Site logo
11 octombrie 2021

Curtea de Conturi a dat un ultimatum CFR Călători, cerându-i conducerii operatorului feroviar de stat să facă demersuri rapide pentru recuperarea materialului rulant sechestrat la Remarul 16 Februarie și nu numai. Încă de acum trei luni de zile, organismul de control a fixat termene precise și strânse pentru fiecare demers pe care trebuia să-l facă directorul general de la acea vreme, Ovidiu Vizante. Cum acesta din urmă a părăsit compania începând cu data de 1 octombrie, acum rămâne în sarcina lui Traian Preoteasa să recupereze pe ultima sută de metri timpul pierdut prin (in)acțiunile predecesorilor săi, Dan Marian Costescu și Ovidiu Vizante.

Club Feroviar a intrat în posesia unei Decizii a Curții de Conturi (nr. III/5/12.07.2021) prin care se constată, din nou, numeroase nereguli la nivelul CFR Călători.

Toate-s vechi și nouă toate, vorba poetului, căci despre materialul rulant al operatorului feroviar de stat sechestrat la Remarul 16 Februarie, unitatea de reparații material rulant deținută de Călin Mitică, știe toată lumea de ani buni. Ceea ce aduce diferit documentul este impunerea unor noi termene precise și strânse pentru remedierea acestor situații care au dus la prejudicierea CFR Călători. Practic, Curtea de Conturi dă un ultimatum CFR Călători.

Șase automotoare Desiro sunt de trei ani în curtea Remarul 16 Februarie

ultimatum CFR CălătoriCel mai mediatizat caz prezentat în documentul menționat este cel care vizează cele șase automotoare Siemens Desiro (cunoscute drept ”Săgeți Albastre”) sechestrate de trei ani în curtea Remarul 16 Februarie, așa cum a constatat și Corpul de control al prim-ministrului.

Despre acest caz, Club Feroviar a relatat în nenumărate rânduri și puteți citi AICI. Acum, inspectorii Curții de Conturi remarcă din nou ”Imobilizarea unui număr de 6 automotoare în societatea reparatoare, peste termenul contractual”.

În Decizie se reia tot istoricul litigiului dintre CFR Călători și societatea clujeană patronată de Călin Mitică, pe care nu-l vom mai expune și de această dată. Ceea ce trebuie menționat însă este constatarea Curții de Conturi referitoare la modul în care conducerea operatorului feroviar de stat a acționat (mai degrabă nu a acționat) pentru recuperarea materialului rulant.

”De asemenea, entitatea verificată (CFR Călători – n.red.) nu a pus la dispoziția echipei de control documente din care să rezulte:

– demersurile pe care SNTFC CFR Călători le-a inițiat în interiorul termenului de imobilizare maximă de 75 de zile calendaristice de la data predării în societatea reparatoare pentru corelarea termenelor de livrare a automotoarelor cu prevederile contractuale, având în vedere că societatea reparatoare a transmis prin adrese înregistrate la entitatea verificată faptul că au fost constatate lucrări neprevăzute în caietul de sarcini, și

– demersurile pe care SNTFC CFR Călători le-a inițiat în legătură cu cele 6 automotoare imobilizate la prestator de la data expirării termenului de 75 de zile calendaristice de imobilizare maximă respectiv septembrie 2018 și până în iulie 2019 cu privire la modul de preluare a automotoarelor aflate la prestator prin stabilirea unor termene clare și precise privind finalizarea serviciilor de reparații”, se arată în document.

Un automotor și o locomotivă nu s-au întors de la Cluj-Napoca nici după 15 ani

Cele șase Săgeți Albastre nu reprezintă însă singurul material rulant al CFR Călători sechestrat la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca.

Decizia Curții de Conturi aduce în discuție și o situație care trenează de 15 ani de zile și care fusese semnalată și într-un Raport de Control al aceleiași instituții, făcut în perioada 1 februarie – 11 iunie 2021 și intitulat ”Controlul încheierii și administrării contractelor”, în care se analizează activitatea operatorului feroviar de stat din intervalul 2019-2020. Mai exact, în curtea Remarul 16 Februarie se mai află o locomotivă diesel, încă din (atenție!) 2006 și un automotor, din 2008. În Raportul cu pricina, principalul vinovat de nerecuperarea materialului rulant era indicat ca fiind Dan Marian Costescu.  Club Feroviar a scris AICI despre acest caz.

Fără a relua întregul istoric, prezentăm doar următoarea constatare din documentul la care facem azi referire: ”Față de cele prezentate, echipa de control a constatat că nu au fost valorificate, în totalitate, propunerile Comisiei Centrale Coordonatoare conform prevederilor legale în vigoare, deoarece termenul de 2 luni propus și aprobat ca măsură în Procesul verbal de inventariere a patrimoniului SNTFC CFR Călători S.A. pe anul 2019, înregistrat cu nr.DCT3/1/112/29.05.2020 și aprobat prin Hotărârea Consiliului de Administrație nr.33 din data de 30.06.2020 a fost depășit și nu a fost urmat de o acțiune pe cale juridică”.

