Site logo
EXCLUSIV. Când se va relua șantierul la linia de tramvai pe Barbu Văcărescu
9 iulie 2024

Modernizarea liniei de tramvai 5 pare a fi blestemată. Primele lucrări au început acum mai bine de zece ani, în mandatul de primar general al lui Sorin Oprescu și apoi au fost continuate pe bucăți. La începutul acestui an părea că odiseea se apropie de final, după ce actualul primar general a inaugurat șantierul pentru ultimii 4 km de linie. Șantier care însă s-a oprit ieri.

Vom începe cu informația de ultimă oră, obținută de Club Feroviar de la Primăria Municipiului București, și apoi vom prezenta istoricul liniei.

”Referitor la situația șantierului de reabilitare a căii de rulare a tramvaiului liniei 5, facem următoarele precizări: Primăria Municipiului București are bugetul necesar pentru finalizarea lucrărilor. Primarul general discută zilele acestea cu consilierii generali despre proiectul de rectificare bugetară care va fi pus pe ordinea de zi în următoarea ședință de Consiliu. Ulterior aprobării, facturile restante vor fi achitate antreprenorului”, a răspuns Primăria Capitalei la solicitarea Club Feroviar.



Lucrările au fost sistate. Antreprenorul spune că n-a fost plătit

Acum să vedem cum s-a ajuns în această situație. La finele săptămânii trecute, compania care este liderul de asociere la șantierul de pe Bulevardul Barbu Văcărescu, Mari Vila-Com SRL, a trimis o notificare către Primăria Capitalei, acuzând Municipalitatea că nu a plătit facturile restante. Potrivit notificării transmise municipalității, compania a realizat lucrări în valoare de circa 41,3 milioane de lei, însă a primit doar 6,5 milioane de lei din partea Primăriei.

“Prin prezenta Notificare vă aducem la cunoștință că (…) nu ați respectat termenele de plată prevăzute pentru situațiile detaliate de mai jos, fapt ce provoacă imposibilitatea continuării lucrărilor contractate (…) După cum reiese din cele detaliate mai sus, valoarea lucrărilor executate de către asocierea noastră este de 41.313.406,62 lei (ceea ce reprezintă financiar 25,8% din valoarea contractului și 40% stadiu fizic executat) iar valoarea lucrărilor plătite până acum de către Primăria Municipiului București este de doar 6.571.497,7 lei. Menționăm că la această dată asocierea noastră are datorii considerabile către furnizori. (…) Având în vedere situația prezentată mai sus care dovedește că ne aflăm în imposibilitatea financiară de a continua lucrările vă notificăm că începând cu data de luni 08.07.2024 asocierea va sista lucrările contractate”, se arată în notificarea trimisă de omul de afaceri Marin Măndrilă, patronul Mari-Vila Com SRL.



Șantierul la linia de tramvai pe Barbu Văcărescu a început în februarie

Pe 19 februarie, primarul general Nicuşor Dan a dat startul lucrărilor de modernizare a 4,2 km de linie de tramvai din București, din totalul celor 50 km care trebuie să fie refăcuți de la zero în perioada următoare, așa cum am scris la vremea respectivă. Este vorba de tronsonul de pe bulevardul Barbu Văcărescu al liniei 5, denumit și ”tramvaiul corporatiștilor”, pentru că face legătura cu clădirile de birouri din nordul Capitalei.

Lucrările au loc pe tronsonul cuprins între Pasajul Băneasa (sediul Elvila) şi Şoseaua Ştefan cel Mare, iar costurile se ridică la 170 de milioane de lei cu TVA. Proiectarea pentru modernizarea tronsonului liniei 5 de tramvai dintre Pasajul Băneasa şi Şoseaua Ştefan cel Mare a fost făcută de Societatea de Transport Bucureşti, iar termenul de execuţie era de douăsprezece luni. Dacă nu se deblochează rapid problema financiară, acest termen va fi depășit, chiar dacă Mari Vila Com este cunoscută că termină, în general, lucrările înainte de termen.

Lucrările la linia de tramvai de pe Bulevardul Barbu Văcărescu din Capitală sunt executate de compania Mari-Vila Com, care a câștigat, în consorțiu cu Luxten Lighting Company și Electromontaj, licitația organizată de Primăria Capitalei pentru acest lot.

Linia tramvaiului 5, o istorie cu cinci primari generali

Este vorba de o nouă etapă modernizare a căii de rulare pentru tramvaiul 5. Prima etapă s-a finalizat în urmă cu mai bine de zece ani, în mandatul lui Sorin Oprescu, când a fost modernizat Bulevardul Aerogării, inclusiv liniile de tramvai și peroanele. Între timp, pe la conducerea Primăriei Capitalei s-au mai perindat patru edili: Ștefănel Dan Marin, Răzvan Sava (ambii interimari, după arestarea doctorului Oprescu), Gabriela Firea și Nicușor Dan.

Singura porțiune care nu a fost finalizată atunci era bucla de întoarcere a tramvaielor de la Aeroportul Băneasa (strada Grațioasă), unde au tot existat probleme de ordin juridic în legătură cu proprietatea asupra terenului. Între timp, și aici au fost finalizate lucrările.

Cât nu a putut fi utilizată bucla de la Aeroportul Băneasa, pe Bulevardul Aerogării fusese montat un macaz, iar pe aici circulau tramvaie bidirecționale, cu dublă comandă. Când ajungea tramvaiul la Aeroport, vatmanul se muta în celălalt post de conducere și îl punea în mișcare în sens invers.

Apoi, în 2017, primarul general de la acea vreme, Gabriela Firea, a decis să oprească circulația tramvaiului 5, iar vehiculele bidirecționale au fost mutate pe Șoseaua Pantelimon, unde nici aici nu se finalizase bucla de întoarcere de la Granitul, din cadrul terminalului Multimodal. Între timp, pe Barbu Văcărescu STB a mutat liniile de tramvai, cu tot cu dalele aferente pe post de terasament, care fuseseră scoase de pe Bulevardul Bucureștii Noi atunci când s-a lucrat la stațiile de metrou Laminorului și Străulești de pe Magistrala 4. Tot în aceeași perioadă, STB a mai modernizat și unele peroane de pe traseul liniei 5.

După ce, în sfârșit, a fost finalizat Terminalul Multimodal Pantelimon, macazul de la Granitul a fost scos, tramvaiele au fost puse să întoarcă în terminal, iar vehiculele cu dublă cabină au fost aduse înapoi pe linia 5. La scurt timp, a fost finalizată și bucla de întoarcere de pe strada Grațioasă, iar circulația tramvaielor a fost reluată în condiții normale. Acum, ea a fost din nou sistată pe perioada cât vor dura lucrările de modernizare.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share