Ceea ce ar putea fi o invenție a viitorului, la Autoritatea pentru Reformă Feroviară este cerință în licitațiile de material rulant. Producătorii de material rulant sunt nedumeriți de una dintre solicitările ARF la licitația pentru trenul cu hidrogen.
După ce a cerut la trenurile interregionale și chiar și la cele regionale scaune care se rotesc la 180 de grade, precum floarea-soarelui, scaune folosite doar prin China, SUA sau Japonia la trenurile din cea mai înaltă clasă de confort, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) gafează din nou. Trenurile pe hidrogen propuse de participanții la licitația pentru acestea trebuie să aibă sisteme de recuperare a energiei și livrare a acesteia în rețea. Nu e vorba de vreun sistem de încărcare a unor baterii aflate la bordul trenurilor, ci de sisteme ce permit „întoarcerea” energiei electrice produse la frânare direct în catenarele CFR.
Trenul cu hidrogen și recuperare de energie
„RE-H va fi echipată cu sistem computerizat, accesibil vizual, de măsurare a energiei de la bord preluate de la sau returnate (în timpul frânării cu recuperare) către linia electrică aeriană de contact”, este cerut în documentație.
Mai mulți producători de material rulant consultați de Club Feroviar au văzut solicitarea ARF ca o excentricitate. În timp ce ironic unul a spus că cerința e o reminescență rămasă de la ramele electrice, altul a opinat că e vorba de un simplu copy-paste al Autorității din alte documentații.
Oricum ar fi, astfel de gafe nu fac decât să întunece seriozitatea și profesionalismul demersului ARF.
Încercări timide pentru trenuri hibride
Trebuie spus că abia acum, la nivel european, se fac încercări de producere a unor trenuri mixte hibride capabile să circule pe orice fel de rețele, electrificate sau nu, cu diesel sau hidrogen.
În vara anului trecut, producătorul spaniol CAF a început testarea dinamică pe șine a trenului demonstrativ alimentat cu hidrogen, dezvoltat în cadrul proiectului FCH2RAIL. FCH2RAIL este un consorțiu format din CAF, DLR, Toyota, Renfe, ADIF, CNH2, IP și Stemmann-Technik.
Acest tren demonstrativ se bazează pe unul dintre trenurile de navetiști ale Renfe, în care a fost instalat un nou sistem de generare a energiei. Acest sistem, care utilizează o hibridizare a energiei provenite de la pilele de combustie cu hidrogen și de la baterii, a fost integrat în sistemul de tracțiune existent al vehiculului. Prin urmare, acesta va deveni unul dintre primele trenuri demonstrative bi-mode cu pile de combustie pe bază de hidrogen.
Conceptul de vehicul cu emisii zero va putea funcționa în modul electric pe infrastructura electrificată, în timp ce modul hibrid va fi utilizat pentru operarea pe secțiunile fără catenară.
Mai puțin de o lună până la depunerea ofertelor
Neclaritățile ofertanților vin cu nicio lună înainte de termenul limită de depunere a ofertelor, respectiv 8 iunie. Potrivit calendarului publicat, evaluarea ofertelor se va face până la începutul lunii august. Licitația a fost o dată anulată din cauza faptului că nu s-a primit nicio ofertă și a fost reluată la finele lunii martie.
Durata serviciilor – atât mentenanță și reparații, cât și alimentarea cu hidrogen prevăzută în contract este de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adițional.
Valoarea achiziției este cuprinsă între 2.446.534.076,64 lei fără TVA și 4.168.505.273,28 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 213 luni.
Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Cele 12 automotoare vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate București – Pitești, cu extindere până la Piatra Olt – Craiova, București – Aeroportul Henri Coandă, București – Târgoviște, București – Pitești – Curtea de Argeș, contracte atribuite unor operatori de transport feroviar, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare și potrivit legislației din România.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail