie 2022

La aproximativ doi ani de la începerea lucrărilor, cele trei loturi de cale ferată se află într-un stadiu al lucrărilor de modernizare în jurul a 10%. În acest ritm, infrastructurii feroviare din România i-ar trebui probabil sute de ani pentru modernizare. Vinovații nu lipsesc și nici de data aceasta CFR SA nu se dezminte în a-i găsi.

Potrivit informațiilor furnizate de CFR SA la solicitarea Economedia (dar și comunicate anterior de companie și menționate aici de către Club Feroviar), stadiul lucrărilor este de 13,4% dacă vorbim de loturile Brașov-Apața și Cața-Sighișoara și de 9,8% pe lotul din mijloc Apața-Cața, început câteva luni mai târziu.

Norocul este reprezentat de faptul că CFR SA are la dispoziție nu mai puțin de patru ani ca să facă modernizarea a 112 kilometri de cale ferată. După scurgerea a doi ani nu sunt făcute nici măcar exproprierile. Lucrările merg mai greu decât modernizarea biroului directorului general Ion Alexandru Simu despre care Club Feroviar a scris în mai multe rânduri.



Motivele nu lipsesc

Dar care sunt motivele invocate de CFR SA?

„Pe toate secțiunile sunt necesare exproprieri suplimentare, iar creșterea prețurilor materialelor (în special oțel-beton, ciment, carburanți etc.) și a energiei vor avea impact asupra prețurilor ofertate de Antreprenor. De asemenea, conflictul din Ucraina are impact asupra aprovizionării de materiale și echipamente, precum și asupra transportului acestora (în special pentru cele ce traversează Marea Neagră)”, arată CFR Infrastructură.

De asemenea, mai trebuie precizat că întârzierile actuale nu iau în considerare și o perioadă în jurul a doi-trei ani, anterioară atribuirii contractelor de lucrări. Astfel, anunțul de participare pentru Apața–Cața a fost publicat în septembrie 2017. După cinci ani deci, ne aflăm la sub 10%. În cazul celorlalte sectoare situația e și mai tragică. Anunțul a fost publicat în decembrie 2016, deci cu aproape șase ani în urmă și acum ne găsim la un pic peste 10%.

Vina, dacă este să vorbim despre așa ceva, este una combinată. De la legislația proastă a achizițiilor publice și calitatea îndoielnică a documentațiilor de licitație la managementul prost al proiectelor, inclusiv faza de proiectare/gestionare/mutare utilități existente.

Toate aceste bâlbâieli reprezintă bani pierduți sau, mai precis, bani luați din buzunarele contribuabililor. În cazul acestor două proiecte, România a pierdut 300 de milioane de euro pe care putea să îi ia de la UE. Dar nu numai că i-a pierdut, ci i-a pus în cârca plătitorului de taxe care acum își va vedea contribuțiile la buget dirijate spre terminarea lucrărilor, când s-ar fi putut ca din bani să fie construite școli, spitale etc.

Modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara ar urma să fie finanţată, prin fazarea proiectului, şi din exerciţiul bugetar european multianual 2021-2027, a anunţat Dan Vîlceanu, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene. Problemele au apărut din cauza contestațiilor în instanță, care au durat mai bine de trei ani.

„Probleme mai mari avem cu lotul 2 din acest proiect (Apața-Cața, n.red.). Dacă întreaga lucrare nu va fi gata până la finalul anului 2023, proiectul va putea fi fazat pentru următorii ani, pe următorul Connecting Europe Facility (n.red. – CEF), dar trebuie ca până atunci să avem 40% sau 50% din lucrări finalizate, pentru a ni se accepta fazarea proiectului şi nu cred că vor fi probleme în acest sens. Deocamdată există angajamentul ca lucrarea să fie făcută din fondurile alocate pe exerciţiul bugetar multianual 2014-2020 (+3), pentru a folosi mai puţine fonduri din exerciţiul bugetar 2021-2027”, a spus Dan Vîlceanu.​

Cifre

  • Subsecţiunile: 1. Braşov – Apaţa şi 3. Caţa – Sighişoara”
    – stadiu fizic lucrări: 13.40%;
    – ordin de începere: 16.04.2020;
    – dată finalizare conform contract: aprilie 2024;
    – valoare contract: 2,979 mil lei, fără TVA.
  • Subsectiunea 2. Apața – Cața
    – stadiu fizic lucrări 9.8%;
    – ordin de începere: 03.11.2020;
    – dată finalizare conform contract: noiembrie 2024;
    – valoare contract lucrări: 2,723 mil lei, fără TVA.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share