Contractul Astra Vagoane-RATB a fost încheiat în 2011 cu respectarea tuturor dispozițiilor legale în vigoare, a explicat pentru Club Feroviar, cu argumente juridice, directorul general al STB, Adrian Criț. Acesta era directorul general al RATB atunci când s-a semnat contractul de asociere în participațiune. Ulterior, fostul primar general Sorin Oprescu nu a făcut decât să saboteze asocierea, așa că la Uzina de Reparații Atelierele Centrale a RATB s-a fabricat un singur tramvai modern Imperio.
Adrian Bărbulescu
În conformitate cu prevederile art. 3 alin.1 din Legea 15/1990, regiile autonome (cum era RATB la momentul respectiv – n.red.) sunt persoane juridice care funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară. În jurisprudență (Tribunalul București, s.c. 11784/06.11.2008 menținută de Curtea de Apel București) s-a statuat că potrivit art.3 alin.1 din Legea 15/1990 regiile autonome sunt apte să încheie contracte în temeiul art. 969 Cod Civil de la 1864, spune Adrian Criț.
CITEȘTE și Valer Blidar dezminte un fake news referitor la contractul de tramvaie pentru București
Contractul Astra Vagoane-RATB, semnat cu aprobarea Consiliului de Administrație
Potrivit art.12 din legea menționată, conducerea regiei autonome revine Consiliului de Administrație. Astfel, ”la baza încheierii contractului de asociere în participațiune a stat aprobarea CA al RATB, care m-a mandatat să semnez acest contract în calitate de director general (a se vedea Hotărârea CA a RATB nr.16 din 20.12.2010)”, explică directorul STB. Conform art.1 punctul 1.1. din Hotărârea nr. 16 în ședința din data de 20.12.2010, Consiliul de Administrație al RATB a aprobat oportunitatea dezvoltării producției de tramvaie cu podea complet coborâtă în cadrul Uzinei de Reparații Atelierele Centrale (URAC), respectiv intenția de dezvoltare a activității de producție de tramvaie moderne cu podea complet coborâtă, în scopul comercializării acestora. La punctul 1.3. a fost aprobată negocierea și încheierea unui contract de asociere în participațiune care va avea ca obiect realizarea de către RATB – URAC a unui tip de tramvai modern cu podea complet coborâtă, prototip și producție de serie, în scopul comercializării, iar la punctul 1.4. a fost aprobată împuternicirea directorul general al RATB să negocieze și să semneze contractul de asociere în participațiune.
Directorul URAC a supus spre aprobare Consiliului de Administrație al RATB, în ședința din data de 26.05.2011, o notă de fundamentare privind predarea amplasamentului pentru amenajarea fluxului tehnologic de producție de tramvaie către asociere. Prin Hotărârea nr. 6 din 26.05.2011 a CA al RATB a fost aprobată predarea către asociere a amplasamentului necesar producției de tramvaie.
RATB nu trebuia să consulte Consiliul General în prealabil
”Legea 15/1991 nu conține nici o obligație în sarcina regiei autonome de a obține acordul sau de a informa Consiliului General al Municipiului București înainte de a încheia un contract de asociere în participațiune”, precizează Adrian Criț. Acest lucru este confirmat și de Raportul privind analiza Contractului de asociere în participațiune dintre RATB și Astra Vagoane Călători SA întocmit în baza Deciziei Primarului General al Municipiului București nr. 376 din 28.03.2011: “Contractul de asociere s-a semnat pe baza aprobării Consiliului de Administrație, în concordanță cu prevederile legale și a reglementărilor interne în vigoare la acea dată”.
Trebuie precizat faptul că respectivul contract nu era supus dispozițiilor OUG 34/2006 cu modificările și completările ulterioare. Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, în punctul de vedere transmis la solicitarea RATB prin adresa nr.15853 din 27.12.2010, a precizat în mod expres și explicit că acest contract de asociere în participațiune nu se supune prevederilor ordonanței menționate.
Contractul Astra Vagoane-RATB, încheiat în scopul de a obține profit
RATB avea în obiectul de activitate construcția de mijloace de transport și utilaje specifice, precum și activități de întreținere și reparații a mijloacelor de transport. Obiectul contractului îl constituia realizarea de către Asociere, la URAC, a unui tramvai modern Imperio, cu podea complet coborâtă, echipat cu boghiuri cu ecartament 1435 mm, prototip și producție de serie, tramvai care urma să fie comercializat către terți, iar ulterior comercializării asocierea să asigure și service-ul și mentenanța tramvaielor comercializate.
”Din lecturarea contractului de asociere în participațiune rezultă în mod cert că tramvaiele realizate de asociere nu erau destinate achiziționării lor de către RATB. Tramvaiele produse de asociere erau destinate comercializării în vederea realizării de profit. Cu tramvaiele produse, asocierea urma să participe la licitații în țară și străinătate. Inclusiv la art.1 din Hotărârea CA a RATB nr.16/2010 este menționat în mod expres că se aprobă intenția de asociere în scopul construirii de tramvaie care să fie comercializate. Nu s-a pus niciodată problema achiziționării de către RATB a unui număr de minim de 300 tramvaie care urmau să fie fabricate de asociere”, explică Adrian Criț.
