Site logo
Electroputere VFU câștigă la CNSC contractul de reparație R9 a automotoarelor Săgeata Albastră
21 martie 2022

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat dreptate luni firmei ieșene Electroputere VFU care a contestat atribuirea contractului de reparații tip R9 de către CFR Călători, firmei clujene Remarul 16 Februarie, ce are sechestratate șase automotoare ale CFR Călători. Odată pronunțată decizia CNSC CFR Călători e obligată să semneze contractul.

CNSC a decis luni să dispună remedierea situației și admiterea contestației depuse de Electroputere VFU la data de 28 februarie 2022. „Admite contestatia si dispune remedierea” arată decizia luată zilele trecute, dar publicată de abia luni.

Valoarea contractului poate ajunge la 160 milioane lei, potrivit documentației de licitație.

Firma ieșeană Electroputere VFU a depus recent la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor o acțiune privind atribuirea contractului de reparație de tip R9 a automotoarelor Siemens Desiro către compania clujeană Remarul 16 Februarie care, de altfel, se găsește în proces cu CFR Călători tocmai pe un alt contract similar, respectiv un contract subsecvent dintr-un contract cadru de reparații R8. Reparațiile tip R9 sunt similare cu R8, dar sunt un pic mai ample.

Club Feroviar a explicat că acel contract a fost executat necorespunzător de către Remarul 16 Februarie, fapt menționat într-un raport al Corpului de Control al prim-ministrului în aprilie 2020.

Cu toate acestea, după cum am explicat aici, CFR Călători a desemnat câștigătoare a licitației compania clujeană, iar Electroputere VFU a depus contestație.

director general al CFR Călători Ludovic Orban la CFR Călători greviștii de la CFR protestul de la calea ferată
Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători. El spune că nu există certificat negativ emis pe seama Remarul 16 Februarie, dar recunoaște că există un proces ce opune CFR Călători lui Remarul 16 Februarie

Ce a acuzat Electroputere VFU

Neregulile din oferta Remarul 16 Februarie menționate de avocații companiei ieșene se întind pe aproape 64 de pagini. Electroputere VFU cere suspendarea procedurii de atribuire până la judecarea cauzei pe fond, anularea comunicării ce dă câștigătoare firma Remarul 16 Februarie, reevaluarea ofertei acesteia în sensul constatării inadmisibilității ofertei Remarul 16 februarie.

În contestația depusă, Electroputere VFU afirmă că analiza ofertei Remarul 16 Februarie s-a făcut superficial, iar această firmă a fost vădit avantajată. Garanția de participare a fost eliberată de o instituție financiară nebancară cu încălcarea cerințelor documentației de atribuire și a prevederilor legale referitoare la constituirea garanției de participare.

Pe de altă parte, ofertantul se regăsește în situațiile de excludere prevăzute legal deoarece a „încălcat grav și repetat obligațiile principale din contracte sectoriale încheiate anterior cu CFR”, spune Electroputere VFU. CFR Călători ar avea indicii temeinice și informații concrete cu privire la existența unor înțelegeri anticoncurențiale, iar Remarul 16 Februarie a declarat în DUAE informații ce nu corespund realității.

Compania ieșeană mai spune că Remarul 16 Februarie a dat declarații false privind îndeplinirea criteriului experiență similară, căci nu a demonstrat îndeplinirea criteriului și a oferit răspunsuri neconcludente la solicitarea de clarificări.

Prin clarificările cerute, CFR Călători a încercat transformarea ofertei inadmisibile în una admisibilă, mai acuză Electroputere VFU.

 

Executarea garanției de către CFR Călători, refuzată  

Compania care a emis garanția de participare, anume Finance One IFN SA este parte a grupului Capidava Financial care include și Suport Real IFN, entitate ce a emis garanția de bună execuție pentru revizia tip R8, caz în care Suport Real IFN a refuzat plata.

Electroputere VFU reamintește situația a 12 automotoare intrate la reparație pe baza unui acord – cadru din 2018, caz în care șase au fost reparate, iar șase stau și acum sechestrate la Cluj.

Minune: Certificatele constatatoare negative dispar

Un alt semn de întrebare în ceea ce privește dorința CFR Călători de a soluționa situația este ridicat de faptul că până acum niciun certificat constatator negativ acordat Remarul 16 Februarie de către CFR Călători nu a ajuns să fie publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. În acesta, pentru contractele subsecvente de reparații R8, apar doar certificate constatatoare pozitive, niciunul negativ. Club Feroviar a explicat situația pe larg într-un articol apărut aici.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share