Vagoane de călători, sechestrate la societatea lui Ștefan Movilă

Nu numai Remarul 16 Februarie trebuie să restituie material rulant către CFR Călători, ci și Grup Transport Feroviar SA, societate controlată de omul de afaceri Ștefan Movilă.

Decizia Curții de Conturi face referire și la un lot de vagoane ”identificate cu nr. TE84, 505032147790-1, 5051954003-3 și 505319955019-8”, care au ajuns în perioada 2012-2013 la Grup Transport Feroviar SA.

”Potrivit documentelor puse la dispoziție de entitatea verificată, SC Grup Transport Feroviar SA a solicitat în perioada 2012-2013 vagoanele de călători în vederea obținerii certificatului de omologare tehnică a serviciului pe care entitatea verificată le-a furnizat cu mențiunea că poate solicita în orice moment, cu un preaviz de 5 zile lucrătoare, restituirea acestora la stația de domiciliu. Începând cu data de 04.12.2013, entitatea verificată a solicitat restituirea vagoanelor menționate, însă SC Grup Transport Feroviar SA nu a dat curs solicitărilor”, se arată în Decizie.

A urmat o acțiune în instanță introdusă de CFR Călători la adresa firmei lui Ștefan Movilă, în urma căreia instanța a stabilit, definitiv, obligația de restituire a vagoanelor de călători. Acest lucru nu s-a întâmplat, așa că operatorul feroviar de stat a procedat la executarea silită a GTF. ”(…) executorul judecătoresc împreună cu persoanele împuternicite de către entitatea verificată s-au prezentat la punctul de lucru al SC Grup Transport Feroviar SA, ocazie cu care s-a încheiat procesul verbal din data de 24 noiembrie 2016, în care s-au consemnat motivele pentru care nu s-a putut efectua predarea vagoanelor de călători din care menționăm că: nu erau circulabile, erau piese demontate (dezmembrate pe componente) și lipsă și nu corespundeau din punct de vedere al stării tehnice și nici din punct de vedere al inventarului față de procesul verbal din anul 2012. (…) În luna martie 2017, entitatea verificată a procedat la cuantificarea contravalorii bunurilor, în acest sens rezultând suma de 16.354.706,05 lei”, se arată în document.

În continuare, au urmat alte acțiuni juridice și administrative pentru recuperarea vagoanelor, procesul în instanță fiind în continuare pe rol. O nouă încercare de inventariere a vagoanelor sechestrate, din 2019, a eșuat, pentru că reprezentanții CFR Călători au fost ținuți la poarta societății: ”(…) comisia delegată de Revizia Vagoane Craiova care s-a deplasat la GTF punct de lucru ROVA Roșiori în vederea inventarierii celor 7 vagoane de călători ”.

Inspectorii Curții de Conturi constată că în acest caz nu s-a asigurat înregistrarea corectă a operațiunilor economice privind creanța în sumă de 16.354.706,05 lei și reflectarea reală a informațiilor în situațiile financiare ale societății. Tot ei susțin că există riscul prejudicierii entității (CFR Călători) cu suma 16.354.706,05 lei, ca urmare a nerestituirii sau nerecuperării contravalorii vagoanelor.

Curtea de Conturi dă un ultimatum CFR Călători: remediați situația până la sfârșitul anului!

Cum spuneam mai sus, ceea ce aduce nou această Decizie față de rapoartele de control anterioare este că, practic, Curtea de Conturi dă un ultimatum CFR Călători. Astfel, conducerea societății este obligată să remedieze deficiențele consemnate în document, termenul limită fiind același pentru toate: 31 decembrie 2021.

”Luarea măsurilor pentru inventarierea și restituirea vagoanelor de călători predate societății SC Grup Transport Feroviar SA și/sau recuperarea sumei rezultate din cuantificarea contravalorii bunurilor, în condițiile legii.(…) Analizarea formalizată de către Consiliul de Administrație a cauzelor care au condus la imobilizarea unui număr de 6 automotoare în societatea reparatoare peste termenul contractual și la neinstituirea unui sistem de monitorizare eficient cu privire la desfășurarea activităților de reparație/revizie de către societatea reparatoare a vehiculelor feroviare și luarea măsurilor ce se impun, potrivit legii. Continuarea demersurilor pentru recuperarea celor 6 automotoare imobilizate în societatea reparatoare, precum și stabilirea întinderii și recuperarea eventualelor prejudicii, în condițiile legii. Extinderea verificărilor asupra tuturor contractelor cu privire la desfășurarea activităților de revizie/reparație a vehiculelor feroviare de către societățile reparatoare și luarea măsurilor care se impun pentru respectarea termenelor de livrare potrivit prevederilor contractuale”, se arată în finalul documentului în care se dă un ultimatum CFR Călători.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share