Site logo
24 octombrie 2022

Transferoviar Călători, operator de transport feroviar controlat de omul de afaceri Călin Mitică, ”fentează” sistematic încasările Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport București-Ilfov (TPBI). În trenurile TFC de Aeroport validatoarele mai mult stau închise decât funcționează. De fiecare dată când sunt sesizați, reponsabilii companiei private de transport găsesc explicații care nu stau în picioare. Asta după ce operatorul clujean a încercat din răsputeri – și a reușit – să anuleze 12 trenuri profitabile ale CFR Călători de pe ruta București Nord-Aeroport Henri Coandă, în avantajul său.

În toate trenurile care fac legătura între Gara de Nord din București și Aeroporul de la Otopeni au fost montate validatoare identice cu cele prezente în vehiculele Societății de Transport București (STB).

Aceasta este prima conexiune feroviară din regiunea București-Ilfov care a fost inclusă în programul de integrare tarifară al autorităților. Concret, dacă ai abonament metropolitan sau doar un Card Activ pe care ai încărcate titluri de călătorie metropolitană, poți să-l validezi în tren. Banii se duc la TPBI, care apoi îi redistribuie operatorilor de pe această rută – CFR Călători și Transferoviar Călători.

Validatoare închise în trenurile TFC de Aeroport. Explicații hilare

Toate bune și frumoase în teorie, numai că în practică lucrurile nu stau chiar așa. De o bună bucată de vreme, validatoarele din trenurile operate de TFC stau închise și astfel banii nu se mai duc la TPBI. În consecință (dacă nu ai abonament lunar), în loc să plătești călătoria până la Parc Mogoșoaia sau la Aeroport cu Cardul Activ de la STB, vine controlorul și te pune să plătești cash sau cu cardul bancar. Așa, banii intră direct în conturile operatorului privat.

Responsabilii Transferoviar Călători susțin că validatoarele din trenurile TFC de Aeroport nu sunt ținute închise intenționat și invocă tot felul de motive pentru această situație, însă realitatea îi contrazice. De mai bine de o lună, în aproape toate trenurile operate de TFC pe ecranele validatoarelor este afișată mențiunea ”Închis”.

În urmă cu mai bine de o lună, un navetist de pe ruta Parc Mogoșoaia – Gara de Nord a făcut o sesizare la Transferoviar Călători, în care a semnalat acest aspect. Răspunsul a venit prompt, însă are anumite accente hilare. Îl redăm integral în cele de urmează: „În ceea ce privește reclamația nr 1165/15.09.2022, vă informăm următoarele: din cauza deficitului de personal comercial, la trenul RE10112 din data de 14.09.2022 a fost de serviciu un șef de tren care nu a apucat să fie instruit cu modul de utilizare a validatoarelor. S-au luat măsurile necesare pentru a preveni astfel de situații, au fost instruiți suplimentar și alți angajați care ar putea să înlocuiască personalul care deservește trenurile care circulă pe relația București Nord-Aeroport. Ne cerem scuze pentru cele întâmplate și vă asigurăm că depunem toate eforturile pentru ca astfel de situații să nu se repete”.

Recidiva Transferoviar Călători, cel mai mare concurent al CFR Călători. Validatoarele, închise în continuare

trenurile TFC de Aeroport

Ei bine, situațiile de acest fel s-au repetat și nu a fost vorba doar de cazuri izolate. Navetistul nu s-a lăsat și a făcut o nouă sesizare la TFC, semnalând situația trenurilor RE 10126 și 10111 din 15 și 16 octombrie 2022.

Responsabilii operatorului privat au răspuns că situația s-a remediat: „În ceea ce privește reclamația transmisă, vă informăm că în perioada menționată validatorul a prezentat probleme tehnice care au fost remediate în ziua următoare, în data de 17.10.2022. Ne cerem scuze pentru neplăcerile transmise și vă asigurăm că validatoarele nu sunt ținute închise intenționat, ci doar în intervalele în care apar defecțiuni în funcționare”.

Foarte ciudat cum aceste ”defecțiuni în funcționare” apar doar la trenurile operate de TFC, nu și la cele ale CFR Călători.

Problemă rezolvată doar scriptic și engleză ”de baltă”


trenurile TFC de Aeroport

Una peste alta, problema părea a fi fost rezolvată, iar validatorul a redevenit funcțional. Greșit, validatorul de la trenul RE 11025 din data de 17 octombrie (atunci când TFC a zis că s-a rezolvat problema) era în continuare închis. Plus că automotorul 3733 avea și o ușă defectă, pe care angajații operatorului au semnalat-o cu un afiș A4 în limba română și în ceea ce ei considerau a fi limba engleză.

Navetistul a revenit cu o nouă sesizare, de această dată la TPBI, care i-a răspuns că ”a fost recontactată firma de mentenanță a validatoarelor, pentru remedierea problemelor”. Niciun răspuns referitor la ușa defectă.

Mizerie de nedescris în trenurile TFC de Aeroport

trenurile TFC de Aeroport


trenurile TFC de Aeroport

Un alt aspect aproape omniprezent în trenurile Transferoviar Călători care circulă pe ruta București Nord-Aeroport Henri Coandă este mizeria de nedescris din automotoare.

Coșurile de gunoi dau pe dinafară, semn că nu au mai fost golite de mult timp, iar pe podele și pe scaune sunt ambalaje de biscuiți, pet-uri goale de apă sau cutii goale de bere. Sigur, este și vina călătorilor care lasă mizerie în urma lor, însă nu ar strica îndesirea operațiunilor de curățenie din partea angajaților operatorului privat de transport feroviar.

12 trenuri ale CFR Călători, făcute cadou TFC de către Consiliul Concurenței

calea ferată Gara de Nord-AeroportÎn aceste condiții, se pune întrebarea de ce a fost nevoie ca 12 trenuri profitabile operate de CFR Călători să fie făcute cadou către TFC.

Club Feroviar a dezvăluit în vara acestui an faptul că, de pe 16 iulie, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a fost obligată să cedeze 12 trase pe relația Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă către Transferoviar Călători.

Acest lucru a fost posibil în urma unei decizii a Consiliului Național de Supraveghere în Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenței emisă pe 31 martie 2022, în urma unei plângeri a TFC, care reclama o posibilă încălcare a prevederilor Legii nr. 202/2016 de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Plângerea formulată avea ca obiect un pretins tratament inechitabil sau discriminatoriu, în cadrul procedurii de alocare de capacitate pe ruta Bucureşti Nord-Aeroport Henri Coandă T1 practicată de CNCF CFR SA, pentru mersul de tren 2021-2022. Mai pe românește, operatorul clujean s-a plâns că a primit prea puține trase și că CFR Călători are prea multe.

Și a avut câștig de cauză, însă decizia CNSDF a fost ținută la secret luni în șir, până când Club Feroviar a semnalat situația scandaloasă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share