Hala ultramodernă de la UARC a revenit în proprietatea STB
Timpul a trecut, iar RATB, ulterior STB a rămas cu hala de producție, potrivit prevederilor din contract: ”În cazul încetării prezentului Contract, indiferent de motive, toate clădirile – spațiile de producție și depozitare și echipamentele, aprobate de RATB, se vor returna către RATB”.
”Investiția pe care Astra Vagoane Călători SA urma să o facă la spațiile de producție și depozitare se amortizează pe perioada de derulare a contractului, iar la finalul contractului RATB urma să rămână cu o fabrică modernă. Menționez că investiția a fost realizată de către Astra Vagoane Călători, iar în momentul de față, dupa expirarea contractului, în continuare bunurile imobile sunt în patrimoniul municipalității”, precizează directorul general al STB.
Trebuie precizat și faptul că respectivul contract a fost verificat din punct de vedere al legalității de serviciul juridic al RATB. ”Înainte de a semna, în calitate de director general al RATB, contractul de asociere în participațiune, acest contract a fost verificat și semnat de către directorul uzinei de reparații, serviciul juridic, directorul marketing comercial, directorul tehnic și directorul economic (…) Contractul de asociere în participațiune dintre RATB și S.C. Astra Vagoane Călători SA nu a fost încheiat în mod preferențial. Personal nu am participat la negocierile care s-au purtat între reprezentanții RATB și reprezentanții S.C. Astra Vagoane Călători SA în vederea întocmirii contractului de asociere în participațiune. Clauzele contractului au fost discutate de către personalul tehnic și consilierii pe probleme juridice ale celor două părți”, mai spune Adrian Criț.
Sorin Oprescu a sabotat cu bună știință contractul Astra Vagoane-RATB
Pentru a avea o viziune de ansamblu a ceea ce s-a întâmplat cu acordul de participațiune, Club Feroviar vă prezintă cum Municipalitatea a dat cu piciorul unor venituri importante.
Fostul primar general Sorin Oprescu nu a făcut nimic pentru ca asocierea să funcționeze, iar succesoarea sa, Gabriela Firea, a dat dovadă de același dezinteres.
La un an de la semnarea contractului de asociere, din hala modernizată din incinta URAC, pusă la dispoziţie de RATB, ieşea primul tramvai modern Imperio Eco, cu toate dotările, inclusiv aer condiţionat. Deşi pentru Bucureşti era un eveniment important, nici primarul Sorin Oprescu şi nici premierul de atunci, Victor Ponta, nu au participat, chiar dacă promiseseră că vor fi prezenţi.
Ulterior, s-a dovedit că cei doi nu aveau nicio intenţie ca la Bucureşti să fie produse tramvaie. Pentru ca totul să fie legal, RATB trebuia să obţină autorizaţie de construcţie de la Primăria Sectorului 2, pe raza căreia se află URAC. Astra Vagoane Călători a plătit documentaţia, iar oficialii Municipalității urmau să o depună şi să obţină avizele.
Însă nu a fost aşa. RATB a obţinut certificatul de urbanism, dar i s-au mai solicitat alte documente pentru autorizaţia de construcţie. „Cu numărul 36018/03.05.2012 RATB a depus documentaţie pentru obţinerea autorizaţiei de construire. În data de 07.05.2012 s-a întocmit şi transmis un răspuns prin care se comunica beneficiarului că documentaţia este incompletă, lipsind avize solicitate prin certificatul de urbanism“, a comunicat Primăria Sectorului 2 la vremea respectivă. Ei bine, nu numai că nu a fost completată documentația, ci RATB a retras dosarul, pe 9 aprilie 2013.
În acest timp, în hala ultramodernă construită la URAC s-a așternut praful. Aici se află tramvaiul produs în 2012, părți componente din care ar putea fi asamblate alte tramvaie și atât – niciun muncitor. Contractul Astra Vagoane-RATB a rămas în aer.
Adrian Criț: Creditul acordat de Banca Comercială Feroviară nu a fost unul preferențial
Revenind la Adrian Criț, directorul general al STB a ținut să facă precizări și în legătură cu alte speculații apărute recent în spațiul public.
El a precizat că nu există absolut nici o legătură între linia de credit pe care Banca Comercială Feroviară S.A. a acordat-o SC Interlogistic AC SRL și contractul de asociere în participațiune încheiat între RATB și Astra Vagoane Călători.
”Toate instituțiile bancare din România, sunt interesate să facă potențialilor clienți oferte de finanțare pentru care încasează comisioane și dobânzi, realizează profit. Banca Comercială Feroviară, prin încheierea liniei de credit cu SC Interlogistic AC SRL, a câștigat deoarece a încasat comisioane și dobânzi la linia de credit acordată. Subsemnatul Criț Adrian nu am avut nici un avantaj de nici o natură de la nici un reprezentant sau acționar al S.C. Astra Vagoane Călători SA. Subsemnatul Criț Adrian m-am retras din administrarea SC Interologistic AC SRL începând cu data de 19.06.2010. La data la care SC Interlogistic AC SRL a formulat cerere în vederea acordării unei linii de credit, nu aveam calitatea de administrator al SC Interlogistic AC SRL”, spune directorul STB.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail