Site logo
15 septembrie 2020
aplicarea Statutului personalului feroviar trenul de pompieri al CFM acțiuni de protest la CFR reducerea săptămânii de lucru primă de Paști angajările în sistemul feroviar sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb deraierea de la Dornești rectificarea bugetară Dobrescu despre CCM la CFR

După ce legea a fost în sfârșit promulgată de Klaus Iohannis și a fost publicată în Monitorul Oficial, în perioada următoare trebuie să se treacă la aplicarea Statutului personalului feroviar, atât în companiile de stat, cât și în cele private. Club Feroviar vă prezintă drepturile și obligațiile din noua lege, precum și exemple concrete de modificare a salariilor feroviarilor în urma aplicării ei.

Adrian Bărbulescu

aplicarea Statutului personalului feroviar trenul de pompieri al CFM acțiuni de protest la CFR reducerea săptămânii de lucru primă de Paști angajările în sistemul feroviar sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb deraierea de la Dornești rectificarea bugetară Dobrescu despre CCM la CFR

Pentru a ”desluși” Legea privind Statutul personalului feroviar, am apelat la președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier, Florea Dobrescu.

Această organizație sindicală este cea care, în urmă cu cinci ani de zile, a făcut primul draft al proiectului, inspirat din legile similare existente la acea vreme în Franța și Germania. Au fost trei săptămâni de muncă în Biroul Executiv al federației, format, în afară de Florea Dobrescu, din Horia Dan Găină, Vasile Zaprea, Ioan pricop, Florin Niță și Sorin Voinea.

Apoi, după discuții cu celelalte federații sindicale feroviare și cu Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, proiectul a fost depus la Parlament. ”Am încercat mai întâi pe varianta guvernamentală, dar am realizat că va fi foarte greu. Atunci am decis să apelăm la varianta inițiativei parlamentare”, spune Florea Dobrescu. Ce a urmat se cunoaște în mare parte și, după cinci ani de zile și numeroase modificări, proiectul a devenit literă de lege.

Aplicarea Statutului personalului feroviar vine cu salarii mai mari

Să vedem deci care sunt noile reglementări care vor afecta cel mai mult viața lucrătorilor de la calea ferată și metrou. Prevederea din Statutul personalului feroviar care va avea cel mai mare impact asupra buzunarelor feroviarilor, fie că lucrează la stat, fie la privat, este cea care reintroduce coeficienții de ierarhizare.

Concret, se va lua coeficientul corespunzător fiecărei funcții și grad profesional, care se va înmulți cu salariul minim pe economie, după cum urmează:

Nr. crt. Funcția și gradul profesional Coeficient minim de ierarhizare
Muncitori:
1. Necalificați 1,00
2. Calificați 1,50
Personal administrativ și de specialitate încadrat  în funcții pentru care condiția de pregătire este:
3. Școala profesională 1,40
4. Studiile liceale 1,40
5. Studiile liceale + curs de calificare 1,45
6. Școala postliceală 1,50
7. Școala de maiștri 1,60
8. Studiile superioare de scurtă durată 1,80
Personal cu studii superioare:
9. Studiile superioare de lungă durată 2,20

Pe baza acestor coeficienți, Federația Națională Sindicală Drum de Fier a realizat, la cererea Club Feroviar, o simulare din care reiese cum se vor modifica salariile angajaților pe diferite funcții:

Funcție Salariul actual Salariul după Statut Diferența
Meseriaș de cale 2.496 lei 3.375 lei 879 lei
Șef de district 3.631 lei 3.631 lei 0
Tehnician 3.341 lei 3.375 lei 34 lei
Inginer, economist 3.836 lei 4.950 lei 1.117 lei

Prevederi speciale în cazul pensionării

O altă prevedere se referă la reducerea cu cinci ani de zile a vârstei standard de pensionare pentru cei care lucrează în domeniul siguranței circulației.

Mecanicii de locomotivă, mecanicii ajutori și mecanicii instructori vor putea ieși la pensie la minimum 50 de ani, dacă au o vechime în activitate de cel puțin 20 de ani. La celelalte categorii de salariați cu responsabilități în siguranța circulației, vârsta minimă de pensionare este de 52 de ani.

La personalul din unitățile de transport cu metroul, vârsta minimă de pensionare este de 50 de ani, după o vechime de 20 de ani în activitate. Pensia de serviciu se va stabili la valoare a 80% din media veniturilor totale brute din ultimele 12 luni.

De asemenea, membrii de familie ai personalului feroviar beneficiază, în cazul decesului pensionarului, de o pensie de urmaș care se stabilește în procent de 100% din pensia titularului, indiferent de numărul urmașilor.

Obligațiile feroviarilor, prevăzute în Statut

Aplicarea Statutului personalului feroviar va aduce și obligații, nu numai drepturi. Una dintre acestea prevede că salariatul feroviar trebuie să apere patrimoniul unității feroviare și să acționeze pentru a preîntâmpina și combate orice fapte care pot pune în pericol siguranța circulației.

Totodată, în caz de calamități, catestrofe și dezastre, salariatul feroviar trebuie să se prezinte necondiționat la locul de muncă, la solicitarea șefului ierarhic. Nu în ultimul rând, este legiferată funcționare consiliilor de disciplină, din care vor face parte și câte doi reprezentanți ai sindicatelor.

În final, Florea Dobrescu a ținut să precizeze că adoptarea Legii privind Statutul personalului feroviar nu ar fi fost posibilă fără sprijinul Convenției Naționale a Sindicatelor Transportatorilor din România: Ion Rădoi – președinte, Florea Dobrescu – președinte executiv și Iulică Măntescu – prim-vicepreședinte.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share