Site logo
Energia de tracțiune pe întregul sistem feroviar trece prin buzunarele a 3-4 SRL-uri
8 februarie 2022

Energia de tracțiune pe întregul sistem feroviar este aprovizionată pentru 2022 de către Electrificare CFR în principal de la câțiva intermediari mici, arată datele din piață.

Deși s-au făcut presiuni astfel încât operatorii feroviari de transport de marfă să își achiziționeze energia de tracțiune liber de pe piață, fără intermedierea Electrificare CFR, în 2022 se pare vor rămâne în continuare dependenți de serviciile companiei de stat. Energia va veni de la câteva SRL-uri de la care Electrificare CFR cumpără energia.

Date furnizate pe OPCOM, Operatorul Pieței de Energie și Gaze din România, au arătat că de la începutul anului, Electrificare CFR a fost prezentă la ședințe de tranzacționare în patru zile pe piața centralizată a contractelor bilaterale (PCCB), cumpărând în principal energia de la intermediari. Care au fost ședințele la care a participat Electrificare și care au fost prețurile obținute?



Energia pe 2023 de la CE Oltenia

O primă ședință a avut loc la 12 ianuarie când Electrificare CFR, în calitate de cumpărător, și-a manifestat intenția de a cumpăra patru loturi. A fost cumpărată o cantitate totală de aproximativ 220.000 MWh la un preț în jurul a 850 lei, fără TVA și alte taxe legale (cele impuse de ANRE) care pot ridica prețul final în jurul a 1.000 lei pe MWh.

Interesant e faptul că data de început a livrării este ianuarie 2023 iar energia va fi livrată până în finele lui decembrie 2023. Loturile au fost achiziționate de la C.E. Oltenia, aceasta fiind singura ședință în care energia a fost achiziționată de la un producător de stat. Însă cel mai probabil pentru 2023 Electrificare CFR va fi nevoită să mai cumpere energie.

Energia pe 2022 de la intermediari

A doua ședință, în 20 ianuarie a fost cu noroc pentru firmele private. Electrificare CFR a cumpărat astfel: de la TINMAR Energy SA patru loturi de câte 65.000 MWh (livrare în a doua parte a anului la un preț de 850 lei pe MW), Electric Planners SRL (două loturi a câte 65.000 MWh), Next Energy Parteners (două loturi a câte 11.000 MWh) la preț de 820 lei pe MWh.

În 21 ianuarie a fost însă ziua norocoasă a altei SRL care în 20 ianuarie nu reușise să vândă către Electrificare CFR niciun MWh. E vorba de Energy Distribution Services (EDS) care a vândut trei loturi a câte 43.000 MWh la un preț de 840 lei pe MWh cu livrare între 1 iulie 2022 și 30 iunie 2023. În aceeași zi compania de stat a mai cumpărat de la NOVA Power & Gas 22.000 MWh la un preț de 875 lei și livare pentru tot semestrul al doilea al anului. NOVA Power & Gas a fost deținută în trecut de Alin Ardelean, fiul lui Virgil Ardelean, ofițer de informații. Electric Planners este o firmă menționată într-un articol al Europei Libere, disponibil aici, privind băieții deștepț și din energie. TINMAR SA este o altă firmă de intermediere a comerțului cu energie.

În fine, ultima ședință a avut loc luni 7 februarie când a venit rândul NOVA Power & Gas să vândă energie lui Electrificare CFR. De data aceasta a fost vorba de o cantitate totală de 145.000 de MWh la un preț de 880-920 lei/MWh cu livrare în perioada 1 martie 2022- 31 decembrie 2022.

Energie cumpărată de la intermediari


Prețul energiei, disputat de operatori cu Electrificare CFR

Cifrele de mai sus ajută operatorii feroviari să vadă cam la ce prețuri vor consuma energia electrică în următorul an. Deocamdată aceasta este furnizată de Electrificare CFR pe baza unor contracte semnate anul trecut. „Nu ne-au venit încă facturile pe acest an. Știu însă că Electrificare a luat anul trecut energia la un preț mic și a fost vândută la prețuri mai mari operatorilor de marfă”, spune Vasile Șeclăman, președintele Patronatului Operatorilor Privați de Transport Feroviar de Marfă din România (OPSFPR)

Surse din domeniul feroviar au declarat la finele anului trecut, pentru Club Feroviar, că pe ultimele luni ale anului 2021, invocând creșterile de prețuri de pe piața energiei electrice, Electrificare CFR a încercat să determine operatorii să plătească un preț unitar mai mare pe energie și chiar să achite cu anticipație energia electrică, deși contractul de furnizare nu era expirat încă.

Un studiu realizat anul trecut de către Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), care sintetiza principalele aspecte ce caracterizează transportul feroviar de marfă din România, recomanda Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA și SC Electrificare CFR SA, ca furnizor care deține monopolul pentru furnizarea energiei electrice în sistemul feroviar, crearea condițiilor tehnice astfel încât operatorii de transport feroviar să-și poată alege liber furnizorul de energie electrică.

În temeiul Legii 123/2012, fiecare consumator (la fel și OTF) are dreptul de a-și selecta furnizorul de energie electrică pe baze concurențiale. În prezent, OTF nu au posibilitatea de a-și alege alt furnizor de energie electrică, furnizorul unic pentru sistemul feroviar fiind SC Electrificare CFR SA, filială deținută integral de CNCF CFR SA, care deține sistemele de distribuție.

Prin urmare, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar a recomandat CNCF CFR SA crearea posibilității tehnice ca OTF să-și poată alege furnizorul de energie electrică prin identificarea și implementarea unei soluții tehnice rapide care să facă posibil acest lucru.

Libertatea acordată operatorilor trebuie acordată cu atât mai mult cu cât Electrificare CFR a fost divizată, partea de întreținere a rețelei revenind CFR iar compania Electrificare CFR rămânând practic o casă de cumpărare – revânzare a energiei electrice feroviare